DSPL10424 Eldre og kronisk syke (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Indre Østfold og studiested Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid – Indre Østfold

Absolutte forkunnskaper

Godkjente arbeidskrav i følgende emner:

  • DSPL10124 Introduksjon til sykepleie

  • DSPL10223 Anatomi, fysiologi og biokjemi

Undervisningssemester

Undervisning gjennomføres i 2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

HELSE, SYKDOM OG SYKEPLEIE
Kunnskap
Studenten

  • har bred kunnskap om sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende, og lindrende funksjon, inkludert kunnskap om palliasjon  

  • har bred kunnskap om menneskets grunnleggende behov  

  • har bred kunnskap om de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling 

  • har bred kunnskap om aldringsprosessen og eldres særegne behov


SYKEPLEIEPROFESJONEN, ETIKK, KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING
Kunnskap
Studenten

  • har bred kunnskap om kommunikasjon

  • har kunnskap om relevante undervisnings- og veiledningsmetoder

Innhold

  • Sykepleie i forhold til grunnleggende behov

  • Aldring og eldres særegne behov

  • Palliasjon

  • Kommunikasjon i relasjonsbygging, tilpasset kommunikasjon 

  • Sykepleie og sykdomslære ved svikt i sirkulasjon, respirasjon, hormonproduserende organer, nervesystemet.

  • Øyet og øret, syns- og hørselssvikt

  • Å leve med kronisk sykdom

  • Psykiske reaksjoner på somatisk sykdom

  • Revmatiske sykdommer / kronisk betennelse

  • Kreft/svulster

  • Sykdommer i fordøyelsessystemet

  • Infeksiøse systemsykdommer

  • Sviktende infeksjonsforsvar

  • Infeksjonssykdommer 

  • Ernæring

  • Vanskelig helende sår / arterielle og venøse sår  

  • Ivareta personer med kronisk sykdom og deres pårørende  

  • Akutt forverring av kronisk sykdom 

  • Hverdagsrehabilitering

  • Autoimmune sykdommer  

  • Arvelige sykdommer  

  • Sykdommer i fordøyelsessystemet  

Undervisnings- og læringsformer

Det vil være en gjennomgående bruk av omvendt undervisning (flipped classroom) i emnet. Omvendt undervisning fordrer egenaktivitet av studentene og det vektlegges bruk av undervisningsmetoder der egenaktivitet og samhandling stimuleres. Aktuelle læringsaktiviteter vil være forelesninger, seminarer, workshops, veiledning, litteraturstudier, skriftlige arbeider, casestudier, ferdighetstrening, simulering, praksisstudier, og bruk av digitale læringsressurser.

Gjennom hele studiet er arbeid i gruppe vektlagt. Et sentralt mål er å oppøve evne til faglig samarbeid, gjensidig respekt og forståelse.

Arbeidsomfang

Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke.

15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.

Praksis

Det er ingen praksisstudier i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80 % frammøte ved obligatorisk undervisning. Se for øvrig generell del av studieplanen.

  • Ett (1) skriftlig, individuelt arbeidskrav. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides to (2) ganger.

Arbeidskrav må være godkjent senest 14 dager før eksamensdato for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

  • Varighet: 4 timer

  • Ingen hjelpemidler tillatt

  • Karakterregel: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering ved referansegruppe

  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i programutvalg.

Litteratur

Litteratur vil være tilgjengelig ved semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:16:45