IRBIO10620 Statistikk og kvalitet i medisinske laboratorier (Vår 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Runa Berg Østby
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Bachelorstudium i bioingeniørfag
Anbefalte forkunnskaper
IRBIO10120 Grunnlag for bioingeniørfaget og IRBIO10320 Generell kjemi
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om sentrale statistiske begreper, sentrale fordelinger og deres egenskaper
-
har kunnskap om bruk og valg av statistiske metoder for analyse av data
-
har kunnskap om analytisk kvalitetsovervåking
-
har kunnskap om hvordan analytiske forhold og biologisk variasjon påvirker analysesvar
-
har kunnskap om hensikten med metodevalidering/metodeverifisering og kan gjøre rede for de viktigste elementene ved metodevalidering/metodeverifisering
-
har kunnskap om referanseintervaller og en analysemetodes diagnostiske sensitivitet og diagnostiske spesifisitet
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende statistikkverktøy, samt bearbeide og presentere data
-
kan vurdere interne og eksterne kvalitetskontrollresultater
-
kan planlegge metodevalidering, bearbeide og vurdere resultater
-
kan bestemme referanseintervall og beregne diagnostisk sensitivitet og spesifisitet
Generell kompetanse
Studenten
-
kan sikre korrekte prøvesvar ved å vurdere påliteligheten i konklusjoner som er basert på valg av statistiske metoder og deres resultater
Innhold
-
Grunnleggende statistikk og statistiske analyser relevante for bioingeniører i laboratoriet
-
Analytisk kvalitetsovervåking
-
Introduksjon til metodevalidering
-
Bestemmelse av referanseintervall for en analytt
-
Beregning av diagnostisk sensitivitet og diagnostisk spesifisitet
Det tas forbehold om mindre endringer.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og ulike studentaktive undervisningsformer.
Nærmere informasjon gis i emnets undervisningsplan.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Godkjent øvingsopplegg (8-10 digitale tester og 1 skriftlig rapport).
-
Oppmøte og gjennomføring av obligatoriske læringsaktiviteter (seminarer, gruppearbeid, intern praksis).
Ikke godkjente skriftlige arbeidskrav kan omarbeides og leveres inn til ny vurdering én (1) gang før ordinær eksamen.
For mer informasjon om fravær fra obligatoriske læringsaktiviteter, se studieplanen.
Godkjente arbeidskrav er gyldig til og med påfølgende studieår.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen, 4 timer.
Tillatte hjelpemidler: Godkjent kalkulator.
Karakterregel A-F, hvor F er ikke bestått.
Sensorordning
En ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Konteeksamen gjennomføres tidlig i påfølgende semester. Mer informasjon finner du her
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet. Resultatene behandles iht. høgskolens kvalitetssystem, https://www.hiof.no/om/utdanningskvalitet/systemdokumentasjon/
Litteratur
Litteraturlista ble sist oppdatert 28.03.2022
Thoresen, T. S. (2011) Statistikk for laboratoriet. 2. utg. (eller nyere) Tromsø: Lundblad Media AS.
Bolann, B.J. og Åsberg, A. (2020) Riktig svar på biokjemiske analyser: praktisk veileder i kvalitetskontroll for medisinske laboratorier, (1. utg.) Oslo: Cappelen Damm AS.
Bishop M.L., Fody E.P. og Schoeff L.E. (2017). Clinical Chemistry. Principles, Techniques and Correlations (8. internasjonale utg). Philadelphia: Lippincott, Williams and Wilkins. (Kapittel 3.)
Annet materiale som gjøres tilgjengelig i undervisningsperioden.
Støttelitteratur: Løvås, G.G. (2018), Statistikk for universiteter og høgskoler, Universitetsforlaget, 4.utgave (eller nyere)