HOVMFEL40323 Avansert kunnskap i pasientsikkerhet i klinisk sykepleie (Vår 2024–Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlige:
-
- Jörg W. Kirchhoff
- Vivian Nystrøm
- Astrid Wevling
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
-
Masterstudium i klinisk sykepleie - alle studieretninger
-
Akuttsykepleie, videreutdanning (90 studiepoeng)
Absolutte forkunnskaper
Ingen ut over opptakskrav.
Undervisningssemester
Masterstudium i klinisk sykepleie - alle studieretninger: 2. og 3. semester (vår og høst)
Akuttsykepleie, videreutdanning (90 studiepoeng): 2. og 3. semester (vår og høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har avansert kunnskap om pasientsikkerhet, faglig ledelse og veiledning i arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
-
har inngående kunnskap til hva som kjennetegner helhetlige pasientforløp og risikofylte overganger
-
har inngående kunnskap om etikk, lover og forskrifter som regulerer bruk teknologi, for å kunne bruke utstyret på en sikker og forsvarlig måte og forebygge pasientskade og/eller funksjonstap
-
har inngående kunnskap om helse- og omsorgstjenestens oppbygning, organisering, rammer og styring, og om relevant lovverk
-
har inngående kunnskap om pasienters og pårørendes mulige reaksjoner og behov i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
-
kan analysere faglige, pedagogiske, organisatoriske, og samfunnsmessige problemstillinger innenfor helsetjenesten
-
kan analysere faglige problemstillinger knyttet til helseteknologiske løsninger
-
kan analysere og forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere yrkesutøvelsen i lys av relevante etiske teorier og prinsipper
-
kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise personell i komplekse pasientsituasjoner, og til å veilede sykepleierstudenter under utdanning
-
kan bruke relevante metoder for å vurdere pasientsikkerhet, behov for forbedring av tjenestene og bruk av teknologi
Generell kompetanse
Studenten
-
kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske metoder for å informere, undervise og veilede pasienter, brukere, pårørende og annet helsepersonell tilpasset deres kompetanse
-
kan anvende kommunikasjon og samhandling for å støtte pasienten i å ta velinformerte beslutninger for å fremme mestring, funksjon og livskvalitet, og for å sikre at pasienter, brukere og pårørendes medbestemmelse og autonomi ivaretas
-
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede og arbeide effektivt i team, ha god forståelse for grensene for egen kompetanse og innsikt i andre profesjoners kompetanse og når disse bør involveres
-
kan vurdere og bidra til at implementering av teknologi er faglig forsvarlig og til forsvarlig bruk av medisinsk teknisk utstyr i samarbeid med pasient og pårørende
-
kan kritisk vurdere og bidra til nytenkning om hensiktsmessigheten og anvendelsen av digitale og teknologiske løsninger i helsetjenesten
-
kan bidra til koordinering og kontinuitet på tvers av tjenester og sektorer for å medvirke til helhetlige pasientforløp og pasientsikkerhet
Innhold
-
Helseteknologi
-
Digitale verktøy (kommunikasjon, diagnostikk, Metavision)
-
Tverrfaglig samarbeid
-
Ikke-tekniske ferdigheter (situasjonsforståelse, planlegging, beslutningstaking, teamarbeid)
-
Strukturerte kommunikasjonsverktøy
-
Helsepedagogikk
-
Etisk refleksjon og beslutningsprosesser
-
Lover og forskrifter som regulerer bruk av teknologi
-
Helse- og omsorgstjenestens oppbygning, organisering, rammer og lovverk
-
Pasientsikkerhet
-
Tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i emnet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.
Arbeidsomfang
280 timers arbeidsomfang.
Praksis
Det er ingen praksisstudier i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Deltagelse og fremlegg av gruppearbeid i seminar.
Arbeidskravet vurderes til godkjent / ikke godkjent
Eksamen
Skriftlig hjemmeoppgave i gruppe
En gruppe kan bestå av maksimum tre studenter. Omfang: inntil 1500 ord.
Nærmere kriterier for oppgaven gis av faglærer.
Det gis en samlet karakter for gruppen etter karakterregel Bestått / Ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Underveisevaluering ved referansegruppe
-
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.