HSSPL30221CD Sykepleiens fagutviklende funksjon med bacheloroppgave (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Ingrid Femdal
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, for klasse C og D (kull 2019).

Absolutte forkunnskaper

  • Bestått samtlige emner i 1. og 2. studieår

Undervisningssemester

Undervisning i emnet gjennomføres to ganger i 6. semester.

Klasse C og D gjennomfører emnet sen vår.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Studenten kan:

  • drøfte problemstillinger av sykepleiefaglig karakter ved å integrere kunnskap fra hele studiet

  • drøfte/diskutere vitenskapelige artikler som anvendes i eget arbeid

Ferdigheter

Studenten kan:

  • mestre selvstendig,systematisk og saklig drøfting med bakgrunn fra erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap

  • utføre medikamentregning feilfritt

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • omtale personer, steder og situasjoner på en respektfull måte 

Innhold

(nummereringen refererer til rammeplanens hovedemner)

1:

Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk 

  • Sykepleie - fag og funksjon

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie

  • Fagutvikling og forskning i sykepleie

Vitenskapsteori og forskningsmetode 

  • Metoder for utvikling av sykepleiekunnskap

Etikk 

  • Anvendelse av forskningsetiske prinsipp

2:

Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten

  • Tema relatert til bacheloroppgaven

3:

Generell patologi, sykdomslære og farmakologi

  • Tema relatert til bacheloroppgaven

  • Anvendelse av kunnskap i utøvelse av sykepleie

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene 

  • Tema relatert til bacheloroppgaven

4:

Psykologi og pedagogikk

  • Tema relatert til bacheloroppgaven

Sosiologi og sosialantropologi

  • Tema relatert til bacheloroppgaven

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk

  • Tema relatert til bacheloroppgaven

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, veiledning individuelt og i seminar, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver.

Arbeidsomfang

Studieåret består av 40 uker. En forventer at en heltidsstudent arbeider omtrent 40 timer per uke med sine studier. 15 studiepoeng tilsvarer da et arbeidsomfang på ca 400 timer.

Praksis

Ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Medikamentregning (3. års prøve). Individuell nettbasert prøve. Krav om 100 % riktig besvarelse. Studenten får fem (5) forsøk.

  • Obligatorisk studiedeltakelse

  • 1 (én) veiledning (individuelt eller i gruppe på to).

Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Ved ikke bestått emne skal alle arbeidskravene knyttet til deltakelse i seminar, samt én veiledning gjennomføres på nytt. Bestått arbeidskrav i medikamentregning er gyldig i ett og et halvt år. Arbeidskravet innlevering av prosjektbeskrivelse er gyldig i 6 mnd.

Eksamen

Bacheloroppgave

Skriftlig hjemmeoppgave, individuell eller i gruppe på to.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved karakteren ikke bestått kan oppgaven omarbeides / bearbeides én gang. 

Ved forbedring av allerede bestått karakter i emnet, må studenten(e) utarbeide en helt ny oppgave.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering ved referansegruppe

  • Sluttevaluering

  • Resultatene behandles i programutvalg.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 23.03.2021.

Dalland, O. (2017). Metode og oppgaveskriving (6. utg. ed.) Oslo: Gyldendal akademisk.

Thiedemann, I. J. (2019). Bacheloroppgaven for sykepleierstudenter. Den lille motivasjonsboksen i akademisk oppgaveskriving (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget

McCormack, B. & McCance, T. (2010). Person-Centred Nursing. Theory and practice. Wiley-Blackwell, Oxford, UK.

Olsen, L. A. (2014). Praktisk medikamentregning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1-3 s. 19-164. (144 s.)

Selvvalgt litteratur

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:55:18