HOVSOS10120 Sosialt arbeid og samfunnet (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Hoger Amin Karadaki
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten:

  • har kunnskap om sosialt arbeids historie og tradisjoner nasjonalt og internasjonalt

  • har kunnskap om kunnskapsgrunnlag og kunnskapsutvikling i sosialt arbeid

  • har kunnskap om kommunikasjon, relasjon, samhandling og veiledning

  • har kunnskap om spenninger i sosialt arbeid som profesjon og kunnskapsfelt

  • har kunnskap om hvordan velferdsstatens organisering påvirker profesjonens rolle

  • har kunnskap om bibliotekets tjenester og databaser og akademisk skriving.

Ferdigheter  

Kandidaten

  • kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter

  • kan formidle fagstoff muntlig og skriftlig gjennom aktiv deltakelse i undervisning, muntlige framlegg og skriftlige oppgaver.

  • kan diskutere hvordan sentrale analytiske begreper som sosiale problemer, inkludering og ekskludering kan forstås i sosialt arbeid.

Generell kompetanse

Kandidaten skal:

  • ha kunnskap om yrkesetiske retningslinjer og verdigrunnlag i sosialt arbeid nasjonalt og internasjonalt

  • kjenner til menneskers ulike utgangspunkt og sårbarhet, verdier og levemåte

Innhold

  • Grunnleggende forståelse for hva som kjennetegner sosialt arbeid som profesjon og kunnskapsfelt

  • Faghistorie nasjonalt og internasjonalt

  • Verdigrunnlag i sosialt arbeid

  • Etiske perspektiver

  • Kommunikasjon

  • Samfunnet og sosiale problemer

  • Sosial inkludering/ekskludering

  • Profesjon og velferdsstat/velferdsmodeller

  • Sosialt arbeid som konstruert profesjon

  • Kunnskapsproduksjon i sosialt arbeid

  • Spenninger i sosialt arbeid

  • Introduksjon til metode og kritisk tenkning

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Veiledning vil bli gitt i grupper. Hensikten med veiledning er å oppøve studentenes egen refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere.

Det skal gjennomføres tre timer veiledning i gruppe i emnet.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for teoriundervisning i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Én individuell oppgave knyttet til faget sosialt arbeid. Oppgaven er på 1500 ord

  • Gjennomført ferdighetstrening i kommunikasjon

  • Gjennomført 3 timer gruppeveiledning

  • Én individuell studiesamtale med veileder

Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen, 8 timer.

  • Omfang: Maksimalt 1500 ord

  • Eksamen foregår og leveres elektronisk

  • Alle hjelpemidler er tillatt

  • Karakterregel: A-F

  • Det blir gjennomført obligatorisk plagiatkontroll

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 01.06.2021.

Drumm, K. (2006): The Essential Power of Group Work. Social Work with Groups, 29:2-3, 17-31, DOI: 10.1300/J009v29_02. Routledge. Taylor & Francis Group. Nettadresse: http://dx.doi.org/10.1300/J009v29n02_02. 16 s.

Dunk-West, Priscilla (2013). How to be a Social Worker. A critical guide for students. Palgrave Macmillan.

  • Kap 1: The Social Work Self

  • Kap 3: Communication Skills

  • Kap 4: Social Work Theory

  • Kap 6: Practice Learning in Organisational Settings

Eide, H. & Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjon. Personorientering, samhandling, etikk. (3. utg.). Gyldendal Akademisk.

  • Kap 1: Hva er god, profesjonell kommunikasjon?

  • Kap 4: Aktiv lytting og samtalens struktur

  • Kap 5: Nonverbal kommunikasjon

  • Kap 13: samarbeider i grupper og team

 

Ellingsen, I. T. (red), I. Levin (red), B. Berg (red) og L.C. Kleppe (red) (2015): Sosialt arbeid. En grunnbok. Universitetsforlaget.

  • Kap. 1: Berg, B., Ellingsen, I:T, Levin, I. og L. C. Kleppe: Hva er sosialt arbeid?

  • Kap. 2: Levin, I: Sosialt arbeid som spenningsfelt

  • Kap. 3: Ellingsen, I.T. og I. Levin: Det sosiale i sosialt arbeid

  • Kap 4: velferdsstatens sikkerhetsnett

  • Kap. 5: Eide, S.B. og S. Oltedal: Verdiers betydning for vår forståelse og vår handling

  • Kap. 6: Ellingsen, I.T. og N.S. Skjefstad: Anerkjennelse, myndiggjøring og brukermedvirkning

  • Kap. 7: Levin, I. og I.T. Ellingsen: Relasjoner i sosialt arbeid

  • Kap. 8: Kleppe, L.C.: Kunnskap i sosialt arbeid

  • Kap 9: Sosialfaglig kompetanse

  • Kap 11: skjønnsutøvelse i velferdsorganisasjoner.

  • Kap 19: Askeland, G. A.: Internasjonalt sosialt arbeid

FO (2015): Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere. (15 s) https://www.fo.no/getfile.php/1324847-1580893260/Bilder/FO%20mener/Brosjyrer/Yrkesetisk%20grunnlagsdokument.pdfHeap,

Heap, Ken (2005). Gruppemetode for sosial- og helsearbeidere. (5. utg.). Gyldendal Akademisk.

  • Kap 1: gruppemedlemskap i dagliglivet

  • Kap 2: hvordan kan grupper «hjelpe»?

Halvorsen, K , Stjernø S, Øverbye, E (2016): Innføring i helse- og sosialpolitikk. (6. utg.) Universitetsforlaget.

  • Kap 1: Helse- og sosialpolitikk, forsørgelsessystemer og ideologier

  • Kap 2: Historien: fra fattighjelp til velferdsstat

  • Kap 3: Levekår, helseproblemer og sosiale problemer

  • Kap 4: Den politiske maktstrukturen

  • Kap 5: Profesjonene- velferdsstatens iverksettere og portvokter

International Federation of Social Workers (2014): Global Definition of Social Work. 4 s. http://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social-work/

International Federation of Social Workers (2012): Statement of Ethical Principles. 3 s. http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/

Kokkinn, J. (2005). Profesjonelt sosialt arbeid. Universitetsforlaget

  • Kap 1: Sosialt arbeids utvikling- en blandet arv

  • Kap 2: Medmenneskelig metodeutvikling og politisering videreutvikling av et todelt ansvar

  • Kap 3: Profesjon, profesjonalisering og profesjonalitet

  • Kap 4: I partnerskap med klienten/brukeren

  • Kap 5: Å handle og snakke sammen

  • Kap 6: I arbeidsallianse med klienten-forvalter og sosialbehandler

Kvalnes, Ø. (2017). Se gorillaen! Etikk i arbeid. 3.utgave. Universitetsforlaget -Hele boka

Røkenes, O. H. og Hanssen, P.-H.(2012). Bære eller briste. (3. utg.). Fagbokforlaget.

  • Kap 1: Relasjonskompetanse og kommunikasjon

  • Kap 2: Det intersubjektive møtet

Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker. (5. utg.) Cappelen akademisk

  • Kap 1: Personlig utvikling og kompetansebygging i vår tid

  • Kap 2: møtet mellom mennesker som yrkesutøvelse

  • Kap 4: kommunikasjon og personlig kompetanse.

Anbefalt lesning:

Dalland, C. P. og O. Dalland (2016): Studentens hva, hvordan og hvorfor. Gyldendal Norsk Forlag AS

Schewe, O. (2014): Superstudent. Lær mer effektivt, få bedre karakterer. Universitetsforlaget

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:56:34