HOVAVF30120 Ledelse, innovasjon og samhandling (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Pål Ellingsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag.
Absolutte forkunnskaper
Bestått følgende emner i andre studieår:
HOVAVF20120 Arbeid og helse - Fra globalt til lokalt arbeidsliv
HOVAVF20220 Arbeids- og diskrimineringsrett
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført emnet HOVAVF20320 Human Resource Management (HRM).
Undervisningssemester
5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kan gjøre rede for ulike perspektiver på organisasjon og ledelse.
Kjenner til forsknings-, utviklings- og innovasjonsprosesser innen organisasjon og ledelse.
Ferdigheter
Kan identifisere sammenhengen mellom organisasjon og ledelse, digitale interaksjoner i organisasjoner, innovasjon og samhandling med arbeidsgivere, brukere, frivillige og kunder
Kan benytte relevant teori og kommunikasjonsverktøy med vekt på coachende ledelse.
Kan gjenkjenne forskjellen på å være sjef og leder og kunne sette det inn i en relevant teoretisk sammenheng for velferdsvitere
Kan reflektere over etiske utfordringer i organisasjon og ledelse
Generell kompetanse
Viser evne og vilje til kritisk tenkning rundt velferdsviterens rolle og funksjon i et arbeidsmiljø
Kan formidle fagstoff muntlig og utføre skriftlige arbeider i tråd med gjeldende retningslinjer for akademisk skriving
Innhold
Organisasjonsteori med vekt på instrumentelle og institusjonelle perspektiv på organisasjonen
Teori med vekt på ulike perspektiv på ledelse i ledelsesforskningen opp gjennom historien og frem til i dag. Ledelse av kunnskapsorganisasjoner
Refleksjon og dialog rundt organisasjon og ledelsesfaglig teori og problemstillinger som synliggjør sammenhengen mellom aktiviteten internt i organisasjonen og hvordan den ledes, og eksterne effekter for brukere/kunder og andre berørte parter
Ledelse og brukerorientering, digitale interaksjoner i organisasjoner, innovasjon og brukeren som aktør
Ferdighetstrening i kommunikasjon og coachende lederstil
Refleksjon og dialog rundt egen rolle og funksjon i arbeidsmiljøet både i skriftlig og muntlig sammenheng
Arbeide kunnskapsbasert, og bruke kunnskapskilder fra flere land enn Norge
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning og læringsformer består av studentaktive forelesninger og dialogbaserte seminar, ferdighetstrening, individuelle oppgaver og gruppearbeid som presenteres skriftlig eller muntlig. Ferdighetstreningen kombinerer teori og trening i kommunikasjon og coachende ledelse.
Veiledning:
Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning 2 timer hver uke til fastsatt tid gjennom hele emnet. Veiledning kan foregå på ulike måter, for eksempel på veileders kontor, via mail, telefon, eller andre digitale kanaler.
Arbeidsomfang
Bachelor i arbeids- og velferdsfag er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 40 timer per uke.
-
Emnet undervises over en periode på ca.8- 10 uker.
-
Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10 timer per uke.
-
Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen. Se eksamen.
Eksamen
Individuell mappevurdering
Eksamensmappen leveres til fastsatt frist og skal inneholde:
En individuell skriftlig oppgave. Omfang: inntil 2000 ord.
En skriftlig gruppeoppgave. Omfang: inntil 2000 ord.
Gruppeoppgaven kan bearbeides individuelt før innlevering. Én av oppgavene blir trukket ut for sluttvurdering, høgskolen velger hvilken oppgave som skal vurderes.
Karakterregel: Bestått / Ikke bestått
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dialog underveis og sluttevaluering danner grunnlag for en emnerapport i henhold til kvalitetssystem for utdanning ved HiØ.
Emnerapporten behandles i kullet og i programutvalg.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.