HOVAKU10321 Fordypning i akuttsykepleie, vitenskapsteori, forskningsetikk og metode (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad og praksisfelt
- Emneansvarlig:
- Cecilie Tsesmetsis
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Akuttsykepleie
Absolutte forkunnskaper
Bestått følgende emner:
-
HOVMFEL40121 Introduksjon til avansert klinisk sykepleie (10 studiepoeng)
-
HOVAKU10122 Grunnleggende akuttsykepleie (20 studiepoeng)
-
HOVMFEL40321 Avansert handlingskompetanse og helseteknologi i klinisk sykepleie (10 studiepoeng)
-
HOVAKU10222 Akuttsykepleiefaglig handlingskompetanse og helseteknologi (20studiepoeng)
Undervisningssemester
3. semester
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
-
har avansert kunnskap i å identifisere og vurdere ustabile og komplekse pasienters behov for akuttsykepleie, samt om mulige tiltak og forebygging av komplikasjoner
-
har avansert kunnskap om kliniske, faglige og etiske problemstillinger innenfor akuttsykepleierens fagområde, med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap, samt brukermedvirkning.
-
har avansert kunnskap om akuttsykepleie til spesielt sårbare pasientgrupper, inkludert nyfødte, barn og ungdom
-
har inngående kunnskap om akuttsykepleie ved organdonasjon og donorpasientens pårørende
-
har inngående kunnskap om vitenskapsteori, metode og forskningsetikk
-
har inngående kunnskap om systematisk arbeid med kvalitetsforbedring og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
-
har bred kunnskap om brukermedvirkning i forskning, utviklings- og forbedringsarbeid
Ferdigheter
-
kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelig litteratur og anvende denne til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie
-
kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori innen akuttmedisin og arbeide selvstendig i utførelsen av akuttsykepleie i samarbeid med ansvarlig lege
-
kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig akuttsykepleie
-
kan analysere faren for komplikasjoner i utøvelse av akuttsykepleie og jobbe selvstendig med problemløsing
-
kan analysere aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen
-
kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap i forskning, fagutvikling og forbedringsarbeid
-
kan bruke relevante metoder og kunnskaper for selvstendig å kunne identifisere, tolke og vurdere pasientens helsestatus, kliniske problemstillinger, reaksjoner og behov
-
kan gjennomføre og overvåke akuttmedisinsk behandling i samarbeid med annet helsepersonell, observere, vurdere og forstå symptomer og funn hos aktuelle pasientgrupper
-
kan selvstendig planlegge og gjennomføre akuttsykepleie og delegert medisinsk behandling til akutt, kritisk, kronisk syke og/eller skadde pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase og ta selvstendige beslutninger i akuttsituasjoner
Generell kompetanse
-
kan analysere og kritisk vurdere eget arbeid, benytte relevant forskning og bidra til kunnskapsbasert akuttsykepleiepraksis
-
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å prioritere hensiktsmessig i akuttsituasjoner og handle raskt og etisk og juridisk forsvarlig i samhandling med teamet, slik at pasientens livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
-
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å formidle forståelse og respekt for ulike menneskelige reaksjoner i forbindelse med akutt og kritisk sykdom og død
-
kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor akuttsykepleie, både med spesialister og allmennheten og ta selvstendig stilling i etiske dilemmaer
-
kan innhente, vurdere og anvende kunnskap for å utvikle egen kompetanse og dermed bidra til høy kvalitet på eget klinisk arbeid
Innhold
-
Akuttsykepleie til sårbare og komplekse pasientgrupper, inkludert
- suicidale pasienter
- voldtekt
- mishandling
- akuttsykepleie til nyfødte, barn og ungdom
-
Akuttsykepleierens ansvar og rolle i forhold til sentrale samarbeidspartnere utenfor akuttmottaket, inkludert barnevern
-
Kompenserende hjelp ved svikt i vitale funksjoner
-
Traumatologi
-
Katastrofeberedskap
-
Akuttsykepleie ved organdonasjon
-
Verdig død
-
Vitenskapsteori, forskningsetikk og metode
-
Forbedrings-, innovasjons- og endringsprosesser
-
Brukermedvirkning i forskning
-
Avansert hjerte- og lungeredning
Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i studiet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, veiledete kliniske studier, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.
Arbeidsomfang
Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer pr. uke
Praksis
Kliniske studier utgjør totalt 10 uker og tilsvarer 15 studiepoeng.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Obligatorisk studiedeltakelse. Se generell del av studieplanen. Simulering, ferdighetstrening og seminar.
-
Godkjent prosjektbeskrivelse for deleksamen 2
Arbeidskravene vurderes til godkjent / ikke godkjent.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen
Eksamen
Deleksamen 1:
-
Kliniske studier vurderes til Bestått / Ikke bestått
Deleksamen 2:
-
Fordypningsoppgave. Skriftlig hjemmeoppgave, individuell eller i gruppe på inntil 2 studenter.
-
Omfang: Inntil 5000 ord.
-
Karakterregel A-F.
-
Oppgavens tittel angis på karakterutskrift.
Begge deleksamener må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter (A-F).
Sensorordning
Deleksamen 1: Ekstern og intern sensor
Deleksamen 2: Ekstern og intern sensor
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Underveisevaluering ved referansegruppe
-
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.