DSPL40424 Psykisk helsearbeid - praksisstudier (Høst 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Praksisfelt, Indre Østfold og studiested Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid – Indre Østfold

Absolutte forkunnskaper

Bestått følgende emner i 1. studieår:

  • DSPL10024 Introduksjon til sykepleie

  • DSPL10224 Anatomi, fysiologi og biokjemi

  • DSPL41124 Grunnleggende sykepleie-praksis

  • DSPL10624 Pasientsikkerhet, farmakologi og legemiddelhåndtering

Godkjent arbeidskrav i emne DSPL10424 Eldre og kronisk syke
Bestått tidligere praksisperiode(r) i 2. studieår

Undervisningssemester

Undervisning gjennomføres i 3. semester for gruppe A og i 4. semester for gruppe B

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

HELSE, SYKDOM OG SYKEPLEIE
Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov

  • kan beherske faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektoriell samhandling for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp     

  • kan anvende kunnskap om helsefremmende, forebyggende og arbeidsinkluderende tiltak

  • kan anvende kunnskap for å iverksette tiltak som fremmer god psykisk helse 

  • kan vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte, og kan iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser  

Generell kompetanse
Studenten

  • har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering

 

SYKEPLEIEPROFESJONEN, ETIKK, KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING
Ferdigheter
Studenten

  • kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse

  • kan anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter og pårørende, studenter og relevant personell   

  • kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i møte med brukere, pasienter og pårørende   

  • kan anvende kunnskap om utredning, behandling og oppfølging for å understøtte pasientens beslutningsgrunnlag  

Generell kompetanse
Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet

  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter  

 

VITENSKAPSTEORI OG FORSKNINGSMETODE
Generell kompetanse
Studenten

  • kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis  

 

FAGLIG LEDELSE, KVALITET OG PASIENTSIKKERHET
Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse  

  • kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen 

  • kan identifisere og vurdere risikofaktorer knyttet til individ, system og miljø, samt dokumentere og systematisk følge opp dette, deriblant iverksette relevante tiltak 

Innhold

Helse, sykdom og sykepleie 

  • Å møte mennesker med ulike psykiske lidelser og utfordringer, bl.a. rusavhengighet og selvskading, ved hjelp av:

    • Egostyrkende tilnærming

    • Miljøarbeid og miljøterapi

    • Boveiledning

    • Arbeidstrening

    • Kognitiv tilnærming

    • Selvmordsforebyggende arbeid

    • Terapeutisk konflikthåndtering, konfliktdempende kommunikasjon og stressmestring

Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling:

  • Være oppmerksom på egne reaksjoner i møte med mennesker med ulike psykiske lidelser og utfordringer

  • Utføre målrettet kommunikasjon og relasjonsarbeid basert på medbestemmelse, respekt og integritet

  • Reflektere over og håndtere etiske utfordringer i praksis

Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet: 

  • Ivareta juridiske regler ved praksisstedet, herunder bruk av tvang og pasientsikkerhet

  • Identifisere ulike perspektiver på psykisk helse/psykisk lidelse og konsekvenser for tjenestetilbudet

Undervisnings- og læringsformer

Det vil være en gjennomgående bruk av omvendt undervisning (flipped classroom) i emnet. Omvendt undervisning fordrer egenaktivitet av studentene og det vektlegges bruk av undervisningsmetoder der egenaktivitet og samhandling stimuleres. Aktuelle læringsaktiviteter vil være forelesninger, seminarer, workshops, veiledning, litteraturstudier, skriftlige arbeider, casestudier, ferdighetstrening, simulering, praksisstudier, og bruk av digitale læringsressurser.

Gjennom hele studiet er arbeid i gruppe vektlagt. Et sentralt mål er å oppøve evne til faglig samarbeid, gjensidig respekt og forståelse.

Arbeidsomfang

Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.

Praksis

400 timer praksisstudier.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk studiedeltakelse. Se generell del av studieplanen.

  • Ett (1) skriftlig, individuelt arbeidskrav. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides én (1) gang.

Arbeidskrav må være godkjent senest 14 dager før eksamensdato for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i ett og et halvt år fra godkjenningstidspunkt.

Eksamen

Vurdering i praksisstudier.

Praksisstudier, inkludert skriftlige arbeider, vurderes til Bestått / Ikke bestått.

Kriterier for vurdering i praksisstudier oppgis i eget vurderingsdokument.

Tvil om beståtte / ikke beståtte praksisstudier, se rutiner i generell del av studieplanen.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved vurdering til ikke bestått, må emnet i sin helhet gjennomføres på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering ved referansegruppe

  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i programutvalg.

Litteratur

Litteratur vil være tilgjengelig ved semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:16:35