HOVBVP10420 Aktivitetsfag og praksis 1: Mentorskap i flerkulturell kontekst (Høst 2021–Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Tina Gerdts-Andresen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Ferdigheter

  • kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse

  • kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn og unge i lærings- og mestringsprosesser

  • kan bruke erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inkludering, deltakelse og medvirkning

  • kan anvende flerkulturell forståelse og kultursensitivitet i aktivitetsutførelsen

  • kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte

Generell kompetanse

  • kan bruke kunnskaper og erfaringer til å tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, vurdere og evaluere aktiviteter med barn og unge på en etisk og faglig forsvarlig måte

  • kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse

Innhold

Aktivitetsfag og praksis 1: mentorskap i flerkulturell kontekst gjennomføres ved at studenten skal bistå med organisering, rekruttering og gjennomføring av mentorskap, herunder å være mentor for et barn i alderen 8-12 år i perioden oktober-mai. I tillegg arrangeres det et obligatorisk aktivitetsseminar på våren.

Det er faste rammer rundt tiden mentor og barn er sammen. Mentoren skal, i samarbeid med barnet og dets foresatte, ta initiativ til ulike aktiviteter i samvær med barnet. Noen aktiviteter vil også være i fellesskap med andre mentorer og mentorbarn. Studenten får opplæring, undervisning og individuell veiledning. Den individuelle veiledningen gir mentoren mulighet til refleksjon rundt rollen som mentor, utførelse og i relasjon til barnet.

Ikke alle studenter har anledning til å være mentor. Ved behov for alternativ praksisplass vil studenten bli tildelt praksisplass i barnehage eller skole. Se nærmere beskrivelser omtalt som «alternativ praksis».

Undervisnings- og læringsformer

Mentorpraksis starter opp ved deltakelse i planlegging, rekruttering av mentorbarn og etablering av rammene for mentorpraksisen i nær relasjon til aktivitetslære.

Mentorpraksis gjennomføres deretter ved fast samvær mellom studenten og barnet en gang i uken, to til tre timer pr. uke i perioden fra oktober til medio mai. For at praksisperioden skal kunne godkjennes stilles det krav til minimum 20 treff mellom mentor og mentorbarnet i praksisperioden.

I tillegg er det obligatoriske gruppesamlinger til aktivitetsplanlegging, individuelle veiledningstimer og gruppeveiledninger fordelt på høst- og vårsemesteret, samt obligatorisk aktivitetsseminar på vårsemesteret.

Studentene deles inn i grupper. Hver gruppe får ansvar for å arrangere hver sin fellesaktivitet for alle mentorbarna i løpet av praksisperioden.

Studenter som ikke er mentorer, følger noe undervisning i emnet.

Arbeidsomfang

Alle studentene skal delta i organiseringen av mentorskapet, før mentorskapet starter opp. I forarbeidet vil studentene inngå i rekrutteringsarbeid og organisering av oppstartsdagene for mentorskapet.

Det er 3 mentorkurs, 4 gruppeveiledninger og to individuelle veiledninger. Studentene leverer inn månedlige rapporter i perioden fra oktober til mai. Det skal gjennomføres minimum 20 treff med barnet - primært foregår dette på ettermiddags- og kveldstid.

Det skal planlegges og gjennomføres aktiviteter i gruppe og individuelt. Studentene leverer en rapport etter endt gruppeaktivitet. Aktivitetene skal være tilpasset det enkelte barns alder og utvikling.

Alternativ praksis: De som ikke er mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage eller skole. De skal likevel delta på fellesaktiviteter og i aktivitetsseminaret. Når emne HSBVP10314 er slutt, starter studentene deretter sin praksisperiode med 5 uker / 30 timer per uke. Studenten får ukentlig veiledning av praksisveileder.

Praksis

Praksis 1 gjennomføres som mentorpraksis, med alternativ praksis etter særskilt vurdering.

For å bli godkjent som mentor, må studentene gjennom et personlig intervju og oppgi en referanse. Ved eventuelt avbrudd i mentorskapet grunnet forhold knyttet til barnet, sykdom m.m. eller ved manglende godkjenning som mentor, kan det vurderes alternativ praksis.

De som ikke er mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage eller skole. Læringsutbyttene for emnet gjelder uavhengig av om man er mentor eller gjennomfører alternativ praksis. Det utarbeides egen arbeidskrav tilpasset praksisformen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være gjennomført og vurdert til godkjent:

  • Ferdighetstrening i samtaler med barn

  • Deltakelse i rekrutteringsarbeid og organiseringsarbeid

  • Planlegging og gjennomføring av en gruppeaktivitet

  • Det skal utarbeides en lærekontrakt. Lærekontrakten vurderes til godkjent / ikke godkjent

  • 8 individuelle månedsrapporter i perioden fra oktober til og med mai fra egen mentorpraksis. En rapportmal skal benyttes. Rapportene vurderes til godkjent / ikke godkjent

  • Deltakelse på to individuelle veiledninger, og fire gruppeveiledninger

  • Deltakelse på aktivitetsseminar

  • Gjennomført minst 20 treff med mentorbarnet

  • Skriftlig refleksjonsnotat på maksimalt 1500 ord knyttet til erfaringen ved å være mentor.

For studenter med alternativ praksis gjelder følgende arbeidskrav:

  • Ferdighetstrening i samtaler med barn

  • Deltakelse i rekrutteringsarbeid og organiseringsarbeid for mentorpraksisen

  • Planlegging og gjennomføring av en gruppeaktivitet

  • Deltakelse på aktivitetsseminar

  • Det skal utarbeides en lærekontrakt. Lærekontrakten vurderes til godkjent / ikke godkjent

  • Ukentlig veiledning med praksisveileder i praksisperioden.

  • 30 timer tilstedværelse på praksisstedet per uke

  • 1 skriftlig individuell oppgave på maksimalt 2000 ord knyttet til praksiserfaringer. Skoleveileder vurderer oppgaven.

Eksamen

Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått.

For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent.

Sensorordning

Interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Dersom ett eller flere av arbeidskravene ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 01.06.21

Eide, T. og Eide, H. (2017). Kommunikasjon i relasjoner. Personorientering, samhandling, etikk (3. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-50056-3. Kap. 1,4,5,6,7,11 og 13. (175 s.)

Fuglestad, S., et al. (2019). "Aktivitetsfaget i barnevernspedagogutdanningen – i et nytteperspektiv." Tidsskriftet Norges barnevern 96(1-02): 86-103. https://www.idunn.no/tnb/2019/01-02/aktivitetsfaget_i_barnevernspedagogutdanningen_i_et_nytte

Grander og Lönroth (2011): Mentorskap för barn och unga. Malmö Högskola (nettressurs). (168 s.) https://muep.mau.se/handle/2043/13048

Mathisen, P. (2014): Mentor - Mentoring i teori og praksis. Fagbokforlaget (172 sider: s. 11-183).

Simensen, H. (2013). "Aktiviteter i en miljøterapeutisk kontekst." Tidsskriftet Norges barnevern 90(2): 100-109. https://www.idunn.no/tnb/2013/02/aktiviteter_i_en_miljoeterapeutisk_kontekst_

Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag. (204 s)

Skytte, M. (2019) Etniske minoritetsfamilier og sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk (69 sider: s. 13-82).

Studsrød, I., Paulsen, V., Kvaran, I. & Mevik, K. (red). (2019). Barnevernspedagog. En grunnbok, kap. 6, 11 og 16 (38 sider.)

Ørmen og Simensen (2016): Kompetanseutvikling gjennom mentorskap. Norges Barnevern nr. 3-4. (s. 264-278, 14 s.). https://www.idunn.no/tnb/2016/03-04/kompetanseutvikling_gjennom_mentorskap

_______

Artikler tilknyttet Aktivitetsfaget kommer på vårdelen av emnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:56:34