HOVBVP20120 Miljøterapeutisk arbeid barn og unge (Høst 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Egil Lyberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudium i barnevern.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i første studieår.

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • har bred kunnskap om ulike metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk arbeid

  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder, teorier og faglig skjønn til det beste for barnet

  • har kunnskap om rusmisbruk og psykisk helseplager hos barn og unge, mulige problemskapende sammenhenger, uttrykk og konsekvenser i miljøterapeutisk sammenheng

  • har kunnskap om kommunikasjon, konflikthåndtering og samarbeid i et samfunn preget av mangfold

  • har bred kunnskap om og kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk

Ferdigheter

  • kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide systematisk og målrettet med barn og unge

  • kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid

  • kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn og unge i lærings-, mestrings- og endringsprosesser

  • kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning

  • kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere i miljøterapeutisk arbeid

  • har ferdigheter i å møte vold og aggresjon på en terapeutisk måte

Generell kompetanse

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere, evaluere og formidle tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i barnets beste

Innhold

  • Sosialpedagogisk arbeid innenfor barnevernsfaglige kontekster

  • Miljøarbeid/miljøterapi både i og utenfor institusjon

  • Ulike metoder for utøvelse av miljøarbeid/miljøterapi.

  • Aktiviteter og organisering av disse

  • Systematisk og metodisk bruk av kartlegging og formulering av mål

  • Tiltaksutvikling med vekt på kunnskapsbaserte metoder

  • Gjeldende lovverk og forskrifter og anvendelse av disse

  • Barn og unges rettigheter når de bor på institusjon

  • Ferdighetstrening i terapeutisk mestring av vold

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og veiledning. Veiledning vil bli gitt i basisgrupper. Hensikten med veiledning er å oppøve studentenes egen refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere.

Det skal gjennomføres tre timer obligatorisk veiledning i basisgruppe i emnet.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for en samlet teoriundervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltagelse i ferdighetstrening. Det kreves 90 % tilstedeværelse.

  • Deltagelse i 3 timer obligatorisk gruppeveiledning. Det kreves 80 % tilstedeværelse.

Eksamen

Individuell mappevurdering

Mappen består av to oppgaver. Hver oppgave skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10%. Begge oppgavene vektes likt og begge må være vurdert til bestått for å få bestått emnet. Det gis en samlet karakter for mappen. Høgskolens retningslinjer for oppgaveskriving skal følges.

  • Oppgave 1: Oppgaven er knyttet til aktivitetsfaget. Nærmere retningslinjer og oppgavetekst vil bli gitt.
  • Oppgave 2. Oppgaven skal ha utgangspunkt i en problemstilling studenten lager ut fra en eller flere av emnets læringsutbytter eller tema. Oppgaven skal ha fokus på miljøterapeutisk arbeid i en eller annen form. Det skal redegjøres for relevant teori og denne skal drøftes i forhold til problemstillingen/temaet.

Karakter: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:56:41