HOVBVP10420 Aktivitetsfag og praksis 1: Mentorskap i flerkulturell kontekst (Høst 2022–Vår 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad og praksisfeltet 
Emneansvarlig:
Nita Ørmen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Ferdigheter

  • kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse

  • kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn og unge i lærings- og mestringsprosesser

  • kan bruke erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inkludering, deltakelse og medvirkning

  • kan anvende flerkulturell forståelse og kultursensitivitet i aktivitetsutførelsen

  • kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte

Generell kompetanse

  • kan bruke kunnskaper og erfaringer til å tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, vurdere og evaluere aktiviteter med barn og unge på en etisk og faglig forsvarlig måte

  • kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse

Innhold

Aktivitetsfag og praksis 1: mentorskap i flerkulturell kontekst gjennomføres ved at studenten skal være mentor for et barn i alderen 8-12 år i perioden oktober-mai.  Ikke alle studenter har anledning til å være mentor. Ved behov for alternativ praksisplass vil studenten bli tildelt praksisplass i barnehage, skole eller lignende. Se nærmere beskrivelser omtalt som «alternativ praksis».

Det gjennomføres obligatorisk aktivitetsseminarer og ferdighetstrening i samtale med barn for alle studenter.

I mentorskapet er det faste rammer rundt tiden mentor og barn er sammen. Mentoren skal, i samarbeid med barnet og dets foresatte, ta initiativ til ulike aktiviteter i samvær med barnet. Noen aktiviteter vil også være i fellesskap med andre mentorer og mentorbarn. Mentoren får opplæring, undervisning og veiledning. Veiledningen inkluderer gruppeveiledning og individuell veiledning. Veiledningen gir mentoren mulighet til refleksjon rundt rollen som mentor, utførelse og i relasjon til barnet.

Undervisnings- og læringsformer

Mentorpraksis starter opp parallelt med emne HOVBVP10120 og fortsetter å gå parallelt med de øvrige emnene i første studieår.  

Mentorpraksis gjennomføres deretter ved fast samvær mellom studenten og barnet en gang i uken, to til tre timer pr. uke i perioden fra oktober til medio mai. For at praksisperioden skal kunne godkjennes stilles det krav til minimum 20 treff mellom mentor og mentorbarnet i denne perioden. I tillegg er det obligatoriske gruppesamlinger knyttet til aktivitetsplanlegging, individuelle veiledningstimer og gruppeveiledninger fordelt på høst- og vårsemesteret. Mentorene deles inn i grupper. Hver gruppe får ansvar for å arrangere hver sin fellesaktivitet for alle mentorbarna i løpet av praksisperioden. Ved brudd på mentorpraksisen gjøres individuelle vurderinger for videre praksis. 

Det er i tillegg obligatorisk for alle studenter, uavhengig av praksisform, å delta på ferdighetstrening i samtale med barn i høstsemestret og obligatorisk aktivitetsseminar på høst- og vårsemesteret.

Alternativ praksis: De som ikke er mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage eller skole. De har ansvar for å planlegge og gjennomføre en felles aktivitet for barnegruppe på sitt praksissted.

Arbeidsomfang

Mentorpraksis: Det er 5 gruppeveiledninger og to individuelle veiledninger. Mentorene leverer inn månedlige rapporter i perioden fra oktober til mai. Det skal gjennomføres minimum 20 treff med barnet - primært foregår dette på ettermiddags- og kveldstid. Det skal planlegges og gjennomføres aktiviteter i gruppe og individuelt.  

Alternativ praksis: Når emne HSBVP10314 er slutt, starter studentene deretter sin praksisperiode på 5 uker/30 timer per uke. Studenten har ansvar for å planlegge og gjennomføre en felles aktivitet for en  barnegruppe på praksisstedet. Studenten får ukentlig veiledning av praksisveileder.

Praksis

Praksis 1 gjennomføres som mentorpraksis, med alternativ praksis etter særskilt vurdering.

For å bli godkjent som mentor, må studentene gjennom et personlig intervju og oppgi en referanse. Ved eventuelt avbrudd i mentorskapet grunnet forhold knyttet til barnet, sykdom m.m. eller ved manglende godkjenning som mentor, kan det vurderes alternativ praksis.

De som ikke er mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage, skole eller lignende. Læringsutbyttene for emnet gjelder uavhengig av om man er mentor eller gjennomfører alternativ praksis. 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være gjennomført og vurdert til godkjent:

For studenter som er mentorer gjelder følgende arbeidskrav: 

  • Ferdighetstrening i samtaler med barn. Det er krav om 90 % tilstedeværelse. 
  • Deltakelse på aktivitetsseminar. Det er krav om 80 % tilstedeværelse. 
  • Det skal utarbeides en lærekontrakt. Lærekontrakten vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Lærekontrakten kan omarbeides en gang.
  • Planlegging og gjennomføring av en gruppeaktivitet
  • 8 individuelle månedsrapporter i perioden fra oktober til og med mai. Rapportene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Rapportene kan omarbeides en gang. 
  • Deltakelse på to individuelle veiledninger og en studiesamtale
  • Deltakelse på fem gruppeveiledninger. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.  
  • Gjennomført minst 20 treff med mentorbarnet.
  • Individuell oppgave på maksimalt 2000 ord knyttet til mentorpraksisen. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven kan omarbeides en gang. 

For studenter med alternativ praksis gjelder følgende arbeidskrav:

  • Ferdighetstrening i samtaler med barn. Det er krav om 90 % tilstedeværelse. 
  • Deltakelse på aktivitetsseminar. Det er krav om 80 % tilstedeværelse. 
  • Gjennomføre en studiesamtale. 
  • Det skal utarbeides en lærekontrakt. Lærekontrakten vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Lærekontrakten kan omarbeides en gang. 
  • Planlegging og gjennomføring av en gruppeaktivitet for en barnegruppe på praksisstedet.
  • Ukentlig veiledning med praksisveileder i praksisperioden.
  • Ved halvgått periode, skal studenten ha en muntlig halvtidsevaluering sammen med praksisveilederen og skoleveilederen.
  • 30 timer tilstedeværelse på praksisstedet per uke
  • Refleksjonsnotat på maksimalt 1500 ord knyttet til praksiserfaringer. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven kan omarbeides en gang. Skoleveileder vurderer oppgaven.

Eksamen

Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått.

For å få praksisperioden/emnet bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent.

Ved tvil om bestått praksis gjelder egne rutiner. Jf. Generell del i denne studieplan om Praksis.

Sensorordning

Mentorpraksis: interne sensorer

Alternativ praksis: skoleveileder og praksisveileder

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:55:55