DSPL30324 Sammensatte og komplekse helseutfordringer (Høst 2026)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Indre Østfold og studiested Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid – Indre Østfold
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i 1. og 2. studieår.
Undervisningssemester
Undervisning gjennomføres i 5. semester
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
HELSE, SYKDOM OG SYKEPLEIE
Kunnskap
Studenten
-
har bred kunnskap om de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling
-
har kunnskap om barn og unges normale utvikling og særegne behov, inkludert kunnskap om medvirkning og rettigheter
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende kunnskap om barn og unges behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
FAGLIG LEDELSE, KVALITET OG PASIENTSIKKERHET
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om ledelse og organisering av helsetjenesten
-
har kunnskap om helse- og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav og tvangsbestemmelser
Innhold
-
Svangerskap, fødsel og barseltid
-
Pediatri
-
Kommunikasjon med barn og unge
-
Barn som pårørende
-
Sykdommer i bevegelsesapparatet
-
Traumer
-
Blodsykdommer
-
Akutte betennelser
-
Infeksjonssykdommer
-
Hudsykdommer og brannskader (minus kroniske sår)
-
Sykdommer i kvinnens kjønnsorganer
-
Sykdommer i nyrer, urinveier og mannens kjønnsorganer
-
Kreft
-
Livstil og livsendringer
-
Organisering av sykepleie
-
Organisering av helsetjenesten
-
Juridiske rammer for helsetjenesten
-
Profesjonalisering av sykepleie
-
Prinsipper for undervisning
Undervisnings- og læringsformer
Det vil være en gjennomgående bruk av omvendt undervisning (flipped classroom) i emnet. Omvendt undervisning fordrer egenaktivitet av studentene og det vektlegges bruk av undervisningsmetoder der egenaktivitet og samhandling stimuleres. Aktuelle læringsaktiviteter vil være forelesninger, seminarer, workshops, veiledning, litteraturstudier, skriftlige arbeider, casestudier, ferdighetstrening, simulering, praksisstudier, og bruk av digitale læringsressurser.
Gjennom hele studiet er arbeid i gruppe vektlagt. Et sentralt mål er å oppøve evne til faglig samarbeid, gjensidig respekt og forståelse.
Arbeidsomfang
Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.
Praksis
Tre (3) uker praksisrettede studier knyttet til temaene svangerskap, barseltid, barns psykiske helse, pediatri og det syke barnet. Praksisrettede studier omfatter læringsaktiviteter som casestudier (praktiske og teoretiske), ferdighetstrening, simulering og refleksjon.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80 % frammøte ved obligatorisk undervisning. Se for øvrig generell del av studieplanen.
-
Prøve i legemiddelregning. Individuell nettbasert prøve. Krav om 90 % riktig besvarelse. Studenten har tre (3) forsøk.
Arbeidskrav må være godkjent senest 14 dager før eksamensdato for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i ett og et halvt år fra godkjenningstidspunkt.
Eksamen
Komponenteksamen bestående av:
-
ca. 30 minutters praktisk eksamen i gruppe på 2-3 studenter der gruppen løser en case
-
ca. 30 minutters individuell muntlig høring basert på praktisk eksamen
Ingen tillatte hjelpemidler.
Det settes én samlet individuell karakter i emnet.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Underveisevaluering ved referansegruppe
-
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.
Litteratur
Litteratur vil være tilgjengelig ved semesterstart.