HOVBSO20220 Psykisk helse, barnevern og familiearbeid (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlige:
  • Heidi Aarum Hansen
  • Tina Gerdts-Andresen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for

  • Bachelorstudium i sosialt arbeid

  • Bachelorstudium i barnevern

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i første studieår.

Undervisningssemester

3. semester (sen høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • har bred kunnskap om gjeldende norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet

  • har kunnskap om og kan gjenkjenne psykiske lidelser, rus, vold og overgrep og hvordan dette kan påvirke barns omsorgssituasjon og foreldres omsorgskompetanse

  • har bred kunnskap om omsorgskompetanse og ulike former for omsorgssvikt

  • har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid

  • har kunnskap om etniske minoriteters livssituasjoner og rettigheter

Ferdigheter

  • kan vurdere og utrede foreldres omsorgskompetanse og barns omsorgsituasjoner med utgangspunkt i et flerkulturelt samfunn

  • kan anvende barnevernfaglig kunnskap til å avklare meldinger, undersøke barnets omsorgssituasjon samt iverksette og følge opp nødvendige tiltak, så vel hjelpetiltak som tvangstiltak etter barnevernlovens bestemmelser

  • kan anvende faglig kunnskap og arbeide tverrfaglig

Generell kompetanse

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i sammensatte og konfliktfylte situasjoner med utgangspunkt i barnets beste

  • kjenner til ulike menneskesyn og sentrale verdier i arbeid med barn og familier

  • kan planlegge, gjennomføre og lede tverrprofesjonelle møter

  • kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med andre instanser

Innhold

  • Norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernfeltet

  • Saksgang og beslutningsprosesser i barnevernet

  • Samtaler med barn og foreldre

  • Barns medvirkning og rettigheter

  • Omsorgskompetanse og ulike former for omsorgssvikt

  • Tverrprofesjonelt samarbeid

  • Kulturelt mangfold og kultursensitivitet

  • Digital kommunikasjon

Emnet er konsentrert rundt psykisk helse, barnevern og familiearbeid. Studentene skal trenes i å se sammenhenger mellom psykisk helse og barn/familiers behov for hjelp. Det fokuseres spesielt på livsbelastninger som psykiske vansker/lidelser, rusmiddelproblematikk, voldsproblematikk og at studentene er i stand til å identifisere ulike former for omsorgssvikt. Studentene skal utvikle sin forståelse for hvordan ulike livsbelastninger innvirker på barn og unges liv og hvordan tiltak og ulike behandlingsformer utvikles.

Studentene skal trenes i å kartlegge omsorgssvikt og utrede omsorgskompetanse.

I løpet av emnet skal studentene arbeide med en barnevernssak. En viktig målsetting her er at studentene skal få kunnskap om saksgangen og beslutningsprosesser i barneverntjenesten, både i forbindelse med iverksettelse av hjelpetiltak og tvangstiltak.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert i forelesninger, seminarer, grupper og ferdighetstrening/simulering.

Veiledningen benyttes til faglig refleksjon, seminarforberedelser og veiledning på arbeidskrav.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke ­fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, case-oppgaver mellom undervisninger, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • En gruppeoppgave på maks 3000 ord, etter nærmere angitte kriterier. Det gis veiledning på oppgaven i undervisning og tilbakemelding gis i seminar.

  • 90 % tilstedeværelse på ferdighetstrening. Fravær på ferdighetstrening summeres for hver enkelt ferdighetsøvelse. Emnet består av flere ulike ferdighetsøvelser.

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som emnet er gjennomført. Dersom eksamen vurderes til "Ikke bestått", må alle arbeidskrav også gjennomføres på nytt.

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen

  • Varighet: ca 40 minutter.

  • Studenten trekker et case.

  • Hjelpemider: Utskrift av Barnevernloven og Forvaltningsloven vil være tilgjengelig for studenten.

  • Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Dersom eksamen vurderes til "Ikke bestått", må alle arbeidskrav også gjennomføres på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 07.12.2019

Askeland, G. A. & O. Molven (2010). Dokument i klientarbeid: journalar, sosialrapportar og saksframstillingar i sosialt arbeid (6. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN ISBN 978-82-05-39891-7. Kap. 1, 2 og 5 (50 s).

Bunkholdt, V. & I. Kvaran (2015). Kunnskap og kompetanse i barnevernsarbeid. Oslo: Gyldendal ISBN/EAN: 9788205477179. Del 1 og del 2. (235 s)

Christiansen, Ø. og B.K. Heggem (red.) (2016). Beslutninger i barnevernet. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02684-8. Kap. 1-7 (110 s.), 11 (15 s.) og 13 (13 s.).

Isdal, P. (2018). Meningen med volden. 2. utg 1. opplag Oslo: Kommuneforlaget. ISBN 978-82-446-2065-9. (278 s).

Kvello, Ø. (2015). Barn i risiko: skadelige omsorgssituasjoner. 2. utgave. Gyldendal Akademisk. 978-82-05-45981-6. Kap 1-12. (576 s)

Kvello, Ø. (2021) Samtaler med barn og ungdom. Medvirkning, kommunikasjon og metoder. Del 1-3 (235 s.).

Lossius, K. (2021). Håndbok i rusbehandling. 3. utg. ISBN/EAN: 9788205545038.

Skytte, M. (2019). Etniske minoritetsfamilier og sosialt arbeid. (3. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-0550-095-2. Kap. 2 (31 s.), og kap. 5 og 6 (20 s.).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:56:33