DSPL40224 Medisinsk og kirurgisk sykepleie - praksisstudier (Vår 2027)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Praksisfelt og studiested Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid – Indre Østfold
Absolutte forkunnskaper
Bestått:
-
alle emner 1. og 2. studieår.
-
emnet DSPL30324 Sammensatte og komplekse helseutfordringer
-
emnet DSPL41224 Faglig ledelse og samhandling - praksisstudier
Godkjent arbeidskrav i emnet DSPL30424 Forskningsmetode og bacheloroppgave.
Undervisningssemester
Undervisning gjennomføres i 6. semester
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
HELSE, SYKDOM OG SYKEPLEIE
Kunnskap
Studenten
-
har bred kunnskap om de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov
-
kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektoriell samhandling for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp på tvers av virksomheter og nivåer
-
kan beherske relevant medisinsk teknisk utstyr
Generell kompetanse
Studenten
-
kan planlegge og gjennomføre sykepleie til akutt og kritisk syke og mennesker med sammensatte og komplekse behov i spesialisthelsetjenesten
-
kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering, herunder legemiddelregning, og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk
-
kan planlegge og gjennomføre sykepleie til pre- og postoperative pasienter
SYKEPLEIEPROFESJONEN, ETIKK, KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse og likeverdige tjenester
Ferdigheter
Studenten
-
kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse
-
kan anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter og pårørende, studenter og relevant personell
-
kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i møte med brukere, pasienter og pårørende
-
kan anvende kunnskap om utredning, behandling og oppfølging for å understøtte pasientens beslutningsgrunnlag
Generell kompetanse
Studenten
-
kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
-
kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
VITENSKAPSTEORI OG FORSKNINGSMETODE
Generell kompetanse
Studenten
-
kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
FAGLIG LEDELSE, KVALITET OG PASIENTSIKKERHET
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
-
kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
-
kan identifisere og vurdere risikofaktorer knyttet til individ, system og miljø, samt dokumentere og systematisk følge opp dette, deriblant iverksette relevante tiltak
Generell kompetanse
Studenten
-
har innsikt i kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
-
kan planlegge og gjennomføre tiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
-
har innsikt i hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn utfordrer ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet, samt kunnskap om bruk av tolk
TEKNOLOGI OG DIGITAL KOMPETANSE
Ferdigheter
Studenten
-
kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
Innhold
-
Sykdomslære og sykepleie ved akutt sykdom
-
Anvende alle faser i sykepleieprosessen:
-
bruke ulike kartleggingsverktøy
-
anvende veiledende behandlingsplaner og utarbeide tiltaksplaner
-
-
Ivareta pasienter:
-
under medisinsk utredning og behandling
-
pre- og postoperativt
-
med smerter
-
i krise
-
ved stress
-
i delir
-
med ernæringsutfordringer; sondeernæring, parenteral ernæring, ulike dietter
-
ved mobilisering
-
med informasjon, undervisning og veiledning
-
-
Håndtere medisinsk teknisk utstyr
-
Identifisere etiske problemsstillinger
-
Samarbeide med pasienter og pårørende i ulike aldre
-
Samarbeide med annet helsepersonell
-
Veilede og undervise
-
Handle kunnskapsbasert
-
Ivareta kvalitet og pasientsikkerhet
-
Lede eget arbeid
-
Gjøre seg kjent med aktuelt lovverk
-
Delta ved overføring av pasient mellom enheter og nivåer
-
Ivareta pasienten ved digitalisering i helsetjenesten
Undervisnings- og læringsformer
Det vil være en gjennomgående bruk av omvendt undervisning (flipped classroom) i emnet. Omvendt undervisning fordrer egenaktivitet av studentene og det vektlegges bruk av undervisningsmetoder der egenaktivitet og samhandling stimuleres. Aktuelle læringsaktiviteter vil være forelesninger, seminarer, workshops, veiledning, litteraturstudier, skriftlige arbeider, casestudier, ferdighetstrening, simulering, praksisstudier, og bruk av digitale læringsressurser.
Gjennom hele studiet er arbeid i gruppe vektlagt. Et sentralt mål er å oppøve evne til faglig samarbeid, gjensidig respekt og forståelse.
Arbeidsomfang
Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.
Praksis
400 timer praksisstudier.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80 % frammøte ved obligatorisk undervisning. Se for øvrig generell del av studieplanen.
-
Ett (1) skriftlig, individuelt arbeidskrav. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides én (1) gang.
Arbeidskrav må være godkjent senest 14 dager før eksamensdato for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i ett og et halvt år fra godkjenningstidspunkt.
Eksamen
Vurdering i praksisstudier:
Praksisstudier, inkludert skriftlige arbeider, vurderes til Bestått / Ikke bestått.
Kriterier for vurdering i praksisstudier oppgis i eget vurderingsdokument.
Tvil om beståtte / ikke beståtte praksisstudier, se rutiner i generell del av studieplanen.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved vurdering til ikke bestått, må emnet i sin helhet gjennomføres på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Underveisevaluering ved referansegruppe
-
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.
Litteratur
Litteratur vil være tilgjengelig ved semesterstart.