HOVPAM20320 Traumatologi (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Lin Eik Ulvøy
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudium i paramedisin.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i 1. studieår:

  • HOVPAM10120 Fag, profesjon og sykdomslære

  • HOVPAM10220 Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi

  • HOVPAM10320 Farmakologi, legmiddelhåndtering og -regning

Godkjent arbeidskrav i emnene:

  • HOVPAM20120 Kommunikasjon, etikk, helserett og kultur

  • HOVPAM20220 Akuttmedisin A (inkludert observasjonspraksis)

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om skader og ulykker, herunder årsaker, skademekanikk, fysiologisk respons, tegn og symptomer på skader

  • har bred kunnskap om skader knyttet til pasientgrupper med særlige behov som barn og unge, eldre, kronisk syke og funksjonshemmede

  • har kunnskap om ulike nivåer for skadebehandling i norsk helsevesen

  • har kunnskap om undersøkelsesmetodikk, anamneseopptak, prehospital diagnostikk og tiltak til skadde pasienter

  • har kunnskap om når det er behov for bistand fra personell med spesialkompetanse

  • har kunnskap om grunnleggende modeller for beslutningstaking og hvordan disse kan brukes i traumatologisk arbeid  

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevant medisinsk-teknisk utstyr ved traumeundersøkelse

  • kan vurdere sammenhengen mellom symptomer og skader

  • kan vurdere fare for komplikasjoner og iverksette forebyggende og behandlende tiltak, i samarbeid med annet helsepersonell

  • kan vurdere og identifisere situasjoner hvor det er behov for spesialistkompetanse

  • kan vurdere riktig behandlingsnivå som pasienten skal transporteres til

  • kan beherske å systematisk undersøke og behandle akutt skadde pasienter og gi anbefaling om riktig omsorgsnivå for videre behandling

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til vitenskapelige artikler innen traumatologi

Innhold

Kunnskap om skademekanismer og skadeomfang er avgjørende for at en paramedisiner kan gjøre gode faglige vurderinger og valg knyttet til prioriterings-, behandlings- og transportbehov av skadde pasienter. Emnet baserer seg på anbefalinger gitt av kirurgiske og anestesiologiske fagmiljøer om akutt skadebehandling.

 

Aktuelle tema:

  • Skademekanikk, kinetikk og energivurdering

  • Kroppens reaksjon på traume

  • Skader i hode, ansikt, thorax, abdomen, bevegelsesapparat, rygg og spinalkanal og bløtdelsskader

  • Aksidentiel hypotermi

  • Brannskader

  • Drukning

  • Blødning

  • Døende og døde

  • Nivåer for skadebehandling

  • Undersøkelsesmetodikk, anamnese, prehospital diagnostikk og tiltak

  • Arbeidsmetoder og anvendelse av medisinteknisk utstyr

  • Legemidler til prehospital anestesi

  • Akademisk skriving

  • Triage

Undervisnings- og læringsformer

Studiet bachelor i paramedisin er samlingsbasert, med læringsaktiviteter på nettbasert læringsplattform mellom samlingene. Undervisningen veksler mellom forelesninger, simulering- og ferdighetstrening, studiegrupper, seminar, selvstudier og hospiteringspraksis.

Arbeidsomfang

Det forventes en studieinnsats på gjennomsnittlig 30 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400-450 timer.

Praksis

Én ukes observasjonspraksis på akuttmottak.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minimum 90% deltagelse i simulerings- og ferdighetstrening. Godkjent/ikke godkjent

  • Skriftlig studieoppgave i gruppe, inntil 3 studenter, på maksimum 1500 ord. Godkjent/ikke godkjent

  • Observasjonspraksis. Godkjent/ikke godkjent

  • Delta i obligatoriske aktiviteter på digital læringsplattform mellom samlingene. Godkjent/ikke godkjent

 

Arbeidskrav beskrives nærmere i emnets undervisningsplan. Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Eksamen

Komponenteksamen, Ca 30 + 30 min.


Komponenteksamen består av to deler:

  • ca 30 minutters praktisk eksamen i gruppe på maks 3 studenter der gruppen løser et case

  • ca 30 minutters individuell muntlig høring basert på praktisk eksamen

Ingen tillatte hjelpemidler.

Det settes én samlet individuell karakter i emnet.
Karakterregel: A-F.

Sensorordning

To interne sensorer.

Evaluering av emnet

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 03.01.2022.

Bugge, A. & Thiis Knudsen, P.J. (2016) Døde og døende. I Bastholm, T., Dalgaard, K., Lübcke, K., Nørtved, J & Petersen, A. (Red.) Den præhospitale patient (1.utg., s. 531-541) København: Munksgaard. (10 s.).

Ebbehøj, N.E., Andersen, L.V. & Dalhoff, K. (2019) Forgiftninger. I Petersen, D. B., Callesen, T., Thomsen, P. T. & Mogensen, C. B. Den akutte patient (4. utg. s. 351-374) København: Munksgaard. (23 s.).

Gaarder, T., Skaga, N. O., Næss, P. A. & Kolstadbråten K.M. (2020). Traumemanualen: Oslo Universitetssykehus, Ullevål. https://www.traumemanualen.no/index.php

Graumann, O. & Laursen, C.B. (2019) Billeddiagnostik. I Petersen, D. B., Callesen, T., Thomsen, P. T. & Mogensen, C. B. Den akutte patient (4. utg. s. 581-616) København: Munksgaard. (35 s.).

Isbye, D.L. & Andersen, P.O., (2019) Hjertestop. I Petersen, D. B., Callesen, T., Thomsen, P. T. & Mogensen, C. B. Den akutte patient (4. utg. s. 27-44) København: Munksgaard. (17 s.).

Kjærgaard-Andersen, G. (2016) Interhospital transport. I Bastholm, T., Dalgaard, K., Lübcke, K., Nørtved, J & Petersen, A. (Red.) Den præhospitale patient (1.utg., s. 553-563) København: Munksgaard. (10 s.).

Lennquist S. (2017) Traumatologi (2. oppl.) Stockholm: Liber; (640 s.).

Lund Byskov, M. (2016). Intraossøs adgang. I Bastholm, T., Dalgaard, K., Lübcke, K., Nørtved, J & Petersen, A. (Red.) Den præhospitale patient (1.utg., s. 467-471) København: Munksgaard. (4 s.).

National Association of Emergency Medical Technicians Pre-Hospital Trauma Life Support Committee & American College of Surgeons Committee on Trauma. (2018). PHTLS: prehospital trauma life support (9. utg.). https://www.akuttportalen.no/login/index.php

Petersen, D.B., Callesen, T., Mogensen, C.B. & Thomsen, P.T. (2019) Bare rolig – det er akut… I Petersen, D. B., Callesen, T., Thomsen, P. T. & Mogensen, C. B. Den akutte patient (4. utg. s. 27-44) København: Munksgaard. (23 s.).

Pleym, H. (2018). Legemidler ved anestesi. I Nordeng, H. M. E. & Spigset, O (Red.), Legemidler og bruken av dem (3. utg., s. 345-351). Oslo: Gyldendal akademisk. (6 s.).

Siersbæk, M. (2016). Sygdomme hos den ældre patient. I Bastholm, T., Dalgaard, K., Lübcke, K., Nørtved, J & Petersen, A. (Red.) Den præhospitale patient (1.utg., s. 497-513) København: Munksgaard. (16 s.)

Slørdahl, L. (2018). Legemidler ved kvalme og oppkast. I Nordeng, H. M. E. & Spigset, O (Red.), Legemidler og bruken av dem (3. utg., s. 337-343). Oslo: Gyldendal akademisk. (6 s.).

Slørdahl, L. (2018). Legemidler ved smerter. I Nordeng, H. M. E. & Spigset, O (Red.), Legemidler og bruken av dem (3. utg., 325-335). Oslo: Gyldendal akademisk. (10 s.).

 

 

Anbefalt litteratur:

 

Caroline, N. L., Pollak, A. N. & Pilbery, R. (Red.). (2017). Nancy Caroline's emergency care in the streets (7. utg.). Bridgwater: Jones and Bartlett Learning. https://ebookcentral.proquest.com/lib/hiof-ebooks/detail.action?pq-origsite=primo&docID=5615258

Nasjonal Kompetansetjeneste for traumatologi. (2015). Nasjonal traumeplan -Traumesystem i Norge 2015. Hentet fra http://traumeplan.no/

Petersen, D. B., Callesen, T., Thomsen, P. T. & Mogensen, C. B. Den akutte patient (4. utg.) København: Munksgaard.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:55:17