HSPSA41212 Yrkesrettet fordypning i psykososialt arbeid- psykisk helse (Høst 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Guro Øyen Huby
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgemne i Masterstudium i psykososialt arbeid innen helse- og sosialfaglig yrkespraksis.
Absolutte forkunnskaper
For å kunne avlegge eksamen i emnet, må følgende emne være bestått:
HSPSA40114/HSPSA40117 Innføring i kunnskapsgrunnlaget for psykososialt arbeid innen helse- og sosialsektoren.
Undervisningssemester
5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
kan analysere og drøfte ulike metodiske strategier innen psykisk helsearbeid
har avansert kunnskap om ulike arbeidsformer innen psykisk helsearbeid
kan analysere grunnleggende vilkår og tiltak for å fremme og videreutvikle evnen til å mestre livskriser og psykososiale belastninger
Ferdigheter
kan videreutvikle egen handlingskompetanse basert på teori og bearbeidet erfaring innen psykisk helsearbeid
kan anvende faglige og relasjonelle ferdigheter målrettet i yrkesutovelsen og tilpasset tjenestemottakerens behov og ønsker
kan integrere tjenestemottakerens egen forståelse av virkeligheten i faglig virksomhet
Generell kompetanse
kan videreutvikle evnen til å forholde seg kritisk reflekterende til egen yrkesutøvelse
kan analysere relevante fag-, yrkes-, og forskningsetiske problemstillinger innen psykososialt arbeid med personer med psykiske lidelser
har inngående kunnskap om tjenestetilbudets oppbygning lokalt, og oversikt over lokale og regionale tiltak som har til hensikt å bedre den psykiske helsen
Innhold
Emnet skal gi kunnskap om faglige utfordringer innen psykososialt arbeid med psykisk helse.
Emnet er et individuelt fordypningsemne hvor det avsluttende eksamensarbeidet enten kan utgjøre en avsluttet enhet eller fungere som et forprosjekt til masteroppgave.
Hovedtemaer for emnet er:
ulike arbeidssteder- og måter rettet mot personer med psykiske problemer
å samtale og arbeide med risikoutsatte personer
om kriser, mekling og konflikthåndtering innen psykisk helsearbeid
utvikling av en reflekterende rolleforståelse i møte med personer med psykiske problemer
arbeid med mestring og myndiggjøring i nærmiljø og lokalsamfunn
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen går over til sammen 10 dager og er organisert i samlinger. Observasjonspraksis kommer i tillegg, se pkt Praksis.
Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper.
Det benyttes studentaktive metoder i studiet (nettstøttet undervisning via læringsplattform).
Arbeidsomfang
Det er beregnet 20 timer studieinnsats per uke.
Praksis
Studentene skal delta i en praksisperiode over fire uker med fokus på å knytte erfaringer fra praksis til teori. Eget arbeidssted kan benyttes som praksissted, dersom det er faglig relevant. Praksisstedet må forhåndsgodkjennes av høgskolen. I praksisstudiene velger studenten sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Godkjent refleksjonsnotat på 1 500 ord (+/- 10 %) over valgt tema i praksisstudier.
Arbeidskravet må leveres innen fastsatt frist og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Det gis tilbakemelding på innlevert arbeidskrav. Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides inntil to ganger. Situasjonen som beskrives i arbeidskravet kan danne utgangspunkt for eksamensbesvarelsen i emnet.
Eksamen
Individuell hjemmeoppgave/semesteroppgave
Individuell skriftlig besvarelse med et omfang på 3000 ord (+ /- 10 %).
Karakterregel: A-F.
Besvarelsen leveres til nærmere angitt frist. Besvarelsen kan ta utgangspunkt i arbeidskravet og skal utarbeides med utgangspunkt i en valgt problemstilling.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått vurderingsresultat har kandidaten anledning til å omarbeide oppgaven en gang.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 06.06.2021
Felleslitteratur rusproblematikk, psykisk helse og barn/unge:
Binder, PE., Hjeltnes, A. (2013) Til stede i glede og smerte: mindfulness og arbeid med emosjoner i psykoterapi. Tidsskrift for norsk psykologforening. https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2013/08/tilstede-i-glede-og-smerte-mindfulness-og-arbeid-med-emosjoner-i-psykoterapiChristensen,
N. B., & Nielsen, S. K. (2002). Magtaspektet i terapeutpositionen. En udforskning af behandlingsformen "Åben Dialog". Fokus på Familien. Universitetsforlaget, Vol. 30, s. 193-206.
Christie, N. (2013) Words on words. Restorative Justice 1(1), s. 15-19.
Christie, N. (2015). Widening the net. Restorative Justice 3(1) s. 109-113. https://doi.org/10.1080/20504721.2015.1049876
Ekeland, T.-J. (2011). Ny kunnskap - ny praksis, et nytt psykisk helsevern (Vol. 2011:1). Skien: Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse.
Engebretsen, Eivind og Kristin Heggen (red). (2012), Makt på nye måter. Universitetsforlaget. Kapittel 3.
Foss, E. M. (2016). Et dypdykk i en meglingssituasjon. Kapittel 7 (s173-208) i ph.d.-avhandling: Dialogens paradoks – framveksten av ´gjenopprettende prosesser´ i Norge. Universitetet i Oslo, sosialantropologisk institutt.
Giertsen, Hedda (2012) Kriminal og ruspolitikk som kontroll og fattigdomspolitikk. Materialisten vol 34 nr. 4
Hoffart, A., & Langkaas, T. (2013). Emosjon og kognisjon i kognitiv terapi. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 50(8), 752-758. https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2013/08/emosjon-og-kognisjon-i-kognitiv-terapi
Hoffman S.G & Hayes S.C (2019) The Future of Intervention Science: Process-Based Therapy. Clinical Psychological Science vol 70 (1) 37-50
Karlsson, Bengt Eirik; Borg, Marit. Recovery + Åben dialog = Relationel Recovery?. I: Recovery-orienterede praksisser – i velfærdsinstitutioner og civilsamfund. J. Oute & K. Jørgensen (red). Samfundslitteratur 2021. ISBN 9788759335055. s. 111-127
Karlsson, Bengt Eirik; Borg, Marit. Recovery - tradisjoner, fornyelser og prakiser. I. Praktisk psykiatri (2. utgave – 2018). T.F.Aarre og A.Dahl (Red). Fagbokforlaget 2018 (ISBN 978-82-450-2657-3) s.617-633.Kriz, S., Solberg B (2019) Kognitiv atferdsterapi. Tidsskrift for Norsk Legeforening.
Myhre, M Ø, Tørmoen, A J, Strømgren B, Walby F A (2018) Tre generasjoner klinisk atferdsanalyse. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse Vol 45, 71–85
Perry, Bruce (2005) Applying Principles of Neurodevelopment to Clinical Work with Maltreated and Traumatized Children. Kapittel 3 I Webb, Nancy Boyd, & Dumpson, James R. (red.). Working with Traumatized Youth in Child Welfare. Guilford Publications. S. 27-52
Rosten, Hanne (2016). Traumebevisst omsorg - veien videre. Kapittel 10 i Lillevik, O. G., Landmark, B., & Stokvold, Øystein (red). Miljøterapi i barnevernsinstitusjoner : juridiske, teoretiske og praktiske perspektiver (1. utgave.). Fagbokforlaget.
Skærbæk, E. (2011). Navigating in the Landscape of Care: A Critical Reflection on Theory and Practise of Care and Ethics. Health Care Analysis, 19(1), 41-50. doi: 10.1007/s10728-010-0157-5
Slade, M., Adams, N., & O'Hagan, M. (2012). Recovery: past progress and future challenges. International Review of Psychiatry, 24:1, 1-4, DOI: 10.3109/09540261.2011.644847
Träskman, P-O. (2005): Drug control and drug offences in the Nordic countries: A criminal political failure too often interpreted as a success. Journal of Scandinavian Studies in Criminology and Crime Prevention 2(5): 236–256
Aaslestad, P. (1997). Pasienten som tekst : Fortellerrollen i psykiatriske journaler : Gaustad 1890-1990. Oslo: Tano Aschehoug. Kapittel 2: Utgangsposisjoner.
Fordypning psykisk helse:
Alfarnes, S. A., (2016) Hvorfor skal vi adoptere pakkeforløp etter dansk modell? Det finnes ingen konsekvensutredninger, forskningsresultater eller brukerundersøkelser som indikerer behov for pakkeforløp også her i landet. Tidsskrift for norsk psykologiforening 4 2016.
Femdal, Ingrid (2020) ”Samspillsmakt - Om makt og relasjoner mellom personer med psykiske helseutfordringer og ansatte innen psykisk arbeid i kommunen” PhD avhandling, NTNU. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2676944?locale-attribute=no
Delkapitler;
-
4.2 Brukermedvirkning i et maktperspektiv (s. 31-35)
-
7.2 Skiftende posisjoner i maktrelasjoner,
-
7.3 Makt til å styre andre mennesker og
-
7.4 Samspillsmakt (s. 67-79)
Huby, G. Ø. & Langsholt, T. Ø. (2019). En fortelling om historiens muligheter: om recovery og brukermedvirkning i rus- og psykiatrifeltet. I Svalastog, A., Kristoffersen, N., & Lile, H. (Red.). Psykososialt arbeid: Kunnskap, verdier og samfunn. Oslo: Gyldendal
Huby, G., Johnsen, L., Langsholt, L., & Klubben, M. (2018). Hvordan praktisere brukermedvirkning uten brukeren?; organisatoriske utfordringer for brukermedvirkning i helse- og omsorgstjenester i rus- og psykiatri-feltet. Tidsskrift for Velferdsforskning, 21(4), 296-312.
Ringen, P.,A. (2018) Psykiatrien - hvor går du, hvor står du? Tidsskrift for norsk legeforening, 2018 no 3, 6 februar
Rothwell, N (2006) Afterword, Special Issue on Mindfulness, Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, Vol. 24, No. 1, Spring 2006 DOI: 10.1007/s10942-006-0023-4
Kabat Zinn, pioneer i Mindfulness, kort innføring Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Jon_Kabat-Zinn
Pinder, R., Pethcey, R., Shaw, S., Carter, Y., (2005) What’s in a care pathway? Towards a cultural cartography of the new NHS. Sociology of Health & Illness Vol. 27 No. 6 2005 ISSN 0141–9889, pp. 759–779
Ørjasæter, K. B. Kunnskap, makt og autonomi i psykisk helsevern: En analyse av diskusjonene om medikamentfri behandling og pakkeforløp. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 18(01), 36-47.
Ådnanes, M., Kaspersen, S.L., Melby, L., Lassemo, E., (2020) Pakkeforløp for psykisk helse og rus – fagfolks erfaringer første året. Sammendrag Sintef https://www.sintef.no/globalassets/sintef-digital/helse/sintef-2020_00064-evaluering-av-pakkeforlop-psykisk-helse-og-rus.pdfÅdnanes,
Ådnanes, M., Høiseth, J. R., Magnussen M., Thaulow, K., Kaspersen S. L. Rapport: Pakkeforløp for psykisk helse og rus – brukere, pårørende og fagfolks erfaringer. Sammendrag SINTEF https://www.sintef.no/globalassets/sintef-digital/helse/rapport-2_pakkeforlop_1.3.2021_signert.pdf
Tilvalg:
Kabat Zinn, J (1991) Full catastrophe living: using the wisdom of your body and mind to face stress, pain and illness. Delta Trade Paperbacks.
Williams, M, Penman, D (2011) Finding Peace in a frantic world. Little Brown Book Group
Aktuelle offentlige documenter (felles)
Departementene. Mestre hele livet. Regjeringens strategi for god psykisk helse (2017 - 2022) hentet fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/f53f98fa3d3e476b84b6e36438f5f7af/strategi_for_god_psykisk-helse_250817.pdf
Helsedirektoratets veileder Pårørende en ressurs - om samarbeid med pårørende innen psykiske helsetjenester https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/veileder-om-samarbeid-med-parorende-innen-psykiske-helsetjenester
Helsedirektoratet. (2014). Sammen om mestring - veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne. Et verktøy for kommuner og spesialisthelsetjenesten. IS- 2076. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/410/Sammen-om-mestring-Veileder-i-lokalt-psykisk-helsearbeid-og-rusarbeid-for-voksne-IS-2076.pdf.pdf
Helsedirektoratet 2017. Nasjonal plan for implementering av pakkeforløp for psykisk helse og rus 2018-2020. Hentet fra https://www.helsedirektoratet.no/pakkeforlop/dokumenter-pakkeforlop%20psykisk%20helse%20og%20rus/Pakkeforl%C3%B8p%20for%20psykisk%20helse%20og%20rus%20-%20nasjonal%20plan%20for%20implementering%202018-2020.pdf/_/attachment/inline/8b6fb586-8e1c-423a-a054-376abee6827e:cd98f32681d7c5c52fad3a578d709ffcdbe744a2/Pakkeforl%C3%B8p%20for%20psykisk%20helse%20og%20rus%20-%20nasjonal%20plan%20for%20implementering%202018-2020.pdf
Helsedirektoratet. (2019). Nasjonal overdosestrategi 2019-2022: Javisst kan du bli rusfri - men først må du overleve. Norge
Helsedirektoratet. Pakkeforløp for tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB). Hentet fra https://www.helsedirektoratet.no/pakkeforlop/rusbehandling-tsb
Helsedirektoratet. Pakkeforløp for utredning og behandling i psykisk helsevern, voksne. Hentet fra https://www.helsedirektoratet.no/pakkeforlop/psykiske-lidelser-voksne
Helsedirektoratet. KAPITTEL 1 Henvisning og start – psykiske lidelser, pakkeforløp barn og unge. https://www.helsedirektoratet.no/pakkeforlop/psykiske-lidelser-barn-og-unge/henvisning-og-start-psykiske-lidelser-pakkeforlop-barn-og-unge
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester av 24. juni 2011 nr. 30 (helse- og omsorgstjenesteloven). www.lovdata.no
Lov om pasient- og brukerrettigheter av 2. juli 1999 nr. 63 (pasient- og brukerrettighetsloven). www.lovdata.no
Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern av 2. juli 1999 nr. 62 (psykisk helsevernloven). www.lovdata.no
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. av 2. juli 1999 nr. 61 (spesialisthelsetjenesteloven). www.lovdata.no
NOU 2019:26. (2019). Rusreform - fra straff til hjelp. Helse- og omsorgsdepartementet. Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2019-26/id2683531/
St.meld. 47 (2008-2009). Samhandlingsreformen. Rett behandling - på rett sted - til rett tid.