HOVSOS10120 Sosialt arbeid og samfunnet (Høst 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Hoger Amin Karadaki
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten:
har kunnskap om sosialt arbeids historie og tradisjoner nasjonalt og internasjonalt
har kunnskap om kunnskapsgrunnlag og kunnskapsutvikling i sosialt arbeid
har kunnskap om kommunikasjon, relasjon, samhandling og veiledning
har kunnskap om spenninger i sosialt arbeid som profesjon og kunnskapsfelt
har kunnskap om hvordan velferdsstatens organisering påvirker profesjonens rolle
har kunnskap om bibliotekets tjenester og databaser og akademisk skriving.
Ferdigheter
Kandidaten
kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter
kan formidle fagstoff muntlig og skriftlig gjennom aktiv deltakelse i undervisning, muntlige framlegg og skriftlige oppgaver.
kan diskutere hvordan sentrale analytiske begreper som sosiale problemer, inkludering og ekskludering kan forstås i sosialt arbeid.
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
ha kunnskap om yrkesetiske retningslinjer og verdigrunnlag i sosialt arbeid nasjonalt og internasjonalt
kjenner til menneskers ulike utgangspunkt og sårbarhet, verdier og levemåte
Innhold
Grunnleggende forståelse for hva som kjennetegner sosialt arbeid som profesjon og kunnskapsfelt
Faghistorie nasjonalt og internasjonalt
Verdigrunnlag i sosialt arbeid
Etiske perspektiver
Kommunikasjon
Samfunnet og sosiale problemer
Sosial inkludering/ekskludering
Profesjon og velferdsstat/velferdsmodeller
Sosialt arbeid som konstruert profesjon
Kunnskapsproduksjon i sosialt arbeid
Spenninger i sosialt arbeid
Introduksjon til metode og kritisk tenkning
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Veiledning vil bli gitt i grupper. Hensikten med veiledning er å oppøve studentenes egen refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere.
Det skal gjennomføres tre timer veiledning i gruppe i emnet.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for teoriundervisning i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Én individuell oppgave knyttet til faget sosialt arbeid. Oppgaven er på 1500 ord
Gjennomført ferdighetstrening i kommunikasjon
Gjennomført 3 timer gruppeveiledning
Én individuell studiesamtale med veileder
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen, 8 timer.
Omfang: Maksimalt 1500 ord
Eksamen foregår og leveres elektronisk
Alle hjelpemidler er tillatt
Karakterregel: A-F
Det blir gjennomført obligatorisk plagiatkontroll
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 01.06.2021.
Drumm, K. (2006): The Essential Power of Group Work. Social Work with Groups, 29:2-3, 17-31, DOI: 10.1300/J009v29_02. Routledge. Taylor & Francis Group. Nettadresse: http://dx.doi.org/10.1300/J009v29n02_02. 16 s.
Dunk-West, Priscilla (2013). How to be a Social Worker. A critical guide for students. Palgrave Macmillan.
-
Kap 1: The Social Work Self
-
Kap 3: Communication Skills
-
Kap 4: Social Work Theory
-
Kap 6: Practice Learning in Organisational Settings
Eide, H. & Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjon. Personorientering, samhandling, etikk. (3. utg.). Gyldendal Akademisk.
-
Kap 1: Hva er god, profesjonell kommunikasjon?
-
Kap 4: Aktiv lytting og samtalens struktur
-
Kap 5: Nonverbal kommunikasjon
-
Kap 13: samarbeider i grupper og team
Ellingsen, I. T. (red), I. Levin (red), B. Berg (red) og L.C. Kleppe (red) (2015): Sosialt arbeid. En grunnbok. Universitetsforlaget.
-
Kap. 1: Berg, B., Ellingsen, I:T, Levin, I. og L. C. Kleppe: Hva er sosialt arbeid?
-
Kap. 2: Levin, I: Sosialt arbeid som spenningsfelt
-
Kap. 3: Ellingsen, I.T. og I. Levin: Det sosiale i sosialt arbeid
-
Kap 4: velferdsstatens sikkerhetsnett
-
Kap. 5: Eide, S.B. og S. Oltedal: Verdiers betydning for vår forståelse og vår handling
-
Kap. 6: Ellingsen, I.T. og N.S. Skjefstad: Anerkjennelse, myndiggjøring og brukermedvirkning
-
Kap. 7: Levin, I. og I.T. Ellingsen: Relasjoner i sosialt arbeid
-
Kap. 8: Kleppe, L.C.: Kunnskap i sosialt arbeid
-
Kap 9: Sosialfaglig kompetanse
-
Kap 11: skjønnsutøvelse i velferdsorganisasjoner.
-
Kap 19: Askeland, G. A.: Internasjonalt sosialt arbeid
FO (2015): Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere. (15 s) https://www.fo.no/getfile.php/1324847-1580893260/Bilder/FO%20mener/Brosjyrer/Yrkesetisk%20grunnlagsdokument.pdfHeap,
Heap, Ken (2005). Gruppemetode for sosial- og helsearbeidere. (5. utg.). Gyldendal Akademisk.
-
Kap 1: gruppemedlemskap i dagliglivet
-
Kap 2: hvordan kan grupper «hjelpe»?
Halvorsen, K , Stjernø S, Øverbye, E (2016): Innføring i helse- og sosialpolitikk. (6. utg.) Universitetsforlaget.
-
Kap 1: Helse- og sosialpolitikk, forsørgelsessystemer og ideologier
-
Kap 2: Historien: fra fattighjelp til velferdsstat
-
Kap 3: Levekår, helseproblemer og sosiale problemer
-
Kap 4: Den politiske maktstrukturen
-
Kap 5: Profesjonene- velferdsstatens iverksettere og portvokter
International Federation of Social Workers (2014): Global Definition of Social Work. 4 s. http://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social-work/
International Federation of Social Workers (2012): Statement of Ethical Principles. 3 s. http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/
Kokkinn, J. (2005). Profesjonelt sosialt arbeid. Universitetsforlaget
-
Kap 1: Sosialt arbeids utvikling- en blandet arv
-
Kap 2: Medmenneskelig metodeutvikling og politisering videreutvikling av et todelt ansvar
-
Kap 3: Profesjon, profesjonalisering og profesjonalitet
-
Kap 4: I partnerskap med klienten/brukeren
-
Kap 5: Å handle og snakke sammen
-
Kap 6: I arbeidsallianse med klienten-forvalter og sosialbehandler
Kvalnes, Ø. (2017). Se gorillaen! Etikk i arbeid. 3.utgave. Universitetsforlaget -Hele boka
Røkenes, O. H. og Hanssen, P.-H.(2012). Bære eller briste. (3. utg.). Fagbokforlaget.
-
Kap 1: Relasjonskompetanse og kommunikasjon
-
Kap 2: Det intersubjektive møtet
Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker. (5. utg.) Cappelen akademisk
-
Kap 1: Personlig utvikling og kompetansebygging i vår tid
-
Kap 2: møtet mellom mennesker som yrkesutøvelse
-
Kap 4: kommunikasjon og personlig kompetanse.
Anbefalt lesning:
Dalland, C. P. og O. Dalland (2016): Studentens hva, hvordan og hvorfor. Gyldendal Norsk Forlag AS
Schewe, O. (2014): Superstudent. Lær mer effektivt, få bedre karakterer. Universitetsforlaget