HOVMANE40421 Anestesisykepleie 2 (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad og praksisfelt
- Emneansvarlige:
-
- Kristina Grasto
- Ann-Chatrin Linqvist Leonardsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Masterstudium i klinisk sykepleie: Obligatorisk emne i studieretning anestesisykepleie.
Absolutte forkunnskaper
Bestått deleksamen 1 i emnet HOVMANE40221 Anestesisykepleie 1.
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har spesialisert innsikt i vasoaktiv behandling, væskebehandling og transfusjoner
-
har spesialisert innsikt i intravaskulær tilgang
-
har spesialisert innsikt i regionale og sentrale blokader
-
har avansert kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter
-
har avansert kunnskap i anestesiologi
-
har avansert kunnskap om kirurgiske metoder og leiring av pasient under anestesi
-
har inngående kunnskap om akuttmedisinske og intensivmedisinske tilstander
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere og vurdere pasientens situasjon for å forebygge, behandle og lindre smerte, ubehag og kvalme (avansert nivå)
-
kan identifisere, analysere og vurdere risiko for komplikasjoner, forebygge og iverksette nødvendige tiltak under utøvelse av anestesi
-
kan analysere og vurdere fagspesifikke og overlappende funksjoner for å fremme god samhandling mellom profesjonene
-
har avanserte tekniske ferdigheter i å opprettholde frie luftveier og ventilasjon ved bruk av maske/bag, supraglottiske hjelpemidler, og tracheal intubasjon hos voksne, samt anvende hjelpemidler ved vanskelige luftveier
-
kan bruke relevante metoder ved preanestetisk vurdering, forberedelse og gjennomføring av generell anestesi, regional-, lokal anestesi og sedasjon
-
kan bruke relevante metoder i gjennomføring av systematisk klinisk undersøkelse og selvstendig observere, monitorere og vurdere pasienten, samt utføre nødvendige tiltak i gjennomføring av anestesi og i situasjoner der anestesisykepleier er involvert (avansert nivå)
-
kan bruke relevante metoder for å håndtere effekt og bivirkninger av anestesimedikamenter og relevante tilleggsmedikamenter (avansert nivå)
-
kan bruke relevante verktøy for å dokumentere anestesiforløp og anestesisykepleien
-
kan bruke relevante metoder for å forberede, kontrollere og anvende anestesiapparatur, monitorer, relevant medisinsk utstyr og digitale verktøy
Generell kompetanse
Studenten
-
kan selvstendig gjennomføre generell anestesi på ellers funksjonsfriske pasienter, og i samarbeid med anestesilege gjennomføre anestesi til pasienter med mer komplekse sykdomstilstander og tilrettelegge for behandling og kirurgi
-
kan selvstendig gjennomføre administrering og vedlikehold av regional og lokal anestesi samt sedasjon, og tilrettelegge for behandling og kirurgi
-
kan anvende kunnskap og ferdigheter for å bistå i smertebehandling og palliasjon har utviklet situasjonsbevissthet og evne til å kunne prioritere, og eventuelt omprioritere relevante tiltak for å være i forkant og forutse og forebygge komplikasjoner
-
kan anerkjenne og respektere kompetansen til andre teammedlemmer og kollegaer, og delta aktivt med sin kompetanse i team i og utenfor sitt faste arbeidssted
Innhold
-
Anestesi ved ulike kirurgiske inngrep innen:
-
Gynekologi
-
Ortopedi
-
Kar/thorax
-
Øre-nese-hals
-
Øye
-
Endokrinologi
-
Gastro
-
Urologi
-
Obstetrikk
-
-
Dagkirurgiske pasienter
-
Sårbare pasienter og pasienter med tilleggssykdom under anestesi, som hjertesyke, lungesyke, overvektige, pasienter med spesielle angsttilstander (eks. torturofre)
-
Ikke tekniske ferdigheter
-
Leiring av pasient
-
Pasientoverføring og systematiske kommunikasjonsverktøy
-
Trygg kirurgi sjekkliste
-
Forebygging av anestesirelaterte komplikasjoner
-
Avansert medisinsk teknologi
-
Avansert hjerte- lungeredning
Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i emnet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, veiledete kliniske studier, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.
Arbeidsomfang
570 timer arbeidsinnsats.
Praksis
Kliniske studier utgjør totalt 10 uker og tilsvarer 15 studiepoeng.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Obligatorisk studiedeltakelse i simulering, ferdighetstrening og seminar
-
Individuell skriftlig skoleprøve. Varighet: 2 timer
Arbeidskravene vurderes til godkjent / ikke godkjent.
Eksamen
Deleksamen 1: Kliniske studier vurderes til Bestått / Ikke bestått.
Deleksamen 2: Individuell skriftlig skoleeksamen. Varighet: 4 timer. Tillatte hjelpemidler: Utdelt kalkulator. Karakterregel A-F.
Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.
Sensorordning
Deleksamen 1: Ekstern og intern sensor
Deleksamen 2: To interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått deleksamen 1 (ikke bestått praksis) må alle arbeidskrav avlegges på nytt
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Underveisevaluering ved referansegruppe
-
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.