DSPL30424 Forskningsmetode og bacheloroppgave (Vår 2027)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Indre Østfold
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid - Indre Østfold.
Absolutte forkunnskaper
Bestått:
-
Alle emner 1. og 2. studieår
-
Emnet Faglig ledelse og samhandling - praksisstudier
Godkjent alle arbeidskrav i emnet Sammensatte og komplekse helseutfordringer.
Undervisningssemester
Undervisning gjennomføres 6. semester
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
SYKEPLEIEPROFESJONEN, ETIKK, KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING
Kunnskap
Studenten
-
har bred kunnskap om personsentrert sykepleie
-
har bred kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie
VITENSKAPSTEORI OG FORSKNINGSMETODE
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode
-
har kunnskap om hvordan man kan oppdatere sin fagkunnskap
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske og praktiske problemstillinger, og kan treffe begrunnede valg i tråd med kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten
-
kan planlegge og gjennomføre prosjekter
-
kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
-
kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
FAGLIG LEDELSE, KVALITET OG PASIENTSIKKERHET
Generell kompetanse
Studenten
-
kan planlegge og gjennomføre kvalitetsutviklingsarbeid i samarbeid med pasienter og pårørende, og kan tilpasse tjenestene i tråd med tilbakemeldinger
Innhold
-
Vitenskapsteori
-
Forskningsmetode
-
Fagutvikling og forskning i sykepleie
-
Etiske vurderinger knyttet til fagutvikling og forskning
-
Arbeid med bacheloroppgave
Undervisnings- og læringsformer
Det vil være en gjennomgående bruk av omvendt undervisning (flipped classroom) i emnet. Omvendt undervisning fordrer egenaktivitet av studentene og det vektlegges bruk av undervisningsmetoder der egenaktivitet og samhandling stimuleres. Aktuelle læringsaktiviteter vil være forelesninger, seminarer, workshops, veiledning, litteraturstudier, skriftlige arbeider, casestudier, ferdighetstrening, simulering, praksisstudier, og bruk av digitale læringsressurser.
Gjennom hele studiet er arbeid i gruppe vektlagt. Et sentralt mål er å oppøve evne til faglig samarbeid, gjensidig respekt og forståelse.
Arbeidsomfang
Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.
Praksis
Det er ingen praksisstudier i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Deltakelse på minst én (1) veiledning
Arbeidskrav må være godkjent senest 14 dager før eksamensdato for at studenten(e) skal kunne fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Bacheloroppgave utføres i gruppe på inntil tre (3) studenter samt individuell muntlig eksaminasjon. Ved innlevering må hver enkelt students bidrag i bacheloroppgaven synliggjøres i et følgedokument. Oppgaven utarbeides og leveres etter nærmere angitte retningslinjer.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått vurderingsresultat kan besvarelsen bearbeides / omarbeides én (1) gang.
Ved ønske om forbedring av bestått resultat på bacheloroppgave kan ikke oppgaven omarbeides, men må skrives på nytt med ny problemstilling. Studenten har i dette tilfelle ikke krav på ny faglig veiledning, jf. forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Underveisevaluering ved referansegruppe
-
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.
Litteratur
Minimum åtte (8) vitenskapelige artikler knyttet til tema for bacheloroppgaven.