HOVAVF20120 Arbeid og helse – Fra globalt til lokalt arbeidsliv (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Bengt Morten Wenstøb
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag.

Absolutte forkunnskaper

Bestått emnet HOVAVF10120 Velferdsviteren i arbeids- og velferdsforvaltningen (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • Har kunnskap om offentlig helse- og arbeidslivspolitikk

  • Kjenner til hovedtrekk og strategier i folkehelsearbeid

  • Kjenner til sentrale virkemidler i arbeidsrettet rehabilitering

  • Har kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i norsk arbeidsliv

Ferdigheter

  • Kan reflektere over forhold som bidrar til sosial ulikhet i helse

  • Kan forklare hvordan livsbelastninger kan påvirke barns og voksnes liv og hvordan dette kan føre til utfordringer i arbeidslivet

  • Kan anvende relevant veiledningsteori og kommunikasjonsverktøy

  • Kan anvende og forstå IA-avtalens innhold

  • Kan anvende relevant lovverk knyttet til arbeid og helse

Generell kompetanse

  • Har innsikt i forskning om helseutfordringer i arbeidslivet og betydningen av sosial inkludering

  • Har innsikt i og forståelse av hvordan psykisk helse, rusproblematikk, voldsproblematikk og omsorgssvikt påvirker arbeid og livsmestring

  • Kjenner til hvordan helseindikatorer kan brukes som statistikk i praksis

Innhold

Emnet tar for seg

  • Norske- og internasjonale utfordringer i fremtidens arbeidsliv.

  • Sentrale lover og organisering av norsk arbeidsliv.

  • Fremtidige folkehelseutfordringer og muligheter og dets konsekvenser for arbeidstakerne.

  • Aktuell forskning innen arbeidsliv- og helse.

  • IA-avtalens utfordringer, fremtid og alternative samarbeidsformer i norsk arbeidsliv.

  • Seniorpolitiske utfordringer i norsk arbeidsliv

  • Arbeidsmiljø og livskvalitet i norsk arbeidsliv.

  • Ferdighetstrening i kommunikasjons og veiledning av arbeidstakere med helseutfordringer.

  • Rus- og spill problematikk i norsk arbeidsliv.

  • Utvikling av målrettede tiltak for å få flere ungdommer som har problemer ut i arbeidslivet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og læringsformer består av studentaktive forelesninger og dialogbaserte seminar, ferdighetstrening, individuelle oppgaver og gruppearbeid som presenteres skriftlig eller muntlig.

Veiledning:

Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning 2 timer hver uke til fastsatt tid gjennom hele emnet. Veiledning kan foregå på ulike måter, for eksempel på veileders kontor, via mail, telefon, eller andre digitale verktøy, som lync, adobe, skype, m.m.

Arbeidsomfang

BA i arbeids- og velferdsfag er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 40 timer per uke. Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

 

Praksis

Ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • En (1) skriftlig individuell oppgave. Omfang skal være på inntil 2000 ord. Oppgaven godkjennes i læringsplattformen. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.

  • Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening. Dersom studenten ikke fyller kravene om 90 % tilstedetilværelse i ferdighetstrening, må studenten levere en tekst på inntil 1000 ord om et relevant tema gitt av emneansvarlig.

Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over tre (3) dager.

Besvarelsen skal ha et omfang på maks 2500 ord.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Underveis og sluttevaluering danner grunnlag for en emnerapport i henhold til kvalitetssystem for utdanning ved HiØ. Emnerapporten behandles i kullet og i programutvalg.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 01.06.2021

Berg, M.E. (2013): Coaching- Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes (3. utgave). Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978- 82- 15- 02233- 8 (Kap. 2, 3, 5, 7 og 11) (116 sider)

Eldring, L., og Ørjasæter, E. (2018): Løsarbeidersamfunnet (1. utgave). Oslo: Cappelen Damm AS ISBN: 978- 82- 02- 45165- 3 (Kap. 1-9) (173 sider)

Falkum, E. (2020): Makt og opposisjon i arbeidslivet (1. utgave). Oslo: Cappelen Damm AS ISBN: 978- 82- 02- 63542- 8 (Kap 1-9) (235 sider)

Mæland, J.G. (2013): Hva er helse? (2 opplag). Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978-82-15-01253-7 (kap 1- 9) (141 sider)

Skaug, T. (2005): Spilleavhengighet. Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 82-15-00 712-0 (Kap 1-7) (217 sider)

Terjesen, H.C.A. og Salomon, R.H. (2015). Langsiktig ledelse (1 utgave). Oslo: Cappelen Damm AS ISBN: 978- 82- 02- 42667- 5 (Kap. 1-8) (199 sider)

Det deles ut artikler om dagsaktuelle arbeids- og helserelaterte temaer i løpet av emnet.

1081 sider

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:58:22