HOVBVP20120 Miljøterapeutisk arbeid barn og unge (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Egil Lyberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudium i barnevern.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i første studieår.

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • har bred kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk arbeid

  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder, teorier og faglig skjønn til det beste for barnet

  • har kunnskap om rusmisbruk og psykisk helseplager hos barn og unge, mulige problemskapende sammenhenger, uttrykk og konsekvenser i miljøterapeutisk sammenheng

  • har kunnskap om kommunikasjon, konflikthåndtering og samarbeid i et samfunn preget av mangfold

  • har bred kunnskap om og kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk

Ferdigheter

  • kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide systematisk og målrettet med barn og unge

  • kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid

  • kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn og unge i lærings-, mestrings- og endringsprosesser

  • kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning

  • kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere i miljøterapeutisk arbeid

Generell kompetanse

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere, evaluere og formidle tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i barnets beste

Innhold

  • Sosialpedagogisk arbeid innenfor barnevernsfaglige kontekster

  • Miljøarbeid/miljøterapi både i og utenfor institusjon

  • Ulike metoder for utøvelse av miljøarbeid/miljøterapi.

  • Aktiviteter og organisering av disse

  • Systematisk og metodisk bruk av kartlegging og formulering av mål

  • Tiltaksutvikling med vekt på kunnskapsbaserte metoder

  • Gjeldende lovverk og forskrifter og anvendelse av disse

  • Barn og unges rettigheter når de bor på institusjon

  • Ferdighetstrening i terapeutisk mestring av vold

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og veiledning. Veiledning vil bli gitt i basisgrupper. Hensikten med veiledning er å oppøve studentenes egen refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere.

Det skal gjennomføres to timer veiledning i basisgruppe i emnet.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for en samlet teoriundervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gruppeoppgave relatert til miljøterapeutisk arbeid med barn og unge. Presentasjon i gruppe. Maks 15 minutters presentasjon. Forutsetter aktiv deltagelse fra samtlige gruppemedlemmer for å blir vurdert til godkjent. Tilbakemelding gis i seminar.

  • Deltagelse i ferdighetstrening. Det kreves 90 % tilstedeværelse.

  • Deltagelse i gruppeveiledning. Det kreves 80 % tilstedeværelse.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over tre døgn (72 timer).

  • Eksamen tar utgangspunkt i case.

  • Omfang: maksimalt 2000 ord.

  • Karakter A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 01.06.2021

Amble, L. og Dahl-Johansen, C. (2016). Miljøterapi som behandling ved komplekse traumer hos barn og unge. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02695-4. (170 s.)

Barne- og familiedepartementet. Rundskriv Q-19/2012(juni 2012) Retningslinjer til forskrift 15. november 2011 om rettigheter og bruk av tvang under opphold på barneverninstitusjon (rettighetsforskriften) (41 s) https://www.regjeringen.no/contentassets/e0c9476c97144f6ab2bf8aa04e0fecb6/rundskriv_om_retningslinjer_til_rettighetsforskriften_20_06_2012.pdfBefring,

Befring, E., Frønes, I. og Sørlie, M. (2010). Sårbare unge: nye perspektiver og tilnærminger. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-39693-7. Kap. 10, 11, 12, 13, 15 og 16. (93 s.)

Gulbrandsen, L.M. (2017). Oppvekst og psykologisk utvikling (2.utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-00950-6. Kap. 12 og 13 (34 s.)

Isdal, P. (2018). Meningen med volden. 2. utg 1. opplag Oslo: Kommuneforlaget. ISBN 978-82-446-2065-9. (278 s).

Kvaran, I. og Holm, J. (2012). Barnevernsfaglig miljøterapi. 1.utg. Kristiansand: Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-972-6. Kap. 5, 9, 10 og 11 (90 s.)

Larsen, E. (2018). Miljøterapi med barn og unge: organisasjonen som terapeut. (3.utg.). Oslo Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03050-0. (194 s.)

Lillevik, Ole Greger, Landmark, Berit og Stokvold, Øystein (red) 2020. Miljøterapi i barneverninstitusjoner. Juridiske, teoretiske og praktiske perspektiver. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-2283-4 Kap. 1, 2 og 8. (59 s)

Martinsen, J. T. (2012). Et kritisk blikk på evidensbaseringen i det statlige barnevernet: -Hva virker og hvorfor? Tidsskriftet Norges barnevern, 01-02/2012, 58-69. Hentet fra https://www.idunn.no/tnb/2012/01-02/et_kritisk_blikk_paa_evidensbaseringen_i_det_statlige_barnev

Simensen, H. (2013). Aktiviteter i en miljøterapeutisk kontekst. Tidsskriftet Norges Barnevern, 02/2013, 100-109. Hentet fra https://www.idunn.no/tnb/2013/02/aktiviteter_i_en_miljoeterapeutisk_kontekst_ (10 s.)

Studsrød, I., Paulsen, V., Kvaran, I. & Mevik, K. (red). (2019). Barnevernspedagog. En grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03250-4. Kap. 13 (11 s.)

Syse, A., Kjønstad, A. og Kjelland, M. (2017). Velferdsrett II: Barnevern og sosiale tjenester (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-49744-3. Kap. 6

Ulset, G. og Tjellflaat, T. (2012). Tvang i barneverninstitusjoner. Ungdommenes perspektiv. (Rapport 20/2012. Skriftserien fra Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge). Trondheim: NTNU Samfunnsforskning AS. ISBN 978-82-91927-17-6. Hentet fra https://samforsk.no/SiteAssets/Sider/publikasjoner/Tvang%20i%20barneverninst%20rapport%20WEB.pdf

Kompendium i miljøterapeutisk arbeid.

Forskrifter, rundskriv og veiledere:

Barne- og likestillingsdepartementet. (2006). Tiltaksplaner og omsorgsplaner i barneverntjenesten: en veileder. (Publikasjon Q-1104 B). Hentet fra https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bld/bro/2006/0007/ddd/pdfv/284442-q-1104.pdf

Barne -, likestillings- og inkluderingsdepartementet. (2012). Retningslinjer til forskrift 15. november 2011 om rettigheter og bruk av tvang under opphold på barneverninstitusjon (rettighetsforskriften) (Rundskriv Q-19/2012). Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/e0c9476c97144f6ab2bf8aa04e0fecb6/rundskriv_om_retningslinjer_til_rettighetsforskriften_20_06_2012.pdf

Forskrift om internkontroll i institusjoner. (2008). Forskrift om krav til kvalitet og internkontroll i barneverninstitusjoner. (FOR-2008-06-10-580). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-06-10-580?q=forskrift%20om%20krav%20til%20kvalitet

Rettighetsforskriften. (2011.). Forskrift om rettigheter og bruk av tvang under opphold på barneverninstitusjoner. (FOR-2011-11-15-1103). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-11-15-1103

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:58:22