HOVBVP20120 Miljøterapeutisk arbeid barn og unge (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Egil Lyberg
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudium i barnevern.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i første studieår.
Undervisningssemester
3. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
har bred kunnskap om ulike metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk arbeid
kan anvende kunnskapsbaserte metoder, teorier og faglig skjønn til det beste for barnet
har kunnskap om rusmisbruk og psykisk helseplager hos barn og unge, mulige problemskapende sammenhenger, uttrykk og konsekvenser i miljøterapeutisk sammenheng
har kunnskap om kommunikasjon, konflikthåndtering og samarbeid i et samfunn preget av mangfold
har bred kunnskap om og kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
Ferdigheter
kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide systematisk og målrettet med barn og unge
kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid
kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn og unge i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning
kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere i miljøterapeutisk arbeid
har ferdigheter i å møte vold og aggresjon på en terapeutisk måte
Generell kompetanse
kan planlegge, gjennomføre, dokumentere, evaluere og formidle tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i barnets beste
Innhold
Sosialpedagogisk arbeid innenfor barnevernsfaglige kontekster
Miljøarbeid/miljøterapi både i og utenfor institusjon
Ulike metoder for utøvelse av miljøarbeid/miljøterapi.
Aktiviteter og organisering av disse
Systematisk og metodisk bruk av kartlegging og formulering av mål
Tiltaksutvikling med vekt på kunnskapsbaserte metoder
Gjeldende lovverk og forskrifter og anvendelse av disse
Barn og unges rettigheter når de bor på institusjon
Ferdighetstrening i terapeutisk mestring av vold
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og veiledning. Veiledning vil bli gitt i basisgrupper. Hensikten med veiledning er å oppøve studentenes egen refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere.
Det skal gjennomføres tre timer obligatorisk veiledning i basisgruppe i emnet.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for en samlet teoriundervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Deltagelse i ferdighetstrening. Det kreves 90 % tilstedeværelse.
Deltagelse i 3 timer obligatorisk gruppeveiledning. Det kreves 80 % tilstedeværelse.
Eksamen
Individuell mappevurdering
Mappen består av to oppgaver. Hver oppgave skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10%. Begge oppgavene vektes likt og begge må være vurdert til bestått for å få bestått emnet. Det gis en samlet karakter for mappen. Høgskolens retningslinjer for oppgaveskriving skal følges.
- Oppgave 1: Oppgaven er knyttet til aktivitetsfaget. Nærmere retningslinjer og oppgavetekst vil bli gitt.
- Oppgave 2. Oppgaven skal ha utgangspunkt i en problemstilling studenten lager ut fra en eller flere av emnets læringsutbytter eller tema. Oppgaven skal ha fokus på miljøterapeutisk arbeid i en eller annen form. Det skal redegjøres for relevant teori og denne skal drøftes i forhold til problemstillingen/temaet.
Karakter: A-F
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.