HOVAVF10220 Pedagogikk, sosiologi og sosialpsykologi (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Trude Tonholm
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium arbeids- og velferdsfag.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Har kunnskap om pedagogiske teorier og metoder av relevans for velferdsviteren
Har kunnskap om sosiologiske teorier av relevans for velferdsviteren
Har kunnskap om de sosialpsykologiske teorier av relevans for velferdsviteren
Har kunnskap om forskningsetikk av relevans for velferdsforskning
Ferdigheter
Kan utvikle og oppdatere undervisningspedagogisk kompetanse
Kan gjenkjenne sosialpsykologiske utfordringer i arbeid med mennesker
Kan anvende metoder for samhandling i grupper
Kan reflektere over og diskutere faglige problemstillinger i et sosiologisk perspektiv
Kan finne og anvende relevant forskning i diskusjoner om pedagogiske, sosiologiske og sosialpsykologiske utfordringer
Generell kompetanse
Kan ta hensyn til at det er ulike måter å forstå og forklare menneskers atferd, emosjoner og motivasjoner
Kan kartlegge og fokusere på menneskers ressurser og muligheter
Innhold
Emnet inneholder
Sentrale pedagogiske begreper innenfor ulike felt i faget pedagogikk
Pedagogiske teorier og metoder av relevans for velferdsfaget.
Trening på bruk av ulike pedagogiske metoder som kan bidra til læring.
Sosialpsykologi og psykologifagets anvendelsesmuligheter innenfor arbeids- og velferdsarbeid.
Psykologiske faktorers betydning for arbeidsrelaterte problemstillinger
Trening på faglig refleksjon gjennom diskusjoner av faglige problemstillinger.
Samarbeide i mindre grupper og anvende kunnskaper om sosialpsykologi i møte med andre mennesker.
Trening i bruk av de vanligste databasene for søk etter relevant statistikk og forskning for fagområdene.
Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsfag, juss og humaniora og personvernsbestemmelsene.
Formidle fagstoff i tråd med akademiske standarder for refleksjon og referanser.
Trene på å opptre profesjonelt og inkluderende.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning og læringsformer består av studentdrevne og studentaktive forelesninger og dialogbaserte seminar, ferdighetstrening, individuelle oppgaver og gruppearbeid som presenteres skriftlig eller muntlig.
Veiledning:
Studentene vil i emnet trene på å veilede hverandre. Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning etter avtale.
Arbeidsomfang
Bachelor i arbeids- og velferdsfag er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 40 timer per uke.
-
Emnet undervises over en periode på ca. 8- 10 uker.
-
Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke.
-
Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
En individuell skriftlig oppgave på inntil 1500 ord. Studentene samarbeider og veileder hverandre i grupper på tre, men innleveringen vurderes individuelt. Godkjennes i læringsplattformen.
En obligatorisk gruppepresentasjon. Maks 3 personer i gruppen. Godkjennes i seminar. Ved fravær eller ikke godkjent presentasjon gis det en ny mulighet.
Det er krav om 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening. Dersom studenten ikke fyller kravene om 90 % tilstedetilværelse i ferdighetstrening gis det en (1) mulighet til å ta igjen ferdighetstreningen.
Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig 72-timers individuell hjemmeeksamen.
Besvarelsen skal ha et omfang på 2000 ord, +/- 10 %
Besvarelser som er utenfor oppgitt lengde kan påvirke karakteren på oppgaven.
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Underveis og sluttevaluering danner grunnlag for en emnerapport i henhold til kvalitetssystem for utdanning ved HiØ. Emnerapporten behandles i kullet og i programutvalg.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.