HOVMANE40621 Anestesisykepleie 3 (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad og praksisfelt
- Emneansvarlig:
- Ann-Chatrin Linqvist Leonardsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Masterstudium i klinisk sykepleie: Obligatorisk emne i studieretning anestesisykepleie.
Absolutte forkunnskaper
Bestått deleksamen 1 i emne HOVMANE40421 Anestesisykepleie 2.
Undervisningssemester
3. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har avansert kunnskap om ulike pasientgrupper, fra det premature barnet til den komplekse pasienten med sammensatte lidelser
-
har avansert kunnskap i anestesiologi
-
har inngående kunnskap om anestesisykepleierens rolle ved pandemier, beredskap og krisehåndtering ved større ulykker, terror og i krigs- og katastrofeområder
-
har inngående kunnskap om fysisk og psykososialt arbeidsmiljø, stressreaksjoner og mestringsstrategier, og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere og vurdere pasientens situasjon for å forebygge, behandle og lindre smerte, ubehag og kvalme (avansert nivå)
-
kan analysere, vurdere og selvstendig ivareta pasienters vitale funksjoner i akutte situasjoner i og utenfor sykehus
-
kan kritisk analysere og anvende egen kompetanse og situasjonsforståelse for å yte omsorg, fremme helse og velvære for den enkelte pasient, i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammer for yrkesutøvelse
-
kan analysere og vurdere fagspesifikke og overlappende funksjoner for å fremme god samhandling mellom profesjonene
-
kan identifisere, analysere og vurdere risiko for komplikasjoner, forebygge og iverksette nødvendige tiltak under utøvelse av anestesi
-
har avanserte tekniske ferdigheter i å opprettholde frie luftveier og ventilasjon ved bruk av maske/bag, supraglottiske hjelpemidler, og tracheal intubasjon hos barn og voksne, samt anvende hjelpemidler ved vanskelige luftveier
-
kan bruke relevante metoder for å etablere intravaskulær og intraossøs tilgang, inklusiv ultralydveiledet tilgang
-
kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutt- og intensivmedisinske pasienter ved pandemier og andre beredskapssituasjoner ved katastrofer og større ulykker
-
kan bruke relevante metoder til å lede og organisere eget arbeid
-
kan formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
-
kan selvstendig bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise
Generell kompetanse
Studenten
-
kan analysere kliniske problemstillinger i lys av profesjonens etiske retningslinjer
-
kan analysere og kritisk vurdere nasjonale og internasjonale retningslinjers betydning for faget, og sette det inn i en kontekst for anestesisykepleierens rolle i helsetjenesten
-
kan analysere og ta selvstendig stilling i etiske dilemmaer og kommunisere disse ut i faglige diskusjoner
-
kan analysere betydningen av økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
-
kan analysere og kritisk vurdere samspillet mellom fagets historiske tradisjoner, samfunnets behov og helsetjenestens utvikling
-
kan selvstendig gjennomføre generell anestesi på ellers funksjonsfriske pasienter, og i samarbeid med anestesilege gjennomføre anestesi til pasienter med mer komplekse sykdomstilstander og tilrettelegge for behandling og kirurgi
-
kan anvende kunnskap og ferdigheter for å bistå i smertebehandling og palliasjon
-
kan anvende kunnskap og ferdigheter for å prioritere hensiktsmessig i akuttsituasjoner og handle raskt og forsvarlig, slik at pasientens livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
-
kan anerkjenne og respektere kompetansen til andre teammedlemmer og kollegaer, og delta aktivt med sin kompetanse i team i og utenfor sitt faste arbeidssted
-
kan kommunisere og fremme anestesisykepleierens rolle og funksjon i profesjonelle sammenhenger og i samfunnet for øvrig
Innhold
Anestesisykepleie til spesielle pasientgrupper
Barn
Pasienter med thoraxlidelser
Thoraxoperasjoner og aorta/carotis
Kar-operasjoner
Robotkirurgi
Intensivmedisin
Brannskadde
Forgiftninger
Prehospital anestesisykepleie, ambulanseoverføring med anestesi
Anestesi ved traumer og/eller multiorgansvikt
Anestesi ved organdonasjon
Anestesisykepleiers rolle ved katastrofearbeid
Anestesisykepleie ved utpostanestesi
Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i emnet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, veiledete kliniske studier, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.
Arbeidsomfang
570 timers arbeidsinnsats.
Praksis
Kliniske studier utgjør totalt 10 uker og tilsvarer 15 studiepoeng.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk studiedeltagelse i simulering, ferdighetstrening og seminar
- AHLR-kurs
Arbeidskravene vurderes til godkjent / ikke godkjent.
Eksamen
Deleksamen 1: Kliniske studier vurderes til Bestått / Ikke bestått
Deleksamen 2: Skriftlig hjemmeoppgave, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfang: inntil 3000 ord. Karakterregel A-F. Ved gruppebesvarelse gis det felles karakter på deleksamenen.
Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.
Sensorordning
Deleksamen 1: Ekstern og intern sensor
Deleksamen 2: To interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått deleksamen 1 (ikke bestått praksis) må alle arbeidskrav avlegges på nytt
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
Underveisevaluering ved referansegruppe
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.