HOVPAM40120 Kliniske studier, trinn 2 (Høst 2023–Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Praksisfelt
- Emneansvarlig:
- Lin Eik Ulvøy
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudium i paramedisin.
Absolutte forkunnskaper
Bestått emner i 1., 2. og 3. studieår:
HOVPAM10120 Fag, profesjon og sykdomslære
HOVPAM10220 Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi
HOVPAM10320 Farmakologi, legemiddelhåndtering og -regning
HOVPAM20120 Kommunikasjon, etikk, helserett og kultur
HOVPAM20220 Akuttmedisin A (inkludert observasjonspraksis)
HOVPAM20320 Traumatologi
HOVPAM30120 Ambulanseoperativt arbeid
HOVPAM30220 Kliniske studier, trinn 1
HOVPAM30320 Psykisk helse, rus og avhengighet
HOVPAM30420 Akuttmedisin B (inkludert observasjonspraksis)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Undervisningssemester
7. og 8. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
har bred kunnskap om hvordan avansert livreddende diagnostikk og behandling kan påvirke planlegging og gjennomføring av klinisk ambulansevirksomhet
har bred kunnskap om digitalisering i klinisk ambulansevirksomhet
Ferdigheter
Studenten
kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk, faglige retningslinjer og veiledere i sin tjenesteutøvelse
kan anvende standardiserte undersøkelser og behandlingsretningslinjer
kan anvende relevant teori og fagkunnskap for å begrunne sin kliniske virksomhet
kan anvende og veilede andre i bruk av alt tilgjengelig utstyr i ambulansen
kan reflektere over faglige problemstillinger på en systematisk, kunnskapsbasert måte
kan reflektere over og identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov og innhente ny kunnskap og ferdigheter
kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske og juridiske utfordringer i sin tjenesteutøvelse
kan vurdere, planlegge og gjennomføre behandlingstiltak tilpasset den enkelte pasients behov
kan vurdere behov for å innhente hjelp eller henvise pasienten videre til rett nivå i helsekjeden
kan beherske å organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene i klinisk virksomhet
kan beherske å igangsette pasientbehandling i prioritert rekkefølge i samsvar med gjeldende lovverk, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer
kan beherske å skrive ambulansejournal etter retningslinjer
kan beherske å skriftlig dokumentere og evaluere eget klinisk arbeid i henhold til praksisstedets rutiner og retningslinjer
kan beherske og veilede andre i bruken av forflytningsteknikker
Generell kompetanse
Studenten
*kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og samarbeidende personell ved bruk av relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse. Videre kan kandidaten veilede brukere, pasienter, pårørende og relevant personell som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
kan planlegge, initiere og gjennomføre samhandling både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer
kan planlegge og gjennomføre sikker og trygg pasientbehandling gjennom kontinuerlig monitorering, dokumentasjon og kvalitetsforbedring
kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre for å bidra til planlegging, organisering og utøvelse av helhetlige helsetjenester nivåer
Læringsutbyttebeskrivelser som er merket * er hentet fra forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger.
Innhold
Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres og integreres i de kliniske studier, og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse.
Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av prehospitalt arbeid.
Undervisnings- og læringsformer
Studiet bachelor i paramedisin er samlingsbasert, med læringsaktiviteter på nettbasert læringsplattform mellom samlingene. Undervisningen veksler mellom veiledete kliniske studier, forelesninger, simulering- og ferdighetstrening, studiegrupper, seminar og selvstudier.
Arbeidsomfang
Det forventes en studieinnsats på gjennomsnittlig 30 timer per uke. 30 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 800-900 timer.
Praksis
600 timer veiledede praksisstudier i ambulansetjenesten over 20 uker. Ukene er fordelt med 10 uker hver på virksomheter med henholdsvis høyt og lavt kjøregrunnlag. Praksisstudiene vil gjennomføres på heltid i den perioden de gjennomføres.
Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid, og vil tilby varierte arenaer for praksisstudiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Minimum 90 % deltakelse i veiledede kliniske studier. Godkjent / ikke godkjent
Tre (3) individuelle skriftlige oppgaver. Godkjent/ikke godkjent
Delta i obligatoriske aktiviteter på digital læringsplattform mellom samlingene. Godkjent/ikke godkjent
Oppgavene skrives i forhold til gitte kriterier og skal ha et omfang på maksimum 1000 ord.
Arbeidskrav beskrives nærmere i emnets undervisningsplan. Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen i emnet.
Eksamen
Vurdering i praksisstudier
Praksisstudier vurderes til bestått/ikke bestått.
Kriterier for vurdering i praksisstudier oppgis i eget vurderingsdokument.
Tvil om beståtte / ikke beståtte praksisstudier, se rutiner i generell del av studieplanen.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått emne må dette i sin helhet gjennomføres på nytt. Jf. forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold har studenten inntil to (2) forsøk på å bestå praksis.
Evaluering av emnet
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.