HOVBVP10120 Barnevernspedagogen: Faget, yrket og samfunnet (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Helèn Graarud
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • har kunnskap om barnevernets og barnevernspedagogens samfunnsmandat

  • har kunnskap om egen profesjon og barnevernfeltets historie

  • har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernfeltet

  • har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning, med særlig forståelse for barn, unge i utsatte livssituasjoner

  • har kunnskap om og forståelse av innholdet i «barnets beste»

Ferdigheter

  • kan reflektere over profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn og familier

  • kan anvende faglig kunnskap for å arbeide systematisk og målrettet med barn, unge og familier

  • kan anvende aktiviteter for å fremme læring

Generell kompetanse

  • har innsikt i betydningen av egen forforståelse, holdninger og verdier i barnevernsfaglig arbeid

  • kan anvende faglig kunnskap på en metodisk måte

Innhold

  • Innføring i sentrale områder ved barnevernsfaglig arbeid.

  • Barnevernspedagogen som profesjonsutøver

  • Betydningen av holdninger, verdier og etisk refleksjon

  • Sosiologiske og barnevernsfaglige begreper

  • Innføring i aktivtetsfaget

  • Systematisk framgangsmåte ved planlegging og gjennomføring av aktiviteter

  • Innføring i akademisk skriving

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Veiledning vil bli gitt i grupper. Hensikten med veiledning er å oppøve studentenes egen refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere.

Det skal gjennomføres tre timer veiledning i gruppe i emnet.

Ved hjelp av systematisk framgangsmåte skal kandidaten planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset barn og unge. I den forbindelse arrangeres det et aktivitetsseminar med én overnatting tidlig i semesteret, se arbeidskrav. Det kan påløpe noen kostnader til livsopphold i forbindelse med turen/aktivitetsseminaret.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for en samlet teoriundervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke ¬fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse på aktivitetsseminar og tilhørende oppgaver. Aktivitetsseminaret gjennomføres tidlig i semesteret, se pkt. Undervisnings- og læringsformer. Studentene skal gjennomføre en planlagt aktivitet i gruppe med påfølgende skriftlig oppgave. Gruppeoppgaven skal være på inntil 2000 ord. Det gis tilbakemelding på arbeidskravet i seminar. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent.

  • Individuell skriftlig oppgave. Innlevering av én individuell oppgave på maks 1000 ord innen gitt frist. Tilbakemelding på oppgaven gis av gruppeveileder. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent.

  • Deltakelse i obligatorisk gruppeveiledning. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen, 8 timer.

  • Omfang: Maks 1500 ord.

  • Eksamen leveres digitalt.

  • Alle hjelpemidler er tillatt. Det blir gjennomført obligatorisk plagiatkontroll.

  • Karakterregel Bestått / Ikke bestått.

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov. Denne lagres i henhold til høgskolens kvalitetssystemer.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 01.06.2021

Brottveit, G. (2013). Barnets beste - en fortolkende tilnærming til begrepets betydning i en barnevernfaglig kontekst. Fontene forskning, 1/13, 18-31. Hentet fra https://fonteneforskning.no/pdf-15.19405.0.3.6fbfd13461 (13 s.)

Befring, E., Frønes, I. og Sørlie, M. (2010). Sårbare unge: nye perspektiver og tilnærminger. Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-39693-7. Kap. 1, 2 og 3. (43 s.)

Eide, S. B. (2020). Barnets beste: Barnevernets formål i spenning mellom individuelle og relasjonelle hensyn. I O. Lysaker og T. E. Fredwall (Red.), Verdier i konflikt: Etikk i et mangfoldig samfunn (s. 121–139). Cappelen Damm Akademisk. @ Open access https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/95 (18 s.)

Follesø, R., Halås, C.T., Anvik, C.H. (Red.). (2016). Sett, hørt og forstått? Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02624-4. (150 s.)

Forårsveen, T. (2020, 09.november). Aktivitetsfaget – nøkkel til felles opplevelser og mestring for barn og unge. Fontene. https://fontene.no/fagartikler/aktivitetsfaget--nokkel-til-felles-opplevelser-og-mestring-for-barn-og-unge-6.47.741501.d27b8f346e (4 s.)

Fuglestad, S., Grønning, E. og Storø, J. (2019). Aktivitetsfaget i barnevernspedagogutdanningen – i et nytteperspektiv. Tidsskriftet Norges Barnevern, 01-02/2019 (Volum 96), 86–103 https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2019-01-02-07 (17 s.)

Grønvold, E. og Storø, J. (2010). Miljøarbeid i barnevernet: Systematikk & refleksjon. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01722-8. (133 s.)

Gulbrandsen, L. (2017). Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske perspektiver. (2.utg.). Universitetsforlaget. Kap. 1 (35 s.)

Kvaran, I. og Holm, J. (2012). Barnevernsfaglig miljøterapi. 1.utg. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-972-6. Kap. 3, 6, 7 (76 s.)

Nordby, H. (2013). Etikk i barnevern. Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-42397. Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 9. (231 s.)

Studsrød, I., Paulsen, V., Kvaran, I. & Mevik, K. (Red). (2019). Barnevernspedagog. En grunnbok. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03250-4. Kap. 2, 3, 5, 8 og 14. (69 s.)

Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere (2019) Fellesorganisasjonen (FO). Hentet fra https://www.fo.no/getfile.php/1324847-1580893260/Bilder/FO%20mener/Brosjyrer/Yrkesetisk%20grunnlagsdokument.pdf @ (13 s.)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:58:22