HOVAVF10120 Velferdsviteren i arbeids- og velferdsforvaltningen (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Anne Margrethe Glømmen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium arbeids- og velferdsfag.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Har bred kunnskap om ulike velferdsmodeller, hovedinnholdet i velferdspolitikken
Har bred kunnskap om velferdspolitiske mål og virkemidler
Har kunnskap om arbeidets betydning for helse, velferd og livskvalitet
Har kunnskap om arbeidsinkludering og forhold som regulerer norsk arbeidsliv
Har kunnskap om teoretiske perspektiver på brukermedvirkning, samt erfarings- og brukerkunnskap
Har kunnskap om grunnleggende juridisk metode og lovverk innen arbeids- og velferdsforvaltningen, herunder forvaltningsrett og lovgivning innen sosiale tjenester
Ferdigheter
Kan reflektere over velferdsviterens plass i samfunnet
Kan reflektere over arbeidslinja som virkemiddel i velferdspolitikken
Kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske problemstillinger og dilemmaer i yrkesutøvelsen
Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i gruppe
Generell kompetanse
Har grunnleggende kunnskap om forskningsmetode og grunnleggende prinsipper innenfor forskningsetikk
Kan formidle faglig kunnskap om velferdsvitenskapelige temaer skriftlig og muntlig
Innhold
Emnet gir en innføring i velferdsstatens organisering, styring, fordelingspolitikk og ressursforvaltning, samt kunnskap om arbeids- og velferdsforvaltningens tjenester, virkemidler og brukergrupper.
Emnet tar for seg følgende temaer:
Velferdsviterens yrkesrolle, mandat og samfunnsansvar som profesjonsutøver
Integrering og inkluderingskompetanse, med fokus på helsefremmende arbeid og arbeidsinkludering, samt forebygge utstøting fra arbeidslivet
Relevante metoder i arbeidsinkludering, som Individual Placement and Support (IPS), Customized Employment (CE) og Supported Employment (SE)
Arbeidsmarkedet og arbeidsmarkedspolitikk, herunder arbeidslivets organisasjoner og trepartssamarbeidet
Fordeler og ulemper ved arbeidslinja og dilemmaer i velferdspolitikken
Utforske egne verdier og holdninger, og reflektere over etisk teori og yrkesetikk
Grunnleggende forskningsmetode (statistikk, kvalitativ, kvantitativ, eksperimenter)
Juridisk metode og sentral lovgivning innen velferdsforvaltning, herunder forvaltningsrett, anvendelse av rettsregler, opplysningsplikt, samt juridisk og sosialfaglig skjønn
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning og læringsformer består av studentaktive forelesninger, studentdrevne forelesninger, dialogbaserte seminar, ferdighetstrening, individuelle oppgaver og gruppearbeid som presenteres skriftlig eller muntlig.
Veiledning:
- Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning 2 timer hver uke til fastsatt tid gjennom hele emnet. Veiledning kan foregå på ulike måter, for eksempel på veileders kontor, via mail, telefon, eller andre digitale kanaler.
Arbeidsomfang
Bachelor i arbeids- og velferdsfag er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 40 timer per uke.
-
Emnet undervises over en periode på ca. 8-10 uker.
-
Studieprogrammet legger til rette for læringsaktiviteter i gjennomsnitt 10-11 timer per uke.
-
Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
En (1) skriftlig individuell oppgave på inntil 1500 ord. Oppgaven godkjennes i læringsplattformen. Tilbakemelding vil bli gitt i seminar. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.
Det er krav om 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening. Ferdighetstreningen spesifiseres ved semesterstart. Dersom studenten ikke fyller kravene om 90% tilstedetilværelse i ferdighetstrening, må studenten levere en tekst på inntil 1500 ord om et relevant tema gitt av emneansvarlig.
Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen, 5 timer.
Ingen tillatte hjelpemidler.
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Interne sensorer
Evaluering av emnet
Underveis- og sluttevaluering danner grunnlag for en emnerapport i henhold til kvalitetssystem for utdanning ved HiØ. Emnerapporten behandles i kullet og i programutvalg.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.