HOVBVP10420 Aktivitetsfag og praksis 1: Mentorskap i flerkulturell kontekst (Høst 2021–Vår 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Tina Gerdts-Andresen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Ferdigheter
kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn og unge i lærings- og mestringsprosesser
kan bruke erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inkludering, deltakelse og medvirkning
kan anvende flerkulturell forståelse og kultursensitivitet i aktivitetsutførelsen
kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte
Generell kompetanse
kan bruke kunnskaper og erfaringer til å tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, vurdere og evaluere aktiviteter med barn og unge på en etisk og faglig forsvarlig måte
kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
Innhold
Aktivitetsfag og praksis 1: mentorskap i flerkulturell kontekst gjennomføres ved at studenten skal bistå med organisering, rekruttering og gjennomføring av mentorskap, herunder å være mentor for et barn i alderen 8-12 år i perioden oktober-mai. I tillegg arrangeres det et obligatorisk aktivitetsseminar på våren.
Det er faste rammer rundt tiden mentor og barn er sammen. Mentoren skal, i samarbeid med barnet og dets foresatte, ta initiativ til ulike aktiviteter i samvær med barnet. Noen aktiviteter vil også være i fellesskap med andre mentorer og mentorbarn. Studenten får opplæring, undervisning og individuell veiledning. Den individuelle veiledningen gir mentoren mulighet til refleksjon rundt rollen som mentor, utførelse og i relasjon til barnet.
Ikke alle studenter har anledning til å være mentor. Ved behov for alternativ praksisplass vil studenten bli tildelt praksisplass i barnehage eller skole. Se nærmere beskrivelser omtalt som «alternativ praksis».
Undervisnings- og læringsformer
Mentorpraksis starter opp ved deltakelse i planlegging, rekruttering av mentorbarn og etablering av rammene for mentorpraksisen i nær relasjon til aktivitetslære.
Mentorpraksis gjennomføres deretter ved fast samvær mellom studenten og barnet en gang i uken, to til tre timer pr. uke i perioden fra oktober til medio mai. For at praksisperioden skal kunne godkjennes stilles det krav til minimum 20 treff mellom mentor og mentorbarnet i praksisperioden.
I tillegg er det obligatoriske gruppesamlinger til aktivitetsplanlegging, individuelle veiledningstimer og gruppeveiledninger fordelt på høst- og vårsemesteret, samt obligatorisk aktivitetsseminar på vårsemesteret.
Studentene deles inn i grupper. Hver gruppe får ansvar for å arrangere hver sin fellesaktivitet for alle mentorbarna i løpet av praksisperioden.
Studenter som ikke er mentorer, følger noe undervisning i emnet.
Arbeidsomfang
Alle studentene skal delta i organiseringen av mentorskapet, før mentorskapet starter opp. I forarbeidet vil studentene inngå i rekrutteringsarbeid og organisering av oppstartsdagene for mentorskapet.
Det er 3 mentorkurs, 4 gruppeveiledninger og to individuelle veiledninger. Studentene leverer inn månedlige rapporter i perioden fra oktober til mai. Det skal gjennomføres minimum 20 treff med barnet - primært foregår dette på ettermiddags- og kveldstid.
Det skal planlegges og gjennomføres aktiviteter i gruppe og individuelt. Studentene leverer en rapport etter endt gruppeaktivitet. Aktivitetene skal være tilpasset det enkelte barns alder og utvikling.
Alternativ praksis: De som ikke er mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage eller skole. De skal likevel delta på fellesaktiviteter og i aktivitetsseminaret. Når emne HSBVP10314 er slutt, starter studentene deretter sin praksisperiode med 5 uker / 30 timer per uke. Studenten får ukentlig veiledning av praksisveileder.
Praksis
Praksis 1 gjennomføres som mentorpraksis, med alternativ praksis etter særskilt vurdering.
For å bli godkjent som mentor, må studentene gjennom et personlig intervju og oppgi en referanse. Ved eventuelt avbrudd i mentorskapet grunnet forhold knyttet til barnet, sykdom m.m. eller ved manglende godkjenning som mentor, kan det vurderes alternativ praksis.
De som ikke er mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage eller skole. Læringsutbyttene for emnet gjelder uavhengig av om man er mentor eller gjennomfører alternativ praksis. Det utarbeides egen arbeidskrav tilpasset praksisformen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Før studenten kan framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være gjennomført og vurdert til godkjent:
Ferdighetstrening i samtaler med barn
Deltakelse i rekrutteringsarbeid og organiseringsarbeid
Planlegging og gjennomføring av en gruppeaktivitet
Det skal utarbeides en lærekontrakt. Lærekontrakten vurderes til godkjent / ikke godkjent
8 individuelle månedsrapporter i perioden fra oktober til og med mai fra egen mentorpraksis. En rapportmal skal benyttes. Rapportene vurderes til godkjent / ikke godkjent
Deltakelse på to individuelle veiledninger, og fire gruppeveiledninger
Deltakelse på aktivitetsseminar
Gjennomført minst 20 treff med mentorbarnet
Skriftlig refleksjonsnotat på maksimalt 1500 ord knyttet til erfaringen ved å være mentor.
For studenter med alternativ praksis gjelder følgende arbeidskrav:
Ferdighetstrening i samtaler med barn
Deltakelse i rekrutteringsarbeid og organiseringsarbeid for mentorpraksisen
Planlegging og gjennomføring av en gruppeaktivitet
Deltakelse på aktivitetsseminar
Det skal utarbeides en lærekontrakt. Lærekontrakten vurderes til godkjent / ikke godkjent
Ukentlig veiledning med praksisveileder i praksisperioden.
30 timer tilstedværelse på praksisstedet per uke
1 skriftlig individuell oppgave på maksimalt 2000 ord knyttet til praksiserfaringer. Skoleveileder vurderer oppgaven.
Eksamen
Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått.
For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent.
Sensorordning
Interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Dersom ett eller flere av arbeidskravene ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 01.06.21
Eide, T. og Eide, H. (2017). Kommunikasjon i relasjoner. Personorientering, samhandling, etikk (3. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-50056-3. Kap. 1,4,5,6,7,11 og 13. (175 s.)
Fuglestad, S., et al. (2019). "Aktivitetsfaget i barnevernspedagogutdanningen – i et nytteperspektiv." Tidsskriftet Norges barnevern 96(1-02): 86-103. https://www.idunn.no/tnb/2019/01-02/aktivitetsfaget_i_barnevernspedagogutdanningen_i_et_nytte
Grander og Lönroth (2011): Mentorskap för barn och unga. Malmö Högskola (nettressurs). (168 s.) https://muep.mau.se/handle/2043/13048
Mathisen, P. (2014): Mentor - Mentoring i teori og praksis. Fagbokforlaget (172 sider: s. 11-183).
Simensen, H. (2013). "Aktiviteter i en miljøterapeutisk kontekst." Tidsskriftet Norges barnevern 90(2): 100-109. https://www.idunn.no/tnb/2013/02/aktiviteter_i_en_miljoeterapeutisk_kontekst_
Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag. (204 s)
Skytte, M. (2019) Etniske minoritetsfamilier og sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk (69 sider: s. 13-82).
Studsrød, I., Paulsen, V., Kvaran, I. & Mevik, K. (red). (2019). Barnevernspedagog. En grunnbok, kap. 6, 11 og 16 (38 sider.)
Ørmen og Simensen (2016): Kompetanseutvikling gjennom mentorskap. Norges Barnevern nr. 3-4. (s. 264-278, 14 s.). https://www.idunn.no/tnb/2016/03-04/kompetanseutvikling_gjennom_mentorskap
_______
Artikler tilknyttet Aktivitetsfaget kommer på vårdelen av emnet.