HOVMAKS41221 Psykisk helse, rus og avhengighet (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlige:
-
- Øystein Jensen
- Anne Regine Tvete
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgemne i Masterstudium i klinisk sykepleie - studieretning Avansert klinisk allmennsykepleie
Dersom det er få oppmeldte studenter kan valgemnet utgå.
Absolutte forkunnskaper
Ingen ut over opptakskrav.
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har bred kunnskap om hvordan, aktuell livssituasjon, livsstil og sosioøkonomiske forhold og språklig og kulturell bakgrunn påvirker helse, sykdom, behandling og sykepleie med fokus på mennesker med psykiske lidelser og rus/avhengighetsproblematikk
-
har inngående kunnskap om overganger i pasientforløpet og hvordan disse kan sikres på en god måte med fokus på mennesker med psykiske lidelser og rus/avhengighetsproblematikk
-
har kunnskap om pasienters, brukeres og pårørendes vanlige reaksjoner og behov ved sykdom i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv med fokus på mennesker med psykiske lidelser og rus/avhengighetsproblematikk
-
har kunnskap om helsepedagogikk, inklusive hvordan kartlegge og aktivere helseressurser hos brukere, pasienter og pårørende, og inngående kunnskap om effektive mestringsstøttende tiltak med fokus på mennesker med psykiske lidelser og rus/avhengighetsproblematikk
-
har inngående kunnskap om hvordan variasjoner i helsekompetanse påvirker ulike pasient- og brukergruppers sykdomsforståelse, sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg med fokus på mennesker med psykiske lidelser og rus/avhengighetsproblematikk
-
har bred kunnskap om brukermedvirkning i forskning, utviklings- og forbedringsarbeid.
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere sammensatte og komplekse pasientsituasjoner for å kunne planlegge og gjennomføre helhetlig sykepleie, sikre nødvendig helsehjelp og foreslå oppfølgingstiltak i samarbeid med andre faggrupper
-
kan bruke kartleggingsverktøy for å vurdere ressurser, helsekompetanse og grad av psykisk, fysisk og sosial mestring med fokus på mennesker med psykiske lidelser og rus/avhengighetsproblematikk
-
kan analysere pasienters, levevaner, ressurser, mestringsevne og sosiale situasjon i lys av blant annet deres språklige og kulturelle bakgrunn, og iverksette tiltak for å kunne fremme helse og forebygge eller begrense helsesvik
Generell kompetanse
Studenten
-
kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsmetoder for å sikre at pasienter, brukere og pårørendes medbestemmelse og autonomi ivaretas i alle ledd med fokus på mennesker med psykiske lidelser og rus/avhengighetsproblematikk
-
kan anvende kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder for å undervise og veilede pasienter, brukere og pårørende, tilpasset deres helsekompetanse, for å støtte pasientene i å ta velinformerte beslutninger og fremme mestring, funksjon og livskvalitet med fokus på mennesker med psykiske lidelser og rus/avhengighetsproblematikk
Innhold
-
Psykisk helse
-
Rus og samtidig psykisk lidelse (ROP)
-
Avhengighet
-
Relasjonens betydning i psykisk helsearbeid
-
Stigma
-
Selvkritiske emosjoner (skam/avvisning)
-
Mestringsstrategier
Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i emnet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, veiledete kliniske studier, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.
Arbeidsomfang
140 timers arbeidsinnsats.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen arbeidskrav i emnet.
Eksamen
Hjemmeoppgave, individuell
Omfang: Inntil 2000 ord.
Eksamen tar utgangspunkt i case utlevert i begynnelsen av emnet. Besvarelsen skal ha form som en teoretisk artikkel klar for innsendelse til fagfelles tidsskrift.
Karakterregel: A-F
Sensorordning
To interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto