HOVAKU10223 Akuttsykepleiefaglig handlingskompetanse og helseteknologi (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
25
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad og praksisfelt
Emneansvarlig:
Anne Kristin Hole Trollnes
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Akuttsykepleie, videreutdanning (90 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

 Bestått deleksamen 1 (kliniske studier) i emnet HOVAKU10123 Grunnleggende akuttsykepleie

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har avansert kunnskap i å identifisere pasientens behov for akuttsykepleie, forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre smerter og ubehag

  • har avansert kunnskap om funksjon, kontroll, anvendelse og vedlikehold av avansert medisinsk teknisk utstyr og digitale verktøy innenfor akuttsykepleierens fagområde

  • har avansert kunnskap om kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende i krise

  • har inngående kunnskap om de vanligste akutte og kroniske sykdommer og helseproblemer med spesielt fokus på akutt syke eldre pasienter, personer med kognitiv svikt, psykiske lidelser og rusproblematikk

  • har inngående kunnskap om reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter, pårørende og personalet ved akutt og kritisk sykdom og død

  • har inngående kunnskap om debrifing og konflikthåndtering

  • har avansert kunnskap om kliniske, faglige og etiske problemstillinger innenfor akuttsykepleierens fagområde, med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap, samt brukermedvirkning.

  • har kunnskap om vitenskapsteori, metode og forskningsetikk

Ferdigheter
Studenten

  • kan analysere sammensatte og komplekse pasientsituasjoner for å kunne planlegge og gjennomføre helhetlig og forsvarlig akuttsykepleie til komplekse akuttpasienter, og foreslå tiltak i samarbeid med andre faggrupper

  • kan analysere kliniske, faglige, juridiske og etiske problemstillinger innenfor akuttsykepleie

  • kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise personell i komplekse pasientsituasjoner, og til å veilede sykepleierstudenter under utdanning

  • kan bruke relevante metoder for å identifisere, vurdere og analysere tegn til endring i pasientens helsetilstand og gjøre kvalifiserte vurderinger, føre faglige resonnement i bedømmingen av helsetilstanden og iverksette relevante akuttsykepleiefaglige tiltak med spesielt fokus på akutt syke eldre pasienter, personer med kognitiv svikt, psykiske lidelser og rusproblematikk

  • kan bruke relevante metoder og kunnskaper for å ivareta pasienter og pårørende i krise

  • kan gjennomføre systematiske og faglig relevante undersøkelser og vurdere helsetilstanden til pasienter

  • kan gjennom kommunikasjon og samhandling identifisere og vurdere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer og gjennomføre systematiske tiltak for å bevare, styrke eller gjenopprette disse

  • kan bidra til hensiktsmessig involvering av pasienter, brukere, pårørende og sosialt nettverk på individ- og systemnivå

  • kan anerkjenne pårørende som ressurs, samt se og ivareta pårørendes behov for omsorg i en situasjon med akutt kritisk sykdom

  • kan gjennomføre debrifing med kollegaer

  • kan iverksette konfliktforebyggende tiltak

Generell kompetanse
Studenten

  • kan analysere og bruke etiske teorier og prinsipper utøvelse av akuttsykepleie

  • kan anvende relevant kommunikasjon i samhandling med annet helsepersonell, spesielt i akutte situasjoner, på en måte som ivaretar personvern og pasientsikkerhet

  • kan kommunisere og samarbeide flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen for å sikre effektive og gode pasientforløp

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å formidle forståelse og respekt for ulike menneskelige reaksjoner i forbindelse med akutt og kritisk sykdom og død

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor akuttsykepleie, både med spesialister og allmennheten og ta selvstendig stilling i etiske dilemmaer

Innhold

  • Akuttsykepleie til sårbare pasienter inkludert akuttgeriatri, pasienter med ulike psykiatriske problemstillinger og rus

  • Avanserte systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte vurderingsverktøy av relevans for akuttsykepleie

  • Identifisering og forebygging av akuttmedisinske komplikasjoner

  • Den akutt og kritisk syke pasienten og dens pårørende

  • Avansert medisinsk teknologi

  • EKG

  • Tverrfaglig samarbeid

  • Ikke-tekniske ferdigheter (situasjonsforståelse, planlegging, beslutningstaking, teamarbeid)

  • Pasientsikkerhet og pasientrettigheter

  • Strukturerte og digitale kommunikasjonsverktøy

  • Helsepedagogikk

  • Etisk refleksjon og beslutningsprosesser

  • Kulturforståelse

  • Mestringsstrategier og ivaretakelse av egen helse og kollegaer

  • Avansert hjerte- og lungeredning

  • Nødnett

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i emnet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, veiledete kliniske studier, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.

Arbeidsomfang

Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer pr. uke

Praksis

Kliniske studier utgjør totalt 10 uker og tilsvarer 15 studiepoeng.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk studiedeltakelse. Se generell del av studieplanen. Simulering, ferdighetstrening og seminar.

  • Individuell test i EKG tolkning

Arbeidskravene vurderes til godkjent / ikke godkjent.

Eksamen

Det er to deleksamener i emnet:

Deleksamen 1: Kliniske studier vurderes til Bestått / Ikke bestått.

Deleksamen 2: Individuell skriftlig eksamen. Varighet: 4 timer.
Tillatt hjelpemiddel: Kalkulator, med tomt minne, som ikke kan regne symbolsk eller kommunisere trådløst. Karakterregel A-F.

Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.

Sensorordning

Deleksamen 1 (kliniske studier) : Intern og ekstern sensor
Deleksamen 2: To interne sensorer

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått deleksamen 1 (ikke bestått praksis) må alle arbeidskrav avlegges på nytt

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering ved referansegruppe

  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i programutvalg.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:16:46