HOVMAKS40621 Avansert klinisk allmennsykepleie 3 (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad og praksisfelt
Emneansvarlige:
  • Heidi Marie Karlsen
  • Ann Karin Helgesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Masterstudium i klinisk sykepleie: Obligatorisk emne i studieretning avansert klinisk allmennsykepleie.

Absolutte forkunnskaper

Bestått emnet HOVMAKS40421 Avansert klinisk allmennsykepleie 2.

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har avansert kunnskap om sentrale sykepleievitenskapelige perspektiver som er relevant for å kunne utøve og videreutvikle yrkesrollen

  • har avansert kunnskap om faglig ledelse og veiledning som er relevant for yrkesutøvelsen

  • har kunnskap om helsepedagogikk, inklusive hvordan kartlegge og aktivere helseressurser hos brukere, pasienter og pårørende, og inngående kunnskap om effektive mestringsstøttende tiltak

  • kan analysere og anvende relevante etiske teorier og prinsipper i yrkesutøvelsen, inklusive drøfte problemstillinger knyttet til prioritering av helsehjelp

Ferdigheter
Studenten

  • kan analysere sammensatte og komplekse pasientsituasjoner for å kunne planlegge og gjennomføre helhetlig sykepleie, sikre nødvendig helsehjelp og foreslå oppfølgingstiltak i samarbeid med andre faggrupper

  • kan analysere pasienters levevaner, ressurser, mestringsevne og sosiale situasjon og iverksette tiltak for å kunne fremme helse og forebygge eller begrense helsesvikt

  • kan håndtere akutte helsesituasjoner på en sikker og trygg måte i samarbeid med andre profesjoner og tjenester

Generell kompetanse
Studenten

  • kan analysere faglige problemstillinger og bidra i diskusjoner om utvikling av yrkesrollen, inklusive veilede studenter og annet helsepersonell

  • kan anvende kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder for å undervise og veilede pasienter, brukere og pårørende, tilpasset deres helsekompetanse, for å støtte pasientene i å ta velinformerte beslutninger og fremme mestring, funksjon og livskvalitet

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som kreves til yrkesrollen som avansert klinisk allmennsykepleier, ta ansvar for å arbeide selvstendig i beslutningsprosesser og beslutte og gjennomføre sykepleietiltak, samt kunne iverksette tiltak i samarbeid med andre og følge opp etter at diagnostikk og behandling er fastsatt

  • kan innhente spesialisert kunnskap fra relevante fagområder og tilpasse og anvende kunnskapen i utøvelsen av yrkesrollen

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre og å begrunne faglig forsvarlige prioriteringer av helsehjelp i lys av nytte, tilgjengelige ressurser og alvorlighet, herunder ta hensyn til helseøkonomiske vurderinger

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, lede tverrfaglige team og lede samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å implementere kunnskapsbasert praksis for å oppnå ønskede effekter

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger med leger, annet helsepersonell og andre faggrupper, for å bidra til forsvarlige og kvalitativt gode helse- og omsorgstjenester til pasientene

Innhold

  • Sykepleievitenskapelige perspektiver i kommunale helse- og omsorgstjenester

  • Faglig ledelse og veiledning

  • Helsepedagogikk og kommunikasjonsmetoder som redskap i helsepedagogisk arbeid

  • Akuttsituasjoner i kommunehelsetjenesten

  • Komplekse pasientsituasjoner

  • Konflikthåndtering

  • Tvang, lovverk

  • Kommunikasjon og argumentasjon

  • Traume/ katastrofeøvelse

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive undervisnings- og læringsformer som seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, veiledete praksisstudier, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner. Bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring.

Arbeidsomfang

570 timers arbeidsinnsats.

Praksis

Kliniske studier utgjør 240 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk studiedeltagelse i simulering, ferdighetstrening og seminar
  • Ett (1) skriftlig arbeid individuelt eller i gruppe på 2 studenter. Omfang: 1500 ord.

Arbeidskravene vurderes til godkjent / ikke godkjent.

Eksamen

Deleksamen 1: Kliniske studier vurderes til Bestått / Ikke bestått.
Deleksamen 2: Skriftlig hjemmeoppgave, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfang: inntil 3000 ord. Karakterregel A-F. Ved gruppebesvarelse gis det felles karakter på deleksamenen.
Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.

Sensorordning

Deleksamen 1: Ekstern og intern sensor
Deleksamen 2: To interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått deleksamen 1 (ikke bestått praksisstudier) må alle arbeidskrav avlegges på nytt

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:   

  • underveisevaluering   

  • sluttevaluering   

Resultatene behandles i programutvalg.   

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:16:24