DSPL10024 Introduksjon til sykepleie (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 8
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Indre Østfold og studiested Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Gea Restad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid – Indre Østfold
Undervisningssemester
Undervisning gjennomføres i 1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
HELSE, SYKDOM OG SYKEPLEIE
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende, og lindrende funksjon
Generell kompetanse
Studenten
-
har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår
SYKEPLEIEPROFESJONEN, ETIKK, KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om personsentrert sykepleie
-
har kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie
-
har kunnskap om sykepleiens historiske utvikling og dens betydning for profesjons- og tjenesteutøvelse
-
har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet
Ferdigheter
Studenten
-
kan reflektere over etiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
-
har innsikt i sykepleiens yrkesetiske retningslinjer
-
kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv
VITENSKAPSTEORI OG FORSKNINGSMETODE
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om hvordan man kan oppdatere sin fagkunnskap
Ferdigheter
Studenten
-
Kan finne, vurdere og henvise til faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske og praktiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
-
kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
FAGLIG LEDELSE, KVALITET OG PASIENTSIKKERHET
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om helse- og sosialpolitikk
TEKNOLOGI OG DIGITAL KOMPETANSE
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten
-
har kunnskap om informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelse
Innhold
Helse, sykdom og sykepleie:
-
Personsentrert sykepleie basiskunnskap
-
Levekår og helse
-
Helse og sykdom i et samfunnsperspektiv
-
Helse og sykdom i individperspektiv
Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling:
-
Å arbeide i grupper
-
Etikk/yrkesetiske retningslinjer
-
Taushetsplikt og opplysningsrett
-
Perspektiver på sykepleie
-
Sykepleie som profesjon
-
Sykepleiefunksjoner
-
Sykepleiehistorie
-
Digitalisering basiskunnskap
Vitenskapsteori og forskningsmetode:
-
Akademisk skriving
Undervisnings- og læringsformer
Det vil være en gjennomgående bruk av omvendt undervisning (flipped classroom) i emnet. Omvendt undervisning fordrer egenaktivitet av studentene og det vektlegges bruk av undervisningsmetoder der egenaktivitet og samhandling stimuleres. Aktuelle læringsaktiviteter vil være forelesninger, seminarer, workshops, veiledning, litteraturstudier, skriftlige arbeider, casestudier, ferdighetstrening, simulering, praksisstudier, og bruk av digitale læringsressurser.
Gjennom hele studiet er arbeid i gruppe vektlagt. Et sentralt mål er å oppøve evne til faglig samarbeid, gjensidig respekt og forståelse.
Arbeidsomfang
Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 8 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 213 timer.
Praksis
Det er ingen praksisstudier i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80 % frammøte ved obligatorisk undervisning. Se for øvrig generell del av studieplanen.
Arbeidskrav må være godkjent senest 14 dager før eksamensdato for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i ett og et halvt år fra godkjenningstidspunktet.
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen. Varighet: ca. 20 minutter.
Kandidaten velger en av fire temakombinasjoner som er oppgitt i forkant av eksamen. Kandidaten presenterer det valgte temaet muntlig i de 10 første minuttene av eksamen. Deretter trekker kandidaten ett av de andre temaene og får 10 minutter til å presentere og reflektere muntlig rundt temaet.
Kandidaten har mulighet til å ha med en liste med 4 stikkord til det selvvalgte temaet.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Underveisevaluering ved referansegruppe
-
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.