SFS40116 Organisasjon og ledelse 1 (Høst 2021–Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Dag Yngve Dahle
Undervisningsspråk:
Norsk, men deler av undervisningen kan foregå på engelsk.
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i organisasjon og ledelse.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår). Deltid med åtte tre-dagers samlinger totalt i høst- og vårsemesteret.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten:

  • får økt forståelse for hvordan organisasjoner påvirkes av ledelse og hvordan ledelse påvirkes av organisasjoner

  • kan gi en generell oversikt over ulike teoretiske tradisjoner innen studiet av organisasjoner, ledelse og beslutninger

  • kan redegjøre for den historiske framveksten av de organisasjonsformer og arbeidslivsrelasjoner vi har i Norden

  • har kunnskap om forskjellen på modernistiske og sosialkonstruktivistiske tilnærminger til organisasjoner

  • kan redegjøre for forskjellene mellom samfunnsvitenskapelige forklaringstyper som bygger på egenskaper, relasjoner og struktur

  • kan redegjøre for innholdet i sentrale begreper som effektivitet, rasjonalitet, fleksibilitet, endring og legitimitet, og forstå hva disse fenomenene har å si for organisasjonens interne og eksterne relasjoner

  • kan redegjøre for de mekanismer som virker i en gruppedynamisk prosess, og som ledere vite hvordan man skal kunne styre disse

  • kan drøfte betydningen av ulike lederroller i organisasjoner, og hvordan ledere på ulike måter kan håndtere konflikter i organisasjoner

  • kan analysere hvordan makt, autoritet og innflytelse påvirker arbeidslivet

  • kan redegjøre for ulike sider ved lederes hverdag og praksis

  • kan reflektere over organisasjoners etiske ansvar

Innhold

Det legges vekt på:

  • å gi studentene økt organisasjons- og ledelsesforståelse

  • å gi oversikt til historiske linjer i utviklingen av organisasjoner og arbeidsliv

  • å gi oversikt til organisasjonsteoriens utvikling i det 20. århundre og fram til i dag

  • å plassere temaet ledelse innenfor et organisasjonsteoretisk og organisasjonsanalytisk rammeverk. Ledelse utøves i situasjoner og organisasjoner der endringer i og press fra omgivelsene får stadig større føringer for utøvelsen av ledelse. Slike endringer og press, blant annet økte krav til kostnadseffektivitet, setter også press på organisasjonens interne strukturer og prosesser. Krav til omorganisering og omstillinger øker behovet for kompetanse i samhandling og kommunikasjon, og for at ledere kan forstå konflikters årsaker, dynamikk og løsninger.

  • å belyse endringer i organisasjonsutforming og hvordan disse er historisk betinget. Videre legges det vekt på å belyse sammenhengen mellom organisasjoners formål, struktur og prosesser.

  • å utvikle evnen til å analysere makt- og autoritetsforhold i organisasjoner, slik at man blir bevisst hvilke ulike kilder til makt som finnes og hvordan man kan påvirke organisasjonen i ønsket retning ved å utnytte samspillet mellom ulike kilder.

  • å analysere hvordan organisasjoner endres, og hvordan ulike populære organisasjonsideer legger føringer på og setter rammer lederes muligheter og evner til å endre organisasjoner

  • å utvikle evnen til å håndtere konflikter og analysere organisasjoners etiske ansvar

  • å utvikle praktiske ferdigheter på basis av teoretiske innsikter og tidligere erfaringer. Konflikt, forhandling og teambygging er eksempler på områder hvor utvikling av praktiske ferdigheter skjer i lys av utvidede perspektiver på årsaker, funksjoner, hensikter og hvordan vi mennesker sosialt konstruerer vår virkelighet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser og plenums­diskusjoner. Emnet forutsetter stor egeninnsats fra studentenes side både på og utenom samlingene. Dette omfatter gjennomgang av litteratur som har tilknytning til studiet og gjennomføring av øvelser og undersøkelser. Det blir organisert arbeidsgrupper for å løse oppgaver, arbeide med litteraturstudier etc. i fellesskap mellom samlingene. Studentene skriver to fordypningsoppgaver som grunnlag for vurdering i emnet. Utkast til fordypningsoppgavene er arbeidskrav i emnet.

Arbeidsomfang

Samlet forventet arbeidstid for hele emnet er 840 årstimer, hvorav undervisningen i samlingene utgjør 168 årstimer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Frammøteplikt i 75 % av undervisningsdagene

  • Levere individuelt utkast til fordypningsoppgavene, og presentere dem muntlig i seminargrupper

  • Være opponent til medstudenters utkast i grupper (på 4-8 studenter)

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell mappevurdering.

I løpet av studieåret skal studenten levere inn to fordypningsoppgaver, hver på 3500-4500 ord (unntatt forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste) som legges til grunn for vurdering av eksamenskarakter.

Det gis en samlet karakter for de to fordypningsoppgavene etter karakterskalaen A-F. Studenten kan forbedre mappens innhold fram til innlevering ved fastsatt innleveringsdato.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått karakter kan studenten omarbeide mappens innhold en gang. Ved ny eksamen må studenten levere ny mappe. Det gjøres oppmerksom på at studenten i disse tilfellene ikke har rett til ny veiledning.

Ved klage på sensuren, skal hele mappen sensureres på nytt.

Evaluering av emnet

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 17. juni 2021. Litteraturlisten kan bli supplert med litteratur tilknyttet vårsemesteret innen 1. desember.

Pensum utgjøres av både litteratur og forelesninger. Størrelsen på det skriftlige pensum er fastsatt til ca. 2000 sider.

Pensumbøker fås kjøpt hos bokhandelen Index på høgskolesenteret på Remmen, eventuelt hos din lokale bokhandler eller i en nettbokhandel.

Litteratur merket med (*) finner du i Kopisamling 1 for Masterstudiet i organisasjon og ledelse

Samling 1: Organisasjonsteori: Oversikt og introduksjon

Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan (2019). Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforlaget. 4. utg.

* Ry Nielsen J.C. Ry, Morten (2002). "Anderledes tanker om Leavitt - en klassiker i ny belysning". København: Nyt fra Samfundsvidenskaberne. (39 sider)

Scott, W. R. and G. F. Davis (2016). Organizations and Organizing: Rational, Natural and Open Systems Perspectives. London, Routledge. Kapittel 1-4, s. 1-106 (106 sider)

Samling 2: Arbeidslivsrelasjoner (to dager) + Arbeidsmiljø i moderne arbeidsliv (en dag)

Heiret, Jan et al. (2007). Arbeidsliv, historie, samfunn. Norske arbeidslivsrelasjoner i historisk, sosiologisk og arbeidsrettslig perspektiv. Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 3 og 4 (136 sider)

Ellingsæter, Anne Lise (2017), Vår tids moderne tider: det norske arbeidslivsregimet. Kapittel 1, 3 og 4. Universitetsforlaget.

Kalleberg, Ragnvald (1983), «Arbeidsmiljøreform som deltakerdemokratisering» i Bergh, T. (red (1983) Deltakerdemokratiet. Teori og praksis. Universitetsforlaget.

*Ose, Solveig Osborg (2016), Sykefravær, HMS og inkludering. Kapittel 5 s. 136- 140, 152-154, 156-180. Gyldendal. 30 s.

Hochschild, Arlie Russel (1983/2012), The managed heart. Commericialisation og Human Feeling. Kapittel 6 og 9. Berkeley. University of California Press.

Hagen, IM og J. Svalund (2019), Vold og trusler i helse og sosialsektoren. Kapittel 2 og 7. Fafo-rapport 2019:32.

Lien, L og H. Bogen (2018), Sykefravær i private og kommunale sykehjem og renholds-virksomheter. Kapittel 3 og 6. Fafo-rapport 2018:20.

Samling 3 Organisasjonsformer (2 dager)

Skorstad, Egil J. (2021). Organisasjonsformer, arbeidsvilkår og effektivitet. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Samling 4: Myter og moter i organisasjoner (to dager) + Kvalitet og kvalitetssystemer i organisasjoner (en dag)

Røvik, Kjell Arne (2007). Trender og translasjoner. Ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 2, 3, 10, 12, 13 og 15. (180 sider)

Aasland et. al (2011) Kvalitet og Kvalitetsopplevelse. Fagbokforlaget.

Samling 5: Ledelse

Haaland, Frode & Dale, Frode (2005). På randen av ledelse: En veiviser i førstegangsledelse. Oslo: Gyldendal Akademisk. (205 sider)

*Bass, Bernhard M. (2004). Fra transaksjonsledelse til transformasjonsledelse: Å lære å dele en visjon. I: Martinsen, Øyvind L.: Perspektiver på ledelse. Oslo: Gyldendal Akademisk. s.191-205 (15 sider)

Samling 6: Beslutningsteori (to dager)

March, James G., (1994). A Primer on Decision Making: How Decisions Happen, New York: The Free Press. (272 sider)

Brunsson, Nils & Brunsson Karin (2015). Beslutninger. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, (120 sider)

Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan (2019). Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforlaget. 5. utg. Kapittel 9 (Beslutningsprosesser i organisasjoner), s.306-349 (43 sider)

*Flaa, Paul m.fl. (1995). «Beslutningsteori og beslutningsmodeller» I: Flaa, Paul m.fl. Innføring i organisasjonsteori, Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 11, s. 166-189 (24 sider)

Samling 7: Organisasjoner og etikk (to dager) + Konflikthåndtering og lederstøtte (en dag)

Nyberg, D. (2008). The Morality of Everyday Activities: Not the Right, But the Good Thing To Do. Journal of Business Ethics, 81(3), 587–598.

von Weltzien Høivik, H. (2002). Professional Ethics – a Managerial Opportunity in Emerging Organizations. Journal of Business Ethics, 39(1–2), 3–11.

Collier, J. & Esteban, R. (2007). Corporate social responsibility and employee commitment. Business Ethics: A European Review, 16(1), 19-33.

Frostenson, M., Helin, S. & Sandström, J. (2012). The internal significance of codes of conduct in retail companies. Business Ethics. A European Review, 21(3), 263-275.

Schwartz, M.S. (2013). Developing and Sustaining an Ethical Corporate Culture: The Core Elements. Business Horizons, 56(1), 39-50.

Maclagan, P. (2007). Hierarchical control or individuals’ moral autonomy? Addressing a fundamental tension in the management of business ethics. Business Ethics: A European Review, 16(1), 48-61.

Ladegård, G. & Vabo, S.I. (2011). Ledelse, styring og verdier, Magma 1/2011, 23-31.

Einarsen, Ståle og Pedersen, Harald (2017). Håndtering av konflikter og trakassering i arbeidslivet. Gyldendal akademisk. (360 sider)

Samling 8: Lederjobb og lederpraksis (to dager)

Arman, Rebecka et al. 2009. What do health managers actually do: applying Mintzberg’sstructured observation method, Journal of Nursing Management, 17(6):718-729. 11 sider

Aadland & Askeland 2017: Verdibevisst ledelse. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (kapittel 2, 3, 4, 6, 8, 9 og 10) 150 sider

Askeland, Harald et al. 2014. Jakten på ledelse i praksis, Nordiske Organisasjonsstudier. 25 sider

Mintzberg, Henry 1994. Roundingoutthemanagersjob, Sloam Management Review, 53(4). 16 sider

Selznick, Philip 1997 [1957]. Lederskap. (Kap 1 & 5, 40 s). Oslo: Tano Aschehoug. 40 sider

 

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:58:27