HSBVP30211 Tiltaksarbeid og saksbehandling i barnevernet (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Helèn Graarud
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i andre studieår.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne skal kandidaten være i stand til å:

Kunnskaper

  • forklare hovedtrekkene i barns strafferettslige stilling og barnevernets ansvar når barn begår lovbrudd.
  • forklare reglene for rettslig overprøving av fylkesnemndas vedtak.      
  • forklare hvordan skjevutvikling og marginalisering av barn og unge kan forebygges.

Ferdigheter

  • utføre saksbehandling i forhold til plassering av barn/unge etter barnevernloven.
  • planlegge og gjennomføre aktivitetsfaglige tiltak.
  • anvende relevant kompetanse i møte med barn og familier med minoritetsbakgrunn.
  • gjennomføre profesjonelle barnesamtaler i barnevernsfaglig arbeid.
  • bruke nyere forskning om vold.

Generell kompetanse

  • forklare og anvende lovregler og konvensjoner som har betydning for barn og unges rettsstilling.
  • ha kunnskap om relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger ved plassering av barn og unge utenfor hjemmet.

Innhold

Emnet er konsentrert rundt saksbehandlingsarbeid, tiltaksarbeid og praktisk aktivitetsfaglig arbeid. Fokus vil være på arbeid i forhold til det juridiske i saksbehandlingen, knyttet til barn og unge med alvorlige atferdsvansker og tiltak for disse. Videre vil det være fokus på barns og unges rettigheter knyttet til opphold på barneverninstitusjoner og barn og unges rettigheter etter andre lover og konvensjoner (f.eks. barnekonvensjonen, EMK, barneloven og antidiskrimineringsloven).

Et annet fokus i emnet er vold og hvordan man kan drive saksbehandling i kommunalt barnevern der meldingen dreier seg om vold i nære relasjoner. I denne sammenhengen vil det være et fokus både på nyere forskning og på metoder for hvordan man kan drive saksbehandlings-/tiltaksarbeid. Ferdighetstrening i terapeutisk mestring av vold og ferdighetstrening i profesjonelle barnesamtaler vil også stå sentralt i denne delen av emnet.

Emnet inneholder også en aktivitetsfagdel hvor studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere en aktivitet for en gruppe barn.   

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer og ferdighetstrening. Det arrangeres ferdighetstrening i terapeutisk mestring av vold og i profesjonelle barnesamtaler. Optimalt læringsutbytte forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for en samlet teoriundervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke ­fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Praksis

En dag forberedelse til ekstern praksis i vårsemesteret 3. studieår.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Planlegging og gjennomføring av en aktivitet med barn eller ungdom. Prosessen skal dokumenteres gjennom en gruppeoppgave på maks 3000 ord. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan arbeidskravet omarbeides en gang.
  • Deltakelse på ferdighetstrening.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning.

Arbeidskravene er gyldige i ett semester etter at de er godkjent.

Det er krav om 80% deltagelse/tilstedeværelse i forelesninger og seminarer. Det er krav om 90% deltagelse/tilstedeværelse i Ferdighetstrening. Selvrapportering av fravær på læringsplatformen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 3 dager.

Besvarelsen skal ha et omfang på maks 3000 ord. Oppgaven skal tilfredsstille de tekniske kriteriene for oppgaveskriving. Det blir gjennomført obligatorisk plagiatkontroll.

Karakterregel A-F.

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:- Skriftlig sluttevaluering- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 01.06.2021

Bath, H. (2017). The Trouble with Trauma. Scottish Journal of Residential Child Care 2017/1 (vol.16). (12 sider) https://www.traumebevisst.no/program/kongsgard/filer/Bath_H_The_Trouble_with_Trauma.pdf

Bendiksen, L., & Haugli, T. (2021). Sentrale emner i barneretten (4. utgave. ed.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 4, 13, 19, 22, 23, 24 (107 sider)

Bufdir (2019). Saksbehandlingsrundskrivet. Hentet fra: https://www.bufdir.no/fagstotte/produkter/saksbehandlingsrundskrivet/

Bunkholdt, V., & Kvaran, I. (2015). Kunnskap og kompetanse i barnevernsarbeid. Oslo: Gyldendal akademisk. Del 3: (kap. 11–15 (124 sider)

Eggebø, H., et al. (2020). "Diskriminering og sosial ekskludering av skeive med innvandrerbakgrunn." Tidsskrift for kjønnsforskning 44 (2): 132-151. https://www.idunn.no/tfk/2020/02/diskriminering_og_sosial_ekskludering_av_skeive_med_innvand

Eide, K. (2020). Barn på flukt : Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger (2. utgave. ed.). Oslo: Gyldendal. (312 sider)

Gamst, K.T. (2017). Profesjonelle barnesamtaler: å ta barn på alvor (2.utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (330 s.)

Høstmælingen, N., Kjørholt, E.S. og Sandberg, K. (Red.) (2016). Barnekonvensjonen: barns rettigheter i Norge (3. utg.) Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02518-6. Kap. 3,5,8 og 15 (110 s.).

Lie, I. N. and T. J. Schjelde (2019). "Læring og narrativer: digitale fortellinger fra praksis." Tidsskriftet Norges barnevern 96(1-02): 104-116. https://www.idunn.no/tnb/2019/01-02/laering_og_narrativer_digitale_fortellinger_fra_praksis

Lindboe, K. (2012). Barnevernrett (6. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-02055-6. Kap. 33. (6 sider)

Lorentzen, P. (2020). Traumebevisst omsorg – ett skritt frem og to til siden. Tidsskriftet Norges Barnevern, 02/2020 (vol. 97). 146–161. https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2020-02-06

Memory Jayne Tembo, Ingunn Studsrød & Susan Young (2020) Governing the family: immigrant parents’ perceptions of the controlling power of the Norwegian welfare system, European Journal of Social Work, DOI: 10.1080/13691457.2020.1738349 https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13691457.2020.1738349

Skjørten, K., Bakketeig, E., Bjørnholt, M. & Mossige, S. (2019). Vold i nære relasjoner. Forståelser, konsekvenser og tiltak. Oslo. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215032337

Også som open access: https://www.idunn.no/vold_i_naere_relasjoner . Kap. 1,4,6 og 15 (57 sider)

Steinkopf, H., Nordanger, D., Stige, B. & Milde, A. M. (2020). How do staff in residential care transform Trauma-Informed principles into practice? A qualitative study from a Norwegian child welfare context. Nordic Social Work Research, https://doi=10.1080/2156857X.2020.1857821

Studsrød, I., Paulsen, V., Kvaran, I., & Mevik, K. (2019). Barnevernspedagog : En grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 6, 11, 13 15 (49 sider)

 

Fordypning:

Barne -, likestillings- og inkluderingsdepartementet. (2012). Retningslinjer til forskrift 15. november 2011 om rettigheter og bruk av tvang under opphold på barneverninstitusjon (rettighetsforskriften) (Rundskriv Q-19/2012). Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/e0c9476c97144f6ab2bf8aa04e0fecb6/rundskriv_om_retningslinjer_til_rettighetsforskriften_20_06_2012.pdfBufdir

Bufdir (2019). Barnevernsforeldre: Oppfølging av foreldre med barn i fosterhjem og barnevernsinstitusjon. https://www.bufdir.no/fagstotte/produkter/barnevernsforeldre_oppfolging_av_foreldre_med_barn_i_fosterhjem_og_barnevernsinstitusjon/Bunkholdt, V. (2017). Fosterhjemsarbeid: fra rekruttering til tilbakeføring (4.utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-49967-6.

Fylkesnes, M. K., et al. (2015). "Frykten for barnevernet - En undersøkelse av etniske minoritetsforeldres oppfatninger." Tidsskriftet Norges barnevern 92(2): 81-96. Hentet fra: https://www.idunn.no/tnb/2015/02/frykten_for_barnevernet_-_en_undersoekelse_av_etniske_minori

Rettighetsforskriften. (2011.). Forskrift om rettigheter og bruk av tvang under opphold på barneverninstitusjoner. (FOR-2011-11-15-1103). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-11-15-1103

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:56:36