DSPL40224 Medisinsk og kirurgisk sykepleie - praksisstudier (Vår 2027)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Praksisfelt og studiested Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid – Indre Østfold

Absolutte forkunnskaper

Bestått:

  • alle emner 1. og 2. studieår.

  • emnet DSPL30324 Sammensatte og komplekse helseutfordringer

  • emnet DSPL41224 Faglig ledelse og samhandling - praksisstudier

Godkjent arbeidskrav i emnet DSPL30424 Forskningsmetode og bacheloroppgave.

Undervisningssemester

Undervisning gjennomføres i 6. semester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

HELSE, SYKDOM OG SYKEPLEIE
Kunnskap
Studenten

  • har bred kunnskap om de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling

Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov 

  • kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektoriell samhandling for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp på tvers av virksomheter og nivåer  

  • kan beherske relevant medisinsk teknisk utstyr

Generell kompetanse
Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleie til akutt og kritisk syke og mennesker med sammensatte og komplekse behov i spesialisthelsetjenesten

  • kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering, herunder legemiddelregning, og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk 

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleie til pre- og postoperative pasienter  

 

SYKEPLEIEPROFESJONEN, ETIKK, KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING
Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse og likeverdige tjenester 

Ferdigheter
Studenten

  • kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse 

  • kan anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter og pårørende, studenter og relevant personell  

  • kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i møte med brukere, pasienter og pårørende

  • kan anvende kunnskap om utredning, behandling og oppfølging for å understøtte pasientens beslutningsgrunnlag   

Generell kompetanse
Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet

  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter  

 

VITENSKAPSTEORI OG FORSKNINGSMETODE 
Generell kompetanse
Studenten

  • kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis  

 

FAGLIG LEDELSE, KVALITET OG PASIENTSIKKERHET
Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse  

  • kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen

  • kan identifisere og vurdere risikofaktorer knyttet til individ, system og miljø, samt dokumentere og systematisk følge opp dette, deriblant iverksette relevante tiltak   

Generell kompetanse
Studenten

  • har innsikt i kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie  

  • kan planlegge og gjennomføre tiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten  

  • har innsikt i hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn utfordrer ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet, samt kunnskap om bruk av tolk  

 

TEKNOLOGI OG DIGITAL KOMPETANSE
Ferdigheter
Studenten   

  • kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger  

 

Innhold

  • Sykdomslære og sykepleie ved akutt sykdom

  • Anvende alle faser i sykepleieprosessen:

    • bruke ulike kartleggingsverktøy

    • anvende veiledende behandlingsplaner og utarbeide tiltaksplaner

  • Ivareta pasienter:

    • under medisinsk utredning og behandling

    • pre- og postoperativt

    • med smerter

    • i krise

    • ved stress

    • i delir

    • med ernæringsutfordringer; sondeernæring, parenteral ernæring, ulike dietter

    • ved mobilisering

    • med informasjon, undervisning og veiledning 

  • Håndtere medisinsk teknisk utstyr

  • Identifisere etiske problemsstillinger

  • Samarbeide med pasienter og pårørende i ulike aldre

  • Samarbeide med annet helsepersonell

  • Veilede og undervise

  • Handle kunnskapsbasert

  • Ivareta kvalitet og pasientsikkerhet

  • Lede eget arbeid

  • Gjøre seg kjent med aktuelt lovverk

  • Delta ved overføring av pasient mellom enheter og nivåer

  • Ivareta pasienten ved digitalisering i helsetjenesten

Undervisnings- og læringsformer

Det vil være en gjennomgående bruk av omvendt undervisning (flipped classroom) i emnet. Omvendt undervisning fordrer egenaktivitet av studentene og det vektlegges bruk av undervisningsmetoder der egenaktivitet og samhandling stimuleres. Aktuelle læringsaktiviteter vil være forelesninger, seminarer, workshops, veiledning, litteraturstudier, skriftlige arbeider, casestudier, ferdighetstrening, simulering, praksisstudier, og bruk av digitale læringsressurser.

Gjennom hele studiet er arbeid i gruppe vektlagt. Et sentralt mål er å oppøve evne til faglig samarbeid, gjensidig respekt og forståelse.

Arbeidsomfang

Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.

Praksis

400 timer praksisstudier.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80 % frammøte ved obligatorisk undervisning. Se for øvrig generell del av studieplanen.

  • Ett (1) skriftlig, individuelt arbeidskrav. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides én (1) gang.

Arbeidskrav må være godkjent senest 14 dager før eksamensdato for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i ett og et halvt år fra godkjenningstidspunkt.

Eksamen

Vurdering i praksisstudier:
Praksisstudier, inkludert skriftlige arbeider, vurderes til Bestått / Ikke bestått.
Kriterier for vurdering i praksisstudier oppgis i eget vurderingsdokument.
Tvil om beståtte / ikke beståtte praksisstudier, se rutiner i generell del av studieplanen.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved vurdering til ikke bestått, må emnet i sin helhet gjennomføres på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering ved referansegruppe

  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i programutvalg.

Litteratur

Litteratur vil være tilgjengelig ved semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:16:41