HOVBVP30220 Praksis 3: Barnevernfaglig fordypning i praksis (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Praksisfeltet (varierer).
- Emneansvarlig:
- Egil Lyberg
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i 1. og 2. studieår.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
har kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk og annet barnevernsfaglig arbeid
har kunnskap om familie og nettverksarbeid
har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernsfeltet
har kjennskap til relevante fagdebatter, forsknings- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere
kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
kan utføre miljøterapeutisk arbeid
kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn og familier
kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning
kan anvende ny faglig kunnskap til fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon
Generell kompetanse
kan planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere barnevernsfaglig arbeid selvstendig og sammen med andre
har innsikt i egen forståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i barnevernsfaglig arbeid
kan dokumentere og formidle faglige vurderinger, muntlig og skriftlig
kan bruke kunnskaper og erfaringer til å undersøke, tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, analysere, vurdere og analysere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte
Innhold
Studentene har sin praksis på ulike praksissteder og innholdet vil derfor variere. Valg av innhold vil være styrt av spesifikke læringsutbyttebeskrivelser som avtales mellom student, praksisveileder og høgskolen, og som leveres elektronisk. Studentenes spesifikke læringsutbytte tar utgangspunkt i emnets læringsutbytte.
Undervisnings- og læringsformer
Hele emnet er basert på tildelt praksisplass. Studenten tildeles praksisveileder på praksisstedet. På praksisstedet avsettes det tid til veiledning tilsvarende 1 time pr uke. Til disse veiledningene har kandidaten ansvar for å levere veiledningsgrunnlag i god tid før veiledningen. Disse veiledningen kommer i tillegg til den daglige og løpende veiledningen.
Høgskolen oppnevner skoleveileder som følger opp kandidaten i praksisperioden. Skoleveilederen skal være delaktig i vurdering av kandidaten i samarbeid med praksisveilederen.
Arbeidsomfang
Praksisperioden går over 10 uker. Arbeidsuken på praksisstedet er til vanlig på 30 timer, men avvik kan forekomme som for eksempel ved medleverturnus.
Praksis
Denne praksisperioden er på 10 uker inkludert for- og etterarbeid.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Gjennomført obligatorisk veiledning på praksisstedet
Oppmøte innenfor gitte rammer
Skriftlig vurdering fra praksisveileder må være vurdert til bestått. Dette dokumentet signeres av skoleveileder, praksisveileder og kandidaten
Skriftlig refleksjonsnotat på maks 2000 ord knyttet til en situasjon eller tema fra praksis. Dette notatet skal godkjennes av høgskolen og kan omarbeides en gang
Eksamen
Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått
Alle arbeidskravene må være godkjent. Dersom dette ikke er tilfelle må emnet gjennomføres på nytt
Ved tvil om bestått praksis gjelder egne rutiner. Se generell del av denne studieplanen, pkt. Praksis
Sensorordning
Praksisveileder og skoleveileder
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved vurdering til «Ikke bestått», må alle arbeidskrav avlegges på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.