HOVAVF10220 Pedagogikk, sosiologi og sosialpsykologi (Høst 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Trude Tonholm
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium arbeids- og velferdsfag.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
-
Har kunnskap om pedagogiske teorier og metoder av relevans for velferdsviteren
-
Har kunnskap om sosiologiske teorier av relevans for velferdsviteren
-
Har kunnskap om de sosialpsykologiske teorier av relevans for velferdsviteren
-
Har kunnskap om forskningsetikk av relevans for velferdsforskning
Ferdigheter
-
Kan utvikle og oppdatere undervisningspedagogisk kompetanse
-
Kan gjenkjenne sosialpsykologiske utfordringer i arbeid med mennesker
-
Kan anvende metoder for samhandling i grupper
-
Kan reflektere over og diskutere faglige problemstillinger i et sosiologisk perspektiv
-
Kan finne og anvende relevant forskning i diskusjoner om pedagogiske, sosiologiske og sosialpsykologiske utfordringer
Generell kompetanse
-
Kan ta hensyn til at det er ulike måter å forstå og forklare menneskers atferd, emosjoner og motivasjoner
-
Kan kartlegge og fokusere på menneskers ressurser og muligheter
Innhold
Emnet inneholder
Sentrale pedagogiske begreper innenfor ulike felt i faget pedagogikk
Pedagogiske teorier og metoder av relevans for velferdsfaget.
Trening på bruk av ulike pedagogiske metoder som kan bidra til læring.
Sosialpsykologi og psykologifagets anvendelsesmuligheter innenfor arbeids- og velferdsarbeid.
Psykologiske faktorers betydning for arbeidsrelaterte problemstillinger
Trening på faglig refleksjon gjennom diskusjoner av faglige problemstillinger.
Samarbeide i mindre grupper og anvende kunnskaper om sosialpsykologi i møte med andre mennesker.
Trening i bruk av de vanligste databasene for søk etter relevant statistikk og forskning for fagområdene.
Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsfag, juss og humaniora og personvernsbestemmelsene.
Formidle fagstoff i tråd med akademiske standarder for refleksjon og referanser.
Trene på å opptre profesjonelt og inkluderende.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning og læringsformer består av studentdrevne og studentaktive forelesninger og dialogbaserte seminar, ferdighetstrening, individuelle oppgaver og gruppearbeid som presenteres skriftlig eller muntlig.
Veiledning:
Studentene vil i emnet trene på å veilede hverandre. Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning etter avtale.
Arbeidsomfang
Bachelor i arbeids- og velferdsfag er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 40 timer per uke. Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
En individuell skriftlig oppgave på inntil 1500 ord. Studentene samarbeider og veileder hverandre i grupper på tre, men innleveringen vurderes individuelt. Godkjennes i læringsplattformen.
En obligatorisk gruppepresentasjon. Maks 3 personer i gruppen. Godkjennes i seminar. Ved fravær eller ikke godkjent presentasjon gis det en ny mulighet.
Det er krav om 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening. Dersom studenten ikke fyller kravene om 90 % tilstedetilværelse i ferdighetstrening gis det en (1) mulighet til å ta igjen ferdighetstreningen.
Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen.
Varighet inntil 30 minutter.
Karakterregel: A - F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Underveis og sluttevaluering danner grunnlag for en emnerapport i henhold til kvalitetssystem for utdanning ved HiØ. Emnerapporten behandles i kullet og i programutvalg.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 01.06.2021
Aakvaag, G. (2008). Moderne sosiologisk teori. Oslo: Abstrakt forlag (365 s.)
Merriam, Sharan B. Baumgartner, Lisa M. (2020) Learning in Adulthood, A Comprehensive Guide Jossey-Bass Inc.,U.S. Kap. 1,2,3,5,6,7,8,9,10,14 (290 s.)
Raaheim, A. (2019). Sosialpsykologi (2. utg. ed.). Bergen: Fagbokforlaget (385 s.)