HOVMAKS41221 Psykisk helse, rus og avhengighet (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlige:
  • Øystein Jensen
  • Anne Regine Tvete
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Valgemne i Masterstudium i klinisk sykepleie - studieretning Avansert klinisk allmennsykepleie

  • Obligatorisk emne for studenter i følgende studietilbud: Psykisk helse, rus, avhengighet, handlingskompetanse og helseteknologi (masteremner, 15 studiepoeng)

Absolutte forkunnskaper

Ingen ut over opptakskrav.

Undervisningssemester

Mastergradsstudenter: 2. semester (vår)

Øvrige: vårsemester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om selvkritiske emosjoners rolle for psykisk helse og sosiale relasjoner

  • har avansert kunnskap om ulike psykologiske mestringsstrategier, og hvordan disse påvirker pasientens håndtering av sin psykisk helse og deres sosiale relasjoner

  • har inngående kunnskap om stigmatiserende prosesser blant befolkningen og hjelpeapparat, med spesielt fokus på hvordan sosio-økonomiske forhold og kulturell bakgrunn påvirker pasienters opplevelse av psykisk helse- og rusomsorg

  • har bred kunnskap om hvordan aktuell livssituasjon, livsstil, sosioøkonomiske forhold, språklig og kulturell bakgrunn påvirker helse, sykdom, behandling og sykepleie innen psykisk helse og rusomsorg

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til sammensatte og komplekse pasientsituasjoner innen psykisk helse og rusomsorg og foreslå relaterte sykepleierfaglige tiltak

  • kan analysere, identifisere og vurdere stigmatiserende prosesser som foregår innen helsepersonells behandling av pasienten

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan anvende teoretisk og forskningsbasert kunnskap om stigma, emosjoner og mestringsstrategier for å løse faglige problemstillinger innen psykisk helse og rus

  • kan anvende kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder for involvering i beslutninger som omhandler pasienten, vise forståelse for kompleksiteten i pasientmedvirkning og kunne bidra til økt pasientmedvirkning i tjenestene med spesielt fokus på psykisk helse og rusomsorg

Innhold

  • Psykisk helse

  • Rus og samtidig psykisk lidelse (ROP)

  • Avhengighet

  • Relasjonens betydning i psykisk helsearbeid

  • Stigma

  • Selvkritiske emosjoner (skam/avvisning)

  • Mestringsstrategier

  • Teknologi

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i studiet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, veiledete kliniske studier, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.

Arbeidsomfang

140 timers arbeidsinnsats.

Praksis

Ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen

Eksamen

Hjemmeoppgave, individuell

Omfang: Inntil 2000 ord.

Eksamen tar utgangspunkt i case utlevert i begynnelsen av emnet. Besvarelsen skal ha form som en teoretisk artikkel klar for innsendelse til fagfelles tidsskrift.

Karakterregel: A-F

Sensorordning

To interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:  

  • Sluttevaluering  

Resultatene behandles i programutvalg. 

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 13.12.2021

Baumeister, R.F., & Leary, M.R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497-529.

Birkeland, Bente; Weimand, Bente; Ruud, Torleif; Høie, Magnhild; Vederhus, John-Kåre (2017). Perceived quality of life in partners of patients undergoing treatment in somatic health, mental health, or substance use disorder units: A cross-sectional study. Health and Quality of Life Outcomes, 15 (1). doi:10.1186/s12955-017-0750-5.

Brekke, E., Lien, L., Davidson, L., & Biong, S. (2017). First-person experiences of recovery in co-occurring mental health and substance use conditions. Advances in Dual Diagnosis, 10(1), 13–24. https://doi.org/10.1108/ADD-07-2016-0015

de Rivera, J. & Grinkins, C. (1986). Emotions as social relationships. Motivation and Emotion, 10, 351-369.

Evjen, R., Kielland, K. B., & Øiern, T. (2018). Dobbelt opp: om ruslidelser og psykiske lidelser (4. utg., p. 286). Universitetsforlaget.

Halvorsen, T. F., Rosvold, E. O., Rydså, B. J., Skarbø, T., & Haavet, O. R. (2014). Kommunikasjon om spiseforstyrrelses-symptomer på allmennlegekontoret. Tidsskrift for den Norske Lægeforening, 134(21), 2052–2056. https://doi.org/10.4045/tidsskr.13.1223

Hansen, Gunnar Vold; Fugletveit, Ragnhild & Arvesen, Petter (2015). What Works? Flexibility as a Work - Participation Strategy for People with Addiction and Mental Health Problems. Nordic Journal of Social Research. ISSN 1892-2783. 6, s. 135–148. doi: 10.7577/njsr.2086.

Hansen, Gunnar Vold; Fugletveit, Ragnhild & Arvesen, Petter (2019). Arbeid som recovery-strategi : . Tidsskrift for psykisk helsearbeid. ISSN 1503-6707. 16(2), s. 80–89. doi: 10.18261/issn.1504-3010-2019-02-03. Fulltekst i vitenarkiv

Helsedirektoratet (u.å). Behandling og rehabilitering av rusmiddelproblemer og avhengighetBehandling og rehabilitering av rusmiddelproblemer og avhengighet - Helsedirektoratet

Lid, T. G., Tvedt, H., Idsøe, B. N., Hustvedt, I. B., & Nesvåg, S. (2020). Innlagt på somatisk avdeling – er det greit å bli spurt om alkoholvaner? Sykepleien forskning (Oslo), 80932, e–80932. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.80932

Gausel, N. (2013). Self-reform or self-defense? Understanding how people cope with their moral failures by understanding how they appraise and feel about their moral failures. In M. Moshe & N. Corbu. (Eds.), Walk of shame. (pp. 191-208). Hauppauge, NY, USA: Nova Publishers

Gausel, N., & Leach, C. W. (2011). Concern for self-image and social-image in the management of moral failure: Rethinking shame. European Journal of Social Psychology, 41, 468-478.

Gausel, N. & Thørrisen, M. M. (2014). A theoretical model of multiple stigma: Ostracised for being an inmate with intellectual disabilities. Journal of Scandinavian Studies in Criminology and Crime Prevention, 15, 89-95. doi: 10.1080/14043858.2013.864841

Gausel, N., Vignoles, V. L., & Leach, C. W. (2016). Resolving the paradox of shame: Differentiating among specific appraisal-feeling combinations explain pro-social and self-defensive motivation. Motivation and Emotion. 40, 118-139, doi: 10.1007/s11031-015-9513-y

Høie, Magnhild; Haraldstad, Kristin; Rohde, Gudrun E.; Fegran, Liv; Westergren, Thomas; Helseth, Sølvi; Slettebø, Åshild; Johannessen, Berit (2017). How school nurses experience and understand everyday pain among adolescents. BMC Nursing, 16 (1). doi:10.1186/s12912-017-0247-x.

Major, B., & O’Brien, L. (2005). The social psychology of stigma. Annual Review of Psychology, 56, 393-421

Roberts, E., Morse, R., Epstein, S., Hotopf, M., Leon, D. & Drummond, C. (2019). The prevalence of wholly attributable alcohol conditions in the United Kingdom hospital system: a systematic review, meta‐analysis and meta‐regression (wiley.com). Addiction. (10). 1726-1737. doi:10.1111/add.14642

Rossow, I., & Træen, B. (2020). Alcohol use among older adults: A comparative study across four European countries. Nordisk Alkohol- & Narkotikatidskrift : NAT, 37(6), 526–543. https://doi.org/10.1177/1455072520954335

Sallaup, T. V., Vaaler, A. E., Iversen, V. C., & Guzey, I. C. (2016). Challenges in detecting and diagnosing substance use in women in the acute psychiatric department: a naturalistic cohort study. BMC psychiatry, 16(1), 406. https://doi.org/10.1186/s12888-016-1124-y

Scarth M., Bjørnebekk A., (2021). Androgen abuse and the brain. Curr Opin Endocrinol Diabetes Obes, 28 (6), 604-614. doi: 10.1097/MED.0000000000000675

Schamp, J., Simonis, S., Roets, G., Van Havere, T., Gremeaux, L., & Vanderplasschen, W. (2021). Women’s views on barriers and facilitators for seeking alcohol and drug treatment in Belgium. Nordisk Alkohol- & Narkotikatidskrift : NAT, 38(2), 175–189. https://doi.org/10.1177/1455072520964612

Täuber, S., Gausel, N., & Flint, S. (2018). Weight bias internalization: The maladaptive effects of moral condemnation on intrinsic motivation. Frontiers in Psychology, 9, 1836, doi:10.3389/fpsyg.2018.01836

Vederhus, John-Kåre; Høie, Magnhild (2018). The Pragmatic Believer – Faith Development and Personal Experiences of a ‘Higher Power’ in Seasoned Members of Narcotics Anonymous. Research in the Social Scientific Study of Religion, 123 - 144. doi:10.1163/9789004382640_008.

Weimand, Bente; Birkeland, Bente; Ruud, Torleif; Høie, Magnhild (2020). "It’s like being stuck on an unsafe and unpredictable rollercoaster” - experiencing substance use problems in a partner. Nordic Studies on Alcohol and Drugs.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:55:16