DSPL41224 Faglig ledelse og samhandling- praksisstudier (Høst 2026)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Praksisfelt, Indre Østfold og studiested Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid – Indre Østfold

Absolutte forkunnskaper

Bestått:

  • Alle emner i 1. studieår

  • Praksisemner i 2. studieår

  • Teoriemnet Psykisk helse, rus og avhengighet i 2. studieår

Godkjent arbeidskrav i fellesemne i 2. studieår

Undervisningssemester

Undervisning gjennomføres i 5. semester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

HELSE, SYKDOM OG SYKEPLEIE
Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov 

  • kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektoriell samhandling for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp på tvers av virksomheter og nivåer    

  • kan anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie  

  • kan anvende kunnskap for å iverksette tiltak ved subakutte og akutte hendelser, samt utøve hjerte-lungeredning med hjertestarter (HHLR)

  • kan beherske relevant medisinsk teknisk utstyr  

Generell kompetanse
Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleie til kronisk syke og mennesker med sammensatte og komplekse behov i primærhelsetjenesten, videre skal kandidaten kunne gjennomføre sykepleie til mennesker i palliativ fase  

  • kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering, herunder legemiddelregning, og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk 

  • kan planlegge og gjennomføre selvstendige vurderinger av sykepleiebehovet til mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn  

  • kjenner til tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner 

 

SYKEPLEIEPROFESJONEN, ETIKK, KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING
Ferdigheter
Studenten

  • kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse  

  • kan anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter og pårørende, studenter og relevant personell  

  • kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i møte med brukere, pasienter og pårørende  

  • kan anvende kunnskap om utredning, behandling og oppfølging for å understøtte pasientens beslutningsgrunnlag  

Generell kompetanse
Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet

  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter  

 

VITENSKAPSTEORI OG FORSKNINGSMETODE
Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske og praktiske problemstillinger, og kan treffe begrunnede valg i tråd med kunnskapsbasert praksis  

Generell kompetanse
Studenten

  • kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

 

FAGLIG LEDELSE, KVALITET OG PASIENTSIKKERHET 
Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse  

  • kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen 

  • kan identifisere og vurdere risikofaktorer knyttet til individ, system og miljø, samt dokumentere og systematisk følge opp dette, deriblant iverksette relevante tiltak  

Generell kompetanse
Studenten

  • kan lede og prioritere oppgaver i sykepleietjenesten  

  • har innsikt i kvaliteten på sykepleie og de tjenestene brukerne mottar, og kan justere egen profesjonsutøvelse  

  • har innsikt i kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie  

  • kan planlegge og gjennomføre målrettede tiltak for å redusere uønskede hendelser og variasjon i helsetjenesten  

  • kan planlegge og gjennomføre kvalitetsutviklingsarbeid i samarbeid med pasienter og pårørende, og kan tilpasse tjenestene i tråd med tilbakemeldinger  

  • kan planlegge og gjennomføre tiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten  

 

TJENESTEUTVIKLING OG INNOVASJON
Kunnskap
Studenten

  • kjenner til verktøy og metoder for å drive innovasjonsprosesser, implementering og kontinuerlig forbedringsarbeid 

Ferdigheter
Studenten

  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder  

 

TEKNOLOGI OG DIGITAL KOMPETANSE
Ferdigheter
Studenten     

  • kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger

Innhold

Helse, sykdom og sykepleie

  • Anvender alle faser i sykepleieprosessen

  • Bruker kliniske kartleggingsverktøy

  • Gjennomfører livshistoriesamtale og forhåndssamtale

  • Samhandler tverrprofesjonelt i pasientbehandlingen

  • Møter pasienter med kulturforståelse

  • Vurderer faresituasjoner for pasienter og ansatte

  • Gjør seg kjent med aktuelle helseberedskapsplaner

  • Administrerer legemidler

  • HHLR

Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling

  • Samarbeider med pasienter, pårørende i ulike aldre

  • Samarbeide med annet helsepersonell

  • Ivaretar brukermedvirkning

Vitenskapsteori og forskningsmetode

  • Handler kunnskapsbasert

Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet

  • Kvalitet og pasientsikkerhet

  • Faglig prioritering i helsetjenesten

Tjenesteutvikling og innovasjon

  • Bidrar med kritisk konstruktive innspill til fagutvikling

Teknologi og digital kompetanse

  • Ivaretakelse av pasienten ved digitalisering i helsetjenesten

Undervisnings- og læringsformer

Det vil være en gjennomgående bruk av omvendt undervisning (flipped classroom) i emnet. Omvendt undervisning fordrer egenaktivitet av studentene og det vektlegges bruk av undervisningsmetoder der egenaktivitet og samhandling stimuleres. Aktuelle læringsaktiviteter vil være forelesninger, seminarer, workshops, veiledning, litteraturstudier, skriftlige arbeider, casestudier, ferdighetstrening, simulering, praksisstudier, og bruk av digitale læringsressurser.
Gjennom hele studiet er arbeid i gruppe vektlagt. Et sentralt mål er å oppøve evne til faglig samarbeid, gjensidig respekt og forståelse.

Arbeidsomfang

Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.

Praksis

400 timer praksisstudier.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80 % frammøte ved obligatorisk undervisning. Se for øvrig generell del av studieplanen.

  • Ett (1) skriftlig, individuelt arbeidskrav. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides to (2) ganger.

Arbeidskrav må være godkjent senest 14 dager før eksamensdato for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i ett og et halvt år fra godkjenningstidspunkt.

Eksamen

Vurdering i praksisstudier:
Praksisstudier, inkludert skriftlige arbeider, vurderes til Bestått / Ikke bestått.
Kriterier for vurdering i praksisstudier oppgis i eget vurderingsdokument.
Tvil om beståtte / ikke beståtte praksisstudier, se rutiner i generell del av studieplanen.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved vurdering til Ikke bestått, må emnet i sin helhet gjennomføres på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering ved referansegruppe

  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i programutvalg.

Litteratur

Litteratur vil være tilgjengelig ved semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:58:20