HSSOS30211 Sosialt arbeid i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Camilla Buzzi
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i sosialt arbeid.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i første og annet studieår.
Undervisningssemester
5. semester (høst), andre halvdel.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
- 1. Kan drøfte hva som kjennetegner faget sosialt arbeid
- 2. Kan oppdatere kunnskap om og forklare betydningen av sosial inkludering
- 3. Forstår folkevandring og innvandringspolitikk i et globalt perspektiv
- 4. Har kunnskap om samfunnsarbeid som metode i sosialt arbeid
Ferdigheter
- 5. Kan anvende sosialt gruppearbeid som metode ved å lede og koordinere gruppe hvor deltakere har felles livssituasjon/problematikk
- 6. Kan anvende kunnskap om innovasjonsprosesser og sosialt entreprenørskap
- 7. Kan utføre prosjektarbeid
- 8. Reflekterer over og beskriver egen utvikling av profesjonell kompetanse
Generell kompetanse
- 9. Kjenner til menneskerettigheter og yrkesetikk med spesiell vekt på ytringsfrihet og varslingsansvar
- 10. Kan formidle fagstoff muntlig og skriftlig
Innhold
- Sentrale områder, utfordringer, utvikling, dilemmaer. Internasjonal definisjon av sosialt arbeid
- Levekår, sosial inkludering
- Migrasjon, rasisme, asylsaker, flukt, lover og konvensjoner knyttet til diskriminering og menneskerettigheter
- Samfunnsarbeid som tilnærming i sosialt arbeid
- Kunnskap om sosialt gruppearbeid som metode. Trene i grupper med medstudenter
- Sosial innovasjon og entreprenørskap som utgangspunkt for prosjektarbeidet
- Kunnskap om prosjektarbeid som metode. Hele studentkullet planlegger, organiserer, leder og presenterer prosjektet.
- Refleksjon i ferdighetsgrupper med medstudenter.
- Den europeiske menneskerettskonvensjonen. Yrkesetisk grunnlagsdokument. Statement of Ethical Principles (IFSW)
- Muntlig individuelle presentasjoner i temaseminar og gruppevis ved prosjektpresentasjon. Skriftlig gjennom arbeidskrav.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert i forelesninger, studentaktive seminarer, prosjekt, ferdighetstrening og selvstudier.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med prosjekt, obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Individuell kronikk på 750 ord. Godkjenning ved innlevering. Tilbakemelding gis av medstudenter og i seminar.
- Prosjektrapport i gruppe, maks 3500 ord. Kort tilbakemelding fra emneansvarlig. Ikke godkjent rapport kan omarbeides én gang.
- Gjennomført ferdighetstrening knyttet til temaet egen utvikling av profesjonell kompetanse. Det er krav om aktiv deltakelse og 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening. Studenter som ikke har tilstrekkelig deltakelse eller tilstedeværelse under ferdighetstrening, må ta dette igjen. Det legges til rette for én ny gjennomføring av treningen.
- Det er krav om 80 % tilstedeværelse i ordinær oppsatt undervisning (forelesninger, seminarer m.m). Selvrapportering av tilstedeværelse innen gitt frist. Arbeidskravet vurderes til Godkjent når det rapporteres innen frist, når tilstedeværelsen er på 80 % eller mer. Feilrapportert tilstedeværelse kan bli vurdert som fusk.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager.
Besvarelsen skal ha et omfang på maks 3000 ord.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:- Skriftlig underveis- og sluttevaluering og referansegruppe. Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 02.06.2021
Ellingsen, I., L.C. Kleppe, K.H. Martinsen & J. Vindegg, red. (2021). Sosionomen i situasjonen. Oslo: Universitetsforlaget. 138 sider. (Hele boka).
Eriksen, T.H. og Sajjad, T.A. (2011). Kulturforskjeller i praksis. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. (13s). Kap 16: Mennesket og myndighetene, ss. 247-260.
Fellesorganisasjoner (2019). Yrkesetisk grunnlagsdokument, 2019-2023. https://www.fo.no/yrkesetikk/fo-yrkesetisk-grunnlagsdokument-2019-2023-article6951-1346.html. (9 s).
Graver, H.P. (2020). Pandemi og unntakstilstand – Hva Covid-19 sier om den norske rettsstaten. Oslo: Dreyers forlag. (13s). Kap. 4.: NAV-saken: Rettstaten passer seg ikke selv, ss. 77-90.
Heap, K. (2005). Gruppemetode for sosial- og helsearbeidere. (5. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-32813-6. Hele boka (326 s)
Hellum, A. (2020). Kvinnekonvensjonen 40 år – noen refleksjoner om dens betydning for internasjonal og norsk rett. I: Kritisk Juss, 46 (1), 30–35. DOI: https://doi.org/10.18261/issn.2387-4546-2020-01-03.
Hutchinson, G. S. (2010). Samfunnsarbeid - mobilisering og deltakelse i sosialfaglig arbeid. (3. utg ). (168 s). Oslo: Gyldendal akademisk. (Hele boka).
IFSW (2014) Global Definition of Social Work. http://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social-work/
IFSW (2016). The Role of Social Work in Social Protection Systems: The Universal Right to Social Protection http://ifsw.org/policies/the-role-of-social-work-in-social-protection-systems-the-universal-right-to-social-protection/Kjønstad,
A. & A. Syse (2017). Velferdsrett II: Barnevern- og sosialrett. (5. utg). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN E/AN: 9788205497443 (112 s). Kap 8. Menneskerettighetenes utvikling og oppbygning, ss.337-398; Kap 9: Utlendingsrett og integrering, ss.399-448.
Kjørstad, M. (2005). Between professional ethics and bureaucratic rationality: The challenging position of social workers who are faced with a workfare policy. European Journal of Social Work, 8 (4), 381-398. doi: 10.1080/13691450500314459 (17 s.) https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13691450500314459?needAccess=true
Lister, R. (1998). Citizenship on the margins: Citizenship, social work and social action. European Journal of Social Work, 1 (1), 5-18. doi: 10.1080/13691459808414719 (13 s.) https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13691459808414719?needAccess=true
Lo, C.& A. Røiseland (2019). Samskaping - nyttig begrep for norske forskere og praktikere?. I: Norsk statsvitenskapelig tidsskrift, 2019-04-04 (1), p.51-58. (9 s).
Nesheim, T., L.J. Gressgård, K. Hansen & S. Neby (2019). Gjenstridige problemer og tverretatlig samordning: Et analytisk rammeverk. I: Norsk statsvitenskapelig tidsskrift, 2019-04-04, Vol.35 (1), ss.28-50. (22 s)
NOU 2020:9 (2020). Blindsonen – Granskning av feilpraktiseringen av folketrygdlovens oppholdskrav ved reiser i EØS-området. Oslo: Arbeids- og sosialdepartementet & Justis- og beredskapsdepartementet. Sammendraget. (20 s).
Peredo, A.-M.& Murdith McLean (2005). Social entrepreneurship: A critical review of the concept. I: Journal of World Business 41 (2006), ss. 56–65 (9 s).
Scharning, H.S. og Aakre, J. (2016). Prosjekthåndboka 3.0. Verktøykasse for kreative team, 440 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-150-2755-5. Studentene velger ut deler av boken til arbeidskrav og eksamen (anslagsvis opp til ½ bok).
Skjeie, H. (2011). Hvem fortjener plass i menneskerettsloven? Jus og politikk i norsk inkorporeringsdebatt. I: Nytt norsk tidsskrift, 2011-03-09, Vol.28 (1), p.61-71. (10 s).
Solstad, A., K.Astrup, T.Bliksvær, I.L. Skog Hansen, M-Iversen, A.Kjellevold, V.Nordvik & J.Sørvoll., red. (2021). Boligsosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. 225 sider. (Hele boka)
Stamsø, M. A. (red) (2017): Velferdsstaten i endring. Norsk helse- og sosialpolitikk ved starten av et nytt århundre (3.utg.), Oslo; Gyldendal Akademiske. ISBN/EAN: 9788205424005 (56 s). Kap. 12: Familien og det sivile samfunn - sentrale velferdsarenaer s. 315 – 336; Kap. 14: Den norske modellens møte med innvandring - et regime i endring s. 362 – 379; Kap. 15: Norsk trygdepolitikk i internasjonalt perspektiv s. 382-400.
Trygstad, Sissel C. (2015). Ytringsfrihet i arbeidslivet. I: Sosiologisk tidsskrift 23(1-2), 29-59. 31 sider. Tilgjengelig via Oria og på Idunn.no. URL: https://www.idunn.no//st/2015/01-02
Ødegård, A.&S. Bjørkly (2020). Kommunikasjon i samskaping av forskjellige virkeligheter. Kapittel 4 i Willumsen, E.&A. Ødegård, red. (2020). Samskaping – Sosial innovasjon for helse og velferd. Oslo: Universitetsforlaget., ss. 261-277 (17 s).
Totalt antall sider: 1400.