HOVPAM20320 Traumatologi (Vår 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Lin Eik Ulvøy
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudium i paramedisin.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i 1. studieår:
-
HOVPAM10120 Fag, profesjon og sykdomslære
-
HOVPAM10220 Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi
-
HOVPAM10320 Farmakologi, legmiddelhåndtering og -regning
Godkjent arbeidskrav i emnene:
-
HOVPAM20120 Kommunikasjon, etikk, helserett og kultur
-
HOVPAM20220 Akuttmedisin A (inkludert observasjonspraksis)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Undervisningssemester
4. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har bred kunnskap om skader og ulykker, herunder årsaker, skademekanikk, fysiologisk respons, tegn og symptomer på skader
-
har bred kunnskap om skader knyttet til pasientgrupper med særlige behov som barn og unge, eldre, kronisk syke og funksjonshemmede
-
har kunnskap om ulike nivåer for skadebehandling i norsk helsevesen
-
har kunnskap om undersøkelsesmetodikk, anamneseopptak, prehospital diagnostikk og tiltak til skadde pasienter
-
har kunnskap om når det er behov for bistand fra personell med spesialkompetanse
-
har kunnskap om grunnleggende modeller for beslutningstaking og hvordan disse kan brukes i traumatologisk arbeid
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende relevant medisinsk-teknisk utstyr ved traumeundersøkelse
-
kan vurdere sammenhengen mellom symptomer og skader
-
kan vurdere fare for komplikasjoner og iverksette forebyggende og behandlende tiltak, i samarbeid med annet helsepersonell
-
kan vurdere og identifisere situasjoner hvor det er behov for spesialistkompetanse
-
kan vurdere riktig behandlingsnivå som pasienten skal transporteres til
-
kan beherske å systematisk undersøke og behandle akutt skadde pasienter og gi anbefaling om riktig omsorgsnivå for videre behandling
Generell kompetanse
Studenten
-
kjenner til vitenskapelige artikler innen traumatologi
Innhold
Kunnskap om skademekanismer og skadeomfang er avgjørende for at en paramedisiner kan gjøre gode faglige vurderinger og valg knyttet til prioriterings-, behandlings- og transportbehov av skadde pasienter. Emnet baserer seg på anbefalinger gitt av kirurgiske og anestesiologiske fagmiljøer om akutt skadebehandling.
Aktuelle tema:
-
Skademekanikk, kinetikk og energivurdering
-
Kroppens reaksjon på traume
-
Skader i hode, ansikt, thorax, abdomen, bevegelsesapparat, rygg og spinalkanal og bløtdelsskader
-
Aksidentiel hypotermi
-
Brannskader
-
Drukning
-
Blødning
-
Døende og døde
-
Nivåer for skadebehandling
-
Undersøkelsesmetodikk, anamnese, prehospital diagnostikk og tiltak
-
Arbeidsmetoder og anvendelse av medisinteknisk utstyr
-
Legemidler til prehospital anestesi
-
Akademisk skriving
-
Triage
Undervisnings- og læringsformer
Studiet bachelor i paramedisin er samlingsbasert, med læringsaktiviteter på nettbasert læringsplattform mellom samlingene. Undervisningen veksler mellom forelesninger, simulering- og ferdighetstrening, studiegrupper, seminar, selvstudier og hospiteringspraksis.
Arbeidsomfang
Det forventes en studieinnsats på gjennomsnittlig 30 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400-450 timer.
Praksis
Én ukes observasjonspraksis på akuttmottak.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Minimum 90% deltagelse i simulerings- og ferdighetstrening. Godkjent/ikke godkjent
-
Skriftlig studieoppgave i gruppe, inntil 3 studenter, på maksimum 1500 ord. Godkjent/ikke godkjent
-
Observasjonspraksis. Godkjent/ikke godkjent
-
Delta i obligatoriske aktiviteter på digital læringsplattform mellom samlingene. Godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav beskrives nærmere i emnets undervisningsplan. Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen i emnet.
Eksamen
Komponenteksamen, Ca 30 + 30 min.
Komponenteksamen består av to deler:
-
ca 30 minutters praktisk eksamen i gruppe på maks 3 studenter der gruppen løser et case
-
ca 30 minutters individuell muntlig høring basert på praktisk eksamen
Ingen tillatte hjelpemidler.
Det settes én samlet individuell karakter i emnet.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
To interne sensorer.
Evaluering av emnet
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 03.01.2022.
Bugge, A. & Thiis Knudsen, P.J. (2016) Døde og døende. I Bastholm, T., Dalgaard, K., Lübcke, K., Nørtved, J & Petersen, A. (Red.) Den præhospitale patient (1.utg., s. 531-541) København: Munksgaard. (10 s.).
Ebbehøj, N.E., Andersen, L.V. & Dalhoff, K. (2019) Forgiftninger. I Petersen, D. B., Callesen, T., Thomsen, P. T. & Mogensen, C. B. Den akutte patient (4. utg. s. 351-374) København: Munksgaard. (23 s.).
Gaarder, T., Skaga, N. O., Næss, P. A. & Kolstadbråten K.M. (2020). Traumemanualen: Oslo Universitetssykehus, Ullevål. https://www.traumemanualen.no/index.php
Graumann, O. & Laursen, C.B. (2019) Billeddiagnostik. I Petersen, D. B., Callesen, T., Thomsen, P. T. & Mogensen, C. B. Den akutte patient (4. utg. s. 581-616) København: Munksgaard. (35 s.).
Isbye, D.L. & Andersen, P.O., (2019) Hjertestop. I Petersen, D. B., Callesen, T., Thomsen, P. T. & Mogensen, C. B. Den akutte patient (4. utg. s. 27-44) København: Munksgaard. (17 s.).
Kjærgaard-Andersen, G. (2016) Interhospital transport. I Bastholm, T., Dalgaard, K., Lübcke, K., Nørtved, J & Petersen, A. (Red.) Den præhospitale patient (1.utg., s. 553-563) København: Munksgaard. (10 s.).
Lennquist S. (2017) Traumatologi (2. oppl.) Stockholm: Liber; (640 s.).
Lund Byskov, M. (2016). Intraossøs adgang. I Bastholm, T., Dalgaard, K., Lübcke, K., Nørtved, J & Petersen, A. (Red.) Den præhospitale patient (1.utg., s. 467-471) København: Munksgaard. (4 s.).
National Association of Emergency Medical Technicians Pre-Hospital Trauma Life Support Committee & American College of Surgeons Committee on Trauma. (2018). PHTLS: prehospital trauma life support (9. utg.). https://www.akuttportalen.no/login/index.php
Petersen, D.B., Callesen, T., Mogensen, C.B. & Thomsen, P.T. (2019) Bare rolig – det er akut… I Petersen, D. B., Callesen, T., Thomsen, P. T. & Mogensen, C. B. Den akutte patient (4. utg. s. 27-44) København: Munksgaard. (23 s.).
Pleym, H. (2018). Legemidler ved anestesi. I Nordeng, H. M. E. & Spigset, O (Red.), Legemidler og bruken av dem (3. utg., s. 345-351). Oslo: Gyldendal akademisk. (6 s.).
Siersbæk, M. (2016). Sygdomme hos den ældre patient. I Bastholm, T., Dalgaard, K., Lübcke, K., Nørtved, J & Petersen, A. (Red.) Den præhospitale patient (1.utg., s. 497-513) København: Munksgaard. (16 s.)
Slørdahl, L. (2018). Legemidler ved kvalme og oppkast. I Nordeng, H. M. E. & Spigset, O (Red.), Legemidler og bruken av dem (3. utg., s. 337-343). Oslo: Gyldendal akademisk. (6 s.).
Slørdahl, L. (2018). Legemidler ved smerter. I Nordeng, H. M. E. & Spigset, O (Red.), Legemidler og bruken av dem (3. utg., 325-335). Oslo: Gyldendal akademisk. (10 s.).
Anbefalt litteratur:
Caroline, N. L., Pollak, A. N. & Pilbery, R. (Red.). (2017). Nancy Caroline's emergency care in the streets (7. utg.). Bridgwater: Jones and Bartlett Learning. https://ebookcentral.proquest.com/lib/hiof-ebooks/detail.action?pq-origsite=primo&docID=5615258
Nasjonal Kompetansetjeneste for traumatologi. (2015). Nasjonal traumeplan -Traumesystem i Norge 2015. Hentet fra http://traumeplan.no/
Petersen, D. B., Callesen, T., Thomsen, P. T. & Mogensen, C. B. Den akutte patient (4. utg.) København: Munksgaard.