HOVMFEL40323 Avansert kunnskap i pasientsikkerhet i klinisk sykepleie (Vår 2025–Høst 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlige:
-
- Jörg W. Kirchhoff
- Vivian Nystrøm
- Astrid Wevling
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
-
Masterstudium i klinisk sykepleie - alle studieretninger
-
Akuttsykepleie, videreutdanning (90 studiepoeng)
Absolutte forkunnskaper
Ingen ut over opptakskrav.
Undervisningssemester
Masterstudium i klinisk sykepleie - alle studieretninger: 2. og 3. semester (vår og høst)
Akuttsykepleie, videreutdanning (90 studiepoeng): 2. og 3. semester (vår og høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har avansert kunnskap om pasientsikkerhet i helsetjenesten samt arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser innenfor studieretningens fagområde
-
har inngående kunnskap til hva som kjennetegner helhetlige pasientforløp og risikofylte overganger
-
har inngående kunnskap om bruk av aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer det kliniske arbeidet innen studieretningen
-
har avansert kunnskap om pasienters og pårørendes mulige reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
-
har avansert kunnskap om kommunikasjon, helsepedagogikk og kulturkompetanse for å gi tilpasset informasjon til pasienter og deres pårørende
-
har inngående kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, kommunikasjonsferdigheter og hva som fremmer og hemmer teamarbeid og tverrprofesjonell samhandling
-
har inngående kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
-
har inngående kunnskaper om systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
Ferdigheter
Studenten
-
kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise personell, pasienter og pårørende
-
kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
-
kan bruke relevante metoder for å vurdere pasientsikkerhet og behov for forbedring av tjenestene
Generell kompetanse
Studenten
-
kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsmetoder for å sikre at pasienter og pårørendes medbestemmelse og autonomi ivaretas
-
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede og arbeide effektivt i team, ha god forståelse for grensene for egen kompetanse og innsikt i andre profesjoners kompetanse og når disse bør involveres
-
kan vurdere og bidra til at implementering av teknologi er faglig forsvarlig og til forsvarlig bruk av medisinsk teknisk utstyr i samarbeid med pasient og pårørende
-
kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger som er relevante for studieretningens fagområde
-
kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for å forbedre tjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt
-
kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring/tjenesteforbedring
-
kan bidra til koordinering og kontinuitet på tvers av tjenester og sektorer for å medvirke til helhetlige pasientforløp og pasientsikkerhet
Innhold
-
Helseteknologi
-
Digitale verktøy i klinisk arbeid
-
Tverrfaglig samarbeid
-
Ikke-tekniske ferdigheter
-
Strukturerte kommunikasjonsverktøy
-
Helsepedagogikk
-
Etisk refleksjon og beslutningsprosesser
-
Lover og forskrifter som regulerer bruk av teknologi
-
Helse- og omsorgstjenestens oppbygning, organisering, rammer og lovverk
-
Pasientsikkerhet
-
Tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i emnet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.
Arbeidsomfang
280 timers arbeidsomfang.
Praksis
Det er ingen praksisstudier i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Deltagelse og fremlegg av gruppearbeid i seminar.
Arbeidskravet vurderes til godkjent / ikke godkjent
Eksamen
Skriftlig hjemmeoppgave i gruppe. Omfang: inntil 1500 ord.
En gruppe kan bestå av maksimum tre studenter. Nærmere kriterier for oppgaven gis av faglærer.
Det gis en samlet karakter for gruppen etter karakterregel Bestått / Ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Underveisevaluering ved referansegruppe
-
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto