HOVBVP10420 Aktivitetsfag og praksis 1: Mentorskap i flerkulturell kontekst (Høst 2022–Vår 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad og praksisfeltet
- Emneansvarlig:
- Nita Ørmen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Ferdigheter
kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn og unge i lærings- og mestringsprosesser
kan bruke erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inkludering, deltakelse og medvirkning
kan anvende flerkulturell forståelse og kultursensitivitet i aktivitetsutførelsen
kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte
Generell kompetanse
kan bruke kunnskaper og erfaringer til å tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, vurdere og evaluere aktiviteter med barn og unge på en etisk og faglig forsvarlig måte
kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
Innhold
Aktivitetsfag og praksis 1: mentorskap i flerkulturell kontekst gjennomføres ved at studenten skal være mentor for et barn i alderen 8-12 år i perioden oktober-mai. Ikke alle studenter har anledning til å være mentor. Ved behov for alternativ praksisplass vil studenten bli tildelt praksisplass i barnehage, skole eller lignende. Se nærmere beskrivelser omtalt som «alternativ praksis».
Det gjennomføres obligatorisk aktivitetsseminarer og ferdighetstrening i samtale med barn for alle studenter.
I mentorskapet er det faste rammer rundt tiden mentor og barn er sammen. Mentoren skal, i samarbeid med barnet og dets foresatte, ta initiativ til ulike aktiviteter i samvær med barnet. Noen aktiviteter vil også være i fellesskap med andre mentorer og mentorbarn. Mentoren får opplæring, undervisning og veiledning. Veiledningen inkluderer gruppeveiledning og individuell veiledning. Veiledningen gir mentoren mulighet til refleksjon rundt rollen som mentor, utførelse og i relasjon til barnet.
Undervisnings- og læringsformer
Mentorpraksis starter opp parallelt med emne HOVBVP10120 og fortsetter å gå parallelt med de øvrige emnene i første studieår.
Mentorpraksis gjennomføres deretter ved fast samvær mellom studenten og barnet en gang i uken, to til tre timer pr. uke i perioden fra oktober til medio mai. For at praksisperioden skal kunne godkjennes stilles det krav til minimum 20 treff mellom mentor og mentorbarnet i denne perioden. I tillegg er det obligatoriske gruppesamlinger knyttet til aktivitetsplanlegging, individuelle veiledningstimer og gruppeveiledninger fordelt på høst- og vårsemesteret. Mentorene deles inn i grupper. Hver gruppe får ansvar for å arrangere hver sin fellesaktivitet for alle mentorbarna i løpet av praksisperioden. Ved brudd på mentorpraksisen gjøres individuelle vurderinger for videre praksis.
Det er i tillegg obligatorisk for alle studenter, uavhengig av praksisform, å delta på ferdighetstrening i samtale med barn i høstsemestret og obligatorisk aktivitetsseminar på høst- og vårsemesteret.
Alternativ praksis: De som ikke er mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage eller skole. De har ansvar for å planlegge og gjennomføre en felles aktivitet for barnegruppe på sitt praksissted.
Arbeidsomfang
Mentorpraksis: Det er 5 gruppeveiledninger og to individuelle veiledninger. Mentorene leverer inn månedlige rapporter i perioden fra oktober til mai. Det skal gjennomføres minimum 20 treff med barnet - primært foregår dette på ettermiddags- og kveldstid. Det skal planlegges og gjennomføres aktiviteter i gruppe og individuelt.
Alternativ praksis: Når emne HSBVP10314 er slutt, starter studentene deretter sin praksisperiode på 5 uker/30 timer per uke. Studenten har ansvar for å planlegge og gjennomføre en felles aktivitet for en barnegruppe på praksisstedet. Studenten får ukentlig veiledning av praksisveileder.
Praksis
Praksis 1 gjennomføres som mentorpraksis, med alternativ praksis etter særskilt vurdering.
For å bli godkjent som mentor, må studentene gjennom et personlig intervju og oppgi en referanse. Ved eventuelt avbrudd i mentorskapet grunnet forhold knyttet til barnet, sykdom m.m. eller ved manglende godkjenning som mentor, kan det vurderes alternativ praksis.
De som ikke er mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage, skole eller lignende. Læringsutbyttene for emnet gjelder uavhengig av om man er mentor eller gjennomfører alternativ praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Før studenten kan framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være gjennomført og vurdert til godkjent:
For studenter som er mentorer gjelder følgende arbeidskrav:
- Ferdighetstrening i samtaler med barn. Det er krav om 90 % tilstedeværelse.
- Deltakelse på aktivitetsseminar. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.
- Det skal utarbeides en lærekontrakt. Lærekontrakten vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Lærekontrakten kan omarbeides en gang.
- Planlegging og gjennomføring av en gruppeaktivitet
- 8 individuelle månedsrapporter i perioden fra oktober til og med mai. Rapportene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Rapportene kan omarbeides en gang.
- Deltakelse på to individuelle veiledninger og en studiesamtale
- Deltakelse på fem gruppeveiledninger. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.
- Gjennomført minst 20 treff med mentorbarnet.
- Individuell oppgave på maksimalt 2000 ord knyttet til mentorpraksisen. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven kan omarbeides en gang.
For studenter med alternativ praksis gjelder følgende arbeidskrav:
- Ferdighetstrening i samtaler med barn. Det er krav om 90 % tilstedeværelse.
- Deltakelse på aktivitetsseminar. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.
- Gjennomføre en studiesamtale.
- Det skal utarbeides en lærekontrakt. Lærekontrakten vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Lærekontrakten kan omarbeides en gang.
- Planlegging og gjennomføring av en gruppeaktivitet for en barnegruppe på praksisstedet.
- Ukentlig veiledning med praksisveileder i praksisperioden.
- Ved halvgått periode, skal studenten ha en muntlig halvtidsevaluering sammen med praksisveilederen og skoleveilederen.
- 30 timer tilstedeværelse på praksisstedet per uke
- Refleksjonsnotat på maksimalt 1500 ord knyttet til praksiserfaringer. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven kan omarbeides en gang. Skoleveileder vurderer oppgaven.
Eksamen
Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått.
For å få praksisperioden/emnet bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent.
Ved tvil om bestått praksis gjelder egne rutiner. Jf. Generell del i denne studieplan om Praksis.
Sensorordning
Mentorpraksis: interne sensorer
Alternativ praksis: skoleveileder og praksisveileder
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.