IRBIO30320 Bachelorprosjekt med naturvitenskapelig metode og profesjonspraksis (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlige:
  • Ida Aagård
  • Linda Syversen
Undervisningsspråk:
Delemnet forskningsmetode undervises på engelsk ved behov. Øvrige deler av emnet undervises på norsk, men kan undervises på engelsk ved behov.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Bachelorstudium i bioingeniørfag

Absolutte forkunnskaper

Forutsetningen for å kunne melde seg til emnet er bestått eksamen i alle emner i 1 og 2.studieår, samt bestått praksisperiode 1 og 2.  

Forutsetningen for å kunne gjennomføre praksisperiode 3 (profesjonspraksis) og levere bacheloroppgaven er godkjente arbeidskrav i IRBIO30120 Innovasjon og drift på medisinske laboratorier  og godkjente arbeidkrav for høstsemesteret i IRBIO30220 Molekylær diagnostikk og bioinformatikk. 

Undervisningssemester

6. semester (vår): Naturvitenskaplig metode, profesjonspraksis (praksisperiode 3) og bacheloroppgaven.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Del A: Profesjonspraksis

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan kvalitetssikring og internkontroll utøves på praksisstedet   

  • har kunnskap om regelverk og relevante prosedyrer for å utføre arbeidet på praksisstedet på en forsvarlig og effektiv måte 

  • har kunnskap om hvordan pre-/ post-/analytisk variable kan påvirke analysesvar 

  • har kunnskap om metodeprinsipper for utvalgte analyser som utføres på praksisstedet  

  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid på tvers av yrkesgrupper og hvordan dette relateres til god behandling for pasienten 

  • har kunnskap om prøvens gang fra den ankommer laboratoriet til ferdig resultat foreligger i journalsystemet 

  • kjenner til praksisstedets håndtering og oppfølging av avvik 

Ferdigheter 

Studenten

  • kan anvende ulike analyseinstrumenter og laboratorieutstyr  

  • kan jobbe strukturert og nøyaktig etter praksisstedets prosedyrer og følge gjeldende lover og forskrifter 

  • kan vurdere ulike metoders muligheter, begrensninger og feilkilder 

  • kan beherske informasjonsteknologi og automasjonssystemer 

  • kan håndtere biologisk materiale korrekt og forstå viktigheten av identitetssikring i alle ledd 

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan reflektere over egen bioingeniørfaglig yrkesidentitet, tilegne seg ny kunnskap, søke og ta imot veiledning.  

  • kan samarbeide med pasienter, kollegaer og andre yrkesgrupper og møte dem med respekt og forståelse 

  • kan drøfte ulike bioingeniørfaglige problemstillinger med forankring i faglig kunnskap   

  • kan forklare hvilken rolle laboratorievirksomheten har i helsevesenet 

 

Del B: Bacheloroppgave med forskningsmetode 

Kunnskap 

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteori og forskningsmetode relevant for bioingeniørfaget 

  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen bioingeniørens fagområder 

  • kjenner til usikkerhet og gyldighet av forskningsresultater 

  • kjenner til etiske aspekter og regulering av medisinsk forskning 

  • har kunnskap om prosjektarbeid og forskningsprosessen 

Ferdigheter 

Studenten

  • kan innhente og bruke relevante informasjon i prosjektarbeidet  

  • kan vurdere og dra nytte av forskningsresultater i sin yrkesutøvelse    

  • kan anvende relevante forskningsmetode og analyse i eget prosjekt  

  • kan gjennomføre, dokumentere og presentere eget prosjektarbeid 

  • kan reflektere og formidle forskningsresultater skriftlig og muntlig 

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan tilegne seg ny kunnskap og bidra til utvikling av bioingeniørfaget 

  • kan utvikle evne til kritisk tolkning av forskningsresultater 

  • kan samarbeide med medstudenter og fagmiljøet/yrkesfeltet 

  • kan ta imot veiledning og delta i forskningsprosjekter 

Innhold

Emnet består av to deler: 

Del A: Profesjonspraksis (4 uker, 7 sp)

  • Delta i det daglige laboratoriearbeidet i samarbeid med bioingeniører. Innhold og læringsutbytte spesifiseres for det enkelte praksissted. 

  • Vurdere kvaliteten av laboratorieundersøkelser i forhold til kontroller og medisinsk sannsynlighet under veiledning av bioingeniører med relevant kompetanse. 

  • Erfare problemløsninger i forhold til pre-, post- og analytisk fase av laboratoriearbeidet ved å delta i yrkesfeltet 

  • Utvikle bioingeniørfaglig identitet og yrkesutøvelse.  

Del B: Bacheloroppgave med forskningsmetode (23 sp)

  • Innføring i vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk relevant for bioingeniørfaget. Undervisning kan foregå på engelsk ved behov, ellers foregår undervisningen på norsk. (5 sp) 

  • Bacheloroppgave. Tema for bachelorprosjektet skal være relevant for utdanningen og yrket, og fortrinnsvis være knyttet til medisinske laboratorieemner. (8-10 uker,18 sp) 

Undervisnings- og læringsformer

Del A: Profesjonspraksis 

4 uker ekstern praksis (Praksisperiode 3), i tillegg kommer for- og etterarbeid.

Praksisplasser tildeles av høgskolens praksisteam. For å oppfylle kravet om antall studiepoeng i ekstern praksis, må hver uke bestå av 30 timer praksis, dvs 4 praksisdager à 7,5 timer og en studiedag. Studiedagen kan legges der det passer praksisveilederen(e) best iht til deres turnusplan eller arbeidsoppgaver.

Det skal gjennomføres midtveisevaluering og sluttvurdering som skal dokumenteres i Høgskolens skjemaløsning.

Det skal leveres en skriftlig rapport etter at praksisgjennomføringen er over. For å få godkjent praksisperioden, må både forarbeid, oppmøte i praksis, evalueringer og innlevering av skriftlig rapport være tilfredsstillende.

Del B: Bacheloroppgave med forskningsmetode

Formidlingsbasert undervisning kombineres med studentaktive undervisningsformer (seminar, gruppearbeid, litteratursøk). Tema forskningsmetode undervises på engelsk ved behov. Nærmere informasjon gis i emnets undervisningsplan. 

Bachelorprosjektet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. For studenter som gjennomfører bacheloroppgaven i utlandet kan bachelorprosjektet unntaksvis gjennomføres individuelt. Prosjektrapport og presentasjon kan gjennomføres på engelsk.

Arbeidsomfang

780-820 timer

Praksis

4 uker ekstern praksis. Se Del A: Profesjonspraksis under «Undervisnings og læringsformer».

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Godkjent praksisperiode 3 (ekstern praksis), inkludert godkjent praksisoppgave (1500-2000 ord). 

  • Tillaging av EXPO-poster og deltagelse på EXPO-utstilling.

  • Deltakelse på obligatoriske læringsaktiviteter (seminarer, gruppearbeid, minimum 2 veiledningsmøter med intern bachelorveileder).

  • En skriftlig innlevering i tema forskningsmetode 

  • Forprosjektrapport  

  • Avtale møter med oppdragsgiver

Ikke godkjente skriftlige arbeidskrav kan omarbeides og leveres inn til ny vurdering én (1) gang før ordinær eksamen.  

For detaljert informasjon om fravær fra obligatoriske læringsaktiviteter, se studieplanen. 

Arbeidskrav knyttet til tema forskningsmetode er gyldige til og med påfølgende studieår. Øvrige arbeidskrav er kun gyldige for inneværende studieår.

Eksamen

Deleksamen 1: 

Skriftlig innlevering i gruppe på maksimalt 4 studenter (70% av total karakter).

Her vurderes selve prosjektoppgaven, men også andre elementer av prosjektprosessen som dokumentert arbeidsinnsats og prosjektdokumenter som innkallinger/referater.

Gruppekarakter med karakterregel A-F, der F er stryk.

Ved behov eller særskilte omstendigheter vil det være mulig å gi kandidatene individuelle karakterer i deleksamen 1.

Deleksamen 2: 

Muntlig høring (30% av total karakter).

Presentasjon av prosjektoppgave (deleksamen 1) i gruppe (15-20 min), etterfulgt av individuell muntlig høring (10-20 min). 

Individuell karakter med karakterregel A-F, der F er stryk.

Sensorordning

Deleksamen 1: To interne eller en intern og en ekstern sensor 

Deleksamen 2: To interne eller en intern og en ekstern sensor 

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved resultat ikke bestått på en av deleksamenene kan studenten ta opp igjen den deleksamen som ikke er bestått.

Konteeksamen gjennomføres tidlig i påfølgende semester. Mer informasjon finner du her

Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.  

Skriftlig, anonym sluttevaluering. Resultatene behandles iht høgskolens kvalitetssystem, https://www.hiof.no/om/utdanningskvalitet/systemdokumentasjon/  

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:16:50