HOVBVP20120 Miljøterapeutisk arbeid barn og unge (Høst 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Egil Lyberg
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudium i barnevern.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i første studieår.
Undervisningssemester
3. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
-
har bred kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk arbeid
-
kan anvende kunnskapsbaserte metoder, teorier og faglig skjønn til det beste for barnet
-
har kunnskap om rusmisbruk og psykisk helseplager hos barn og unge, mulige problemskapende sammenhenger, uttrykk og konsekvenser i miljøterapeutisk sammenheng
-
har kunnskap om kommunikasjon, konflikthåndtering og samarbeid i et samfunn preget av mangfold
-
har bred kunnskap om og kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
Ferdigheter
-
kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide systematisk og målrettet med barn og unge
-
kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid
-
kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn og unge i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
-
kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning
-
kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere i miljøterapeutisk arbeid
Generell kompetanse
-
kan planlegge, gjennomføre, dokumentere, evaluere og formidle tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i barnets beste
Innhold
-
Sosialpedagogisk arbeid innenfor barnevernsfaglige kontekster
-
Miljøarbeid/miljøterapi både i og utenfor institusjon
-
Ulike metoder for utøvelse av miljøarbeid/miljøterapi.
-
Aktiviteter og organisering av disse
-
Systematisk og metodisk bruk av kartlegging og formulering av mål
-
Tiltaksutvikling med vekt på kunnskapsbaserte metoder
-
Gjeldende lovverk og forskrifter og anvendelse av disse
-
Barn og unges rettigheter når de bor på institusjon
-
Ferdighetstrening i terapeutisk mestring av vold
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og veiledning. Veiledning vil bli gitt i basisgrupper. Hensikten med veiledning er å oppøve studentenes egen refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere.
Det skal gjennomføres to timer veiledning i basisgruppe i emnet.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for en samlet teoriundervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Gruppeoppgave relatert til miljøterapeutisk arbeid med barn og unge. Presentasjon i gruppe. Maks 15 minutters presentasjon. Forutsetter aktiv deltagelse fra samtlige gruppemedlemmer for å blir vurdert til godkjent. Tilbakemelding gis i seminar.
-
Deltagelse i ferdighetstrening. Det kreves 90 % tilstedeværelse.
-
Deltagelse i gruppeveiledning. Det kreves 80 % tilstedeværelse.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen over tre døgn (72 timer).
-
Eksamen tar utgangspunkt i case.
-
Omfang: maksimalt 2000 ord.
-
Karakter A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 01.06.2021
Amble, L. og Dahl-Johansen, C. (2016). Miljøterapi som behandling ved komplekse traumer hos barn og unge. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02695-4. (170 s.)
Barne- og familiedepartementet. Rundskriv Q-19/2012(juni 2012) Retningslinjer til forskrift 15. november 2011 om rettigheter og bruk av tvang under opphold på barneverninstitusjon (rettighetsforskriften) (41 s) https://www.regjeringen.no/contentassets/e0c9476c97144f6ab2bf8aa04e0fecb6/rundskriv_om_retningslinjer_til_rettighetsforskriften_20_06_2012.pdfBefring,
Befring, E., Frønes, I. og Sørlie, M. (2010). Sårbare unge: nye perspektiver og tilnærminger. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-39693-7. Kap. 10, 11, 12, 13, 15 og 16. (93 s.)
Gulbrandsen, L.M. (2017). Oppvekst og psykologisk utvikling (2.utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-00950-6. Kap. 12 og 13 (34 s.)
Isdal, P. (2018). Meningen med volden. 2. utg 1. opplag Oslo: Kommuneforlaget. ISBN 978-82-446-2065-9. (278 s).
Kvaran, I. og Holm, J. (2012). Barnevernsfaglig miljøterapi. 1.utg. Kristiansand: Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-972-6. Kap. 5, 9, 10 og 11 (90 s.)
Larsen, E. (2018). Miljøterapi med barn og unge: organisasjonen som terapeut. (3.utg.). Oslo Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03050-0. (194 s.)
Lillevik, Ole Greger, Landmark, Berit og Stokvold, Øystein (red) 2020. Miljøterapi i barneverninstitusjoner. Juridiske, teoretiske og praktiske perspektiver. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-2283-4 Kap. 1, 2 og 8. (59 s)
Martinsen, J. T. (2012). Et kritisk blikk på evidensbaseringen i det statlige barnevernet: -Hva virker og hvorfor? Tidsskriftet Norges barnevern, 01-02/2012, 58-69. Hentet fra https://www.idunn.no/tnb/2012/01-02/et_kritisk_blikk_paa_evidensbaseringen_i_det_statlige_barnev
Simensen, H. (2013). Aktiviteter i en miljøterapeutisk kontekst. Tidsskriftet Norges Barnevern, 02/2013, 100-109. Hentet fra https://www.idunn.no/tnb/2013/02/aktiviteter_i_en_miljoeterapeutisk_kontekst_ (10 s.)
Studsrød, I., Paulsen, V., Kvaran, I. & Mevik, K. (red). (2019). Barnevernspedagog. En grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03250-4. Kap. 13 (11 s.)
Syse, A., Kjønstad, A. og Kjelland, M. (2017). Velferdsrett II: Barnevern og sosiale tjenester (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-49744-3. Kap. 6
Ulset, G. og Tjellflaat, T. (2012). Tvang i barneverninstitusjoner. Ungdommenes perspektiv. (Rapport 20/2012. Skriftserien fra Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge). Trondheim: NTNU Samfunnsforskning AS. ISBN 978-82-91927-17-6. Hentet fra https://samforsk.no/SiteAssets/Sider/publikasjoner/Tvang%20i%20barneverninst%20rapport%20WEB.pdf
Kompendium i miljøterapeutisk arbeid.
Forskrifter, rundskriv og veiledere:
Barne- og likestillingsdepartementet. (2006). Tiltaksplaner og omsorgsplaner i barneverntjenesten: en veileder. (Publikasjon Q-1104 B). Hentet fra https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bld/bro/2006/0007/ddd/pdfv/284442-q-1104.pdf
Barne -, likestillings- og inkluderingsdepartementet. (2012). Retningslinjer til forskrift 15. november 2011 om rettigheter og bruk av tvang under opphold på barneverninstitusjon (rettighetsforskriften) (Rundskriv Q-19/2012). Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/e0c9476c97144f6ab2bf8aa04e0fecb6/rundskriv_om_retningslinjer_til_rettighetsforskriften_20_06_2012.pdf
Forskrift om internkontroll i institusjoner. (2008). Forskrift om krav til kvalitet og internkontroll i barneverninstitusjoner. (FOR-2008-06-10-580). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-06-10-580?q=forskrift%20om%20krav%20til%20kvalitet
Rettighetsforskriften. (2011.). Forskrift om rettigheter og bruk av tvang under opphold på barneverninstitusjoner. (FOR-2011-11-15-1103). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-11-15-1103