HOVBVP10120 Barnevernspedagogen: Faget, yrket og samfunnet (Høst 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Helèn Graarud
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
har kunnskap om barnevernets og barnevernspedagogens samfunnsmandat
har kunnskap om egen profesjon og barnevernfeltets historie
har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernfeltet
har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning, med særlig forståelse for barn, unge i utsatte livssituasjoner
har kunnskap om og forståelse av innholdet i «barnets beste»
Ferdigheter
kan reflektere over profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn og familier
kan anvende faglig kunnskap for å arbeide systematisk og målrettet med barn, unge og familier
kan anvende aktiviteter for å fremme læring
Generell kompetanse
har innsikt i betydningen av egen forforståelse, holdninger og verdier i barnevernsfaglig arbeid
kan anvende faglig kunnskap på en metodisk måte
Innhold
Innføring i sentrale områder ved barnevernsfaglig arbeid.
Barnevernspedagogen som profesjonsutøver
Betydningen av holdninger, verdier og etisk refleksjon
Sosiologiske og barnevernsfaglige begreper
Innføring i aktivtetsfaget
Systematisk framgangsmåte ved planlegging og gjennomføring av aktiviteter
Innføring i akademisk skriving
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Veiledning vil bli gitt i grupper. Hensikten med veiledning er å oppøve studentenes egen refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere.
Det skal gjennomføres tre timer veiledning i gruppe i emnet.
Ved hjelp av systematisk framgangsmåte skal kandidaten planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset barn og unge. I den forbindelse arrangeres det et aktivitetsseminar med én overnatting tidlig i semesteret, se arbeidskrav. Det kan påløpe noen kostnader til livsopphold i forbindelse med turen/aktivitetsseminaret.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for en samlet teoriundervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke ¬fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Deltakelse på aktivitetsseminar og tilhørende oppgaver. Aktivitetsseminaret gjennomføres tidlig i semesteret, se pkt. Undervisnings- og læringsformer. Studentene skal gjennomføre en planlagt aktivitet i gruppe med påfølgende skriftlig oppgave. Gruppeoppgaven skal være på inntil 2000 ord. Det gis tilbakemelding på arbeidskravet i seminar. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Individuell skriftlig oppgave. Innlevering av én individuell oppgave på maks 1000 ord innen gitt frist. Tilbakemelding på oppgaven gis av gruppeveileder. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Deltakelse i obligatorisk gruppeveiledning. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen, 8 timer.
Omfang: Maks 1500 ord.
Eksamen leveres digitalt.
Alle hjelpemidler er tillatt. Det blir gjennomført obligatorisk plagiatkontroll.
Karakterregel Bestått / Ikke bestått.
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov. Denne lagres i henhold til høgskolens kvalitetssystemer.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 01.06.2021
Brottveit, G. (2013). Barnets beste - en fortolkende tilnærming til begrepets betydning i en barnevernfaglig kontekst. Fontene forskning, 1/13, 18-31. Hentet fra https://fonteneforskning.no/pdf-15.19405.0.3.6fbfd13461 (13 s.)
Befring, E., Frønes, I. og Sørlie, M. (2010). Sårbare unge: nye perspektiver og tilnærminger. Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-39693-7. Kap. 1, 2 og 3. (43 s.)
Eide, S. B. (2020). Barnets beste: Barnevernets formål i spenning mellom individuelle og relasjonelle hensyn. I O. Lysaker og T. E. Fredwall (Red.), Verdier i konflikt: Etikk i et mangfoldig samfunn (s. 121–139). Cappelen Damm Akademisk. @ Open access https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/95 (18 s.)
Follesø, R., Halås, C.T., Anvik, C.H. (Red.). (2016). Sett, hørt og forstått? Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02624-4. (150 s.)
Forårsveen, T. (2020, 09.november). Aktivitetsfaget – nøkkel til felles opplevelser og mestring for barn og unge. Fontene. https://fontene.no/fagartikler/aktivitetsfaget--nokkel-til-felles-opplevelser-og-mestring-for-barn-og-unge-6.47.741501.d27b8f346e (4 s.)
Fuglestad, S., Grønning, E. og Storø, J. (2019). Aktivitetsfaget i barnevernspedagogutdanningen – i et nytteperspektiv. Tidsskriftet Norges Barnevern, 01-02/2019 (Volum 96), 86–103 https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2019-01-02-07 (17 s.)
Grønvold, E. og Storø, J. (2010). Miljøarbeid i barnevernet: Systematikk & refleksjon. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01722-8. (133 s.)
Gulbrandsen, L. (2017). Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske perspektiver. (2.utg.). Universitetsforlaget. Kap. 1 (35 s.)
Kvaran, I. og Holm, J. (2012). Barnevernsfaglig miljøterapi. 1.utg. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-972-6. Kap. 3, 6, 7 (76 s.)
Nordby, H. (2013). Etikk i barnevern. Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-42397. Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 9. (231 s.)
Studsrød, I., Paulsen, V., Kvaran, I. & Mevik, K. (Red). (2019). Barnevernspedagog. En grunnbok. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03250-4. Kap. 2, 3, 5, 8 og 14. (69 s.)
Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere (2019) Fellesorganisasjonen (FO). Hentet fra https://www.fo.no/getfile.php/1324847-1580893260/Bilder/FO%20mener/Brosjyrer/Yrkesetisk%20grunnlagsdokument.pdf @ (13 s.)