IRBIO10120 Grunnlag for bioingeniørfaget (Høst 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Ida Aagård
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Bachelorstudium i bioingeniørfag
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om korrekt bruk og behandling av automatpipetter, sentrifuger, vekter og annet generelt laboratorieutstyr
har kunnskap om grunnleggende analyseprinsipper og analyseteknikker relevant for bioingeniørfaget, som f.eks mikroskopi, fotometri, elektrokjemiske målemetoder og elektroforese.
har kunnskap om smittekjeder og hvordan disse kan brytes
har kunnskap om bruk og vurdering av analytisk kvalitetskontroll
har kunnskap om korrekt prøvetaking og -behandling av blod og urin
har grunnleggende kunnskap om ulike systemer, regler og lovverk relevant for bioingeniørfaglig arbeid
har grunnleggende kunnskap om etikk, kommunikasjon og modeller for etisk refleksjon
har innsikt i rollene til ulike helseprofesjoner i helsevesenet, med vekt på bioingeniørprofesjonens rolle i et historisk og et fremtidsrettet perspektiv
kjenner til hvordan bioingeniører kan bidra til god folkehelse og inkludering
Ferdigheter
Studenten
kan forstå og utføre grunnleggende laboratoriearbeid etter skrevne prosedyrer
har grunnleggende ferdigheter i vurdering av analyseresultater og kontrollresultater
kan utføre oppstart og enkelt vedlikehold på analyseinstrumenter som benyttes i emnet
kan skrive laboratorierapporter ved hjelp av databehandlingsverktøy
kan utføre venøs og kapillær blodprøvetaking av voksne, samt bidra til trygghet og forutsigbarhet i prøvetakingssituasjonen
kan benytte en etisk refleksjonsmodell ved drøfting av etiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
har grunnleggende kompetanse til å tolke en bestilling og formidle korrekte prøvesvar på norsk
kan reflektere over relevante yrkesetiske og faglige problemstillinger, utveksle synspunkter og bidra til samarbeid.
kan reflektere over egen faglig utøvelse, tilegne seg ny kunnskap, søke og ta imot veiledning
Læringsutbyttebeskrivelsene spesifiseres nærmere i emnets undervisningsplan.
Innhold
Emnet er satt sammen av følgende fagområder:
Bioingeniørens yrkesrolle, kommunikasjon og samhandling.
Grunnleggende laboratorieteknikker (sentrifugering, pipettering, veiing etc), biomedisinske analyseprinsipper og analyseteknikker som mikroskopi, fotometri, elektrokjemiske metoder og enkel bakteriologisk dyrkning, samt kvalitetssikring.
Venøs og kapillær blodprøvetaking.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises gjennom forelesninger, rapportskriving og ulike former for studentaktiv undervisning, herunder laboratorieøvelser, nærmere spesifisert i emnets undervisningsplan.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Totalt to uker intern praksis (laboratorieøvelser) og en uke ekstern praksis (primærhelsetjeneste/poliklinikk), inkludert for- og etterarbeid.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse på obligatoriske læringsaktiviteter: Seminarer og intern praksis (laboratorieøvelser), inkludert forberedelse. (For mer informasjon om fravær, se omtale i studieplanen)
Godkjent intern praksis (laboratorieøvelser), etter gitte kriterier.
Godkjent praktisk prøve i venøs blodprøvetaking.
2-3 godkjente laboratorierapporter, etter gitte kriterier.
Innleveringsoppgave i etikk, samarbeid i gruppe (3-5 stk), maks 2500 ord.
Ikke godkjente skriftlige arbeidskrav kan omarbeides og leveres inn til ny vurdering to (2) ganger før ordinær eksamen. Godkjent praktisk prøve i venøs blodprøvetaking, samt innlevert skriftlig oppgave i etikk er en forutsetning for å kunne gjennomføre ekstern praksis. Godkjente arbeidskrav er gyldig til og med påfølgende studieår.
Eksamen
Individuell, praktisk og muntlig eksamen ca 2 timer.
Tillatte hjelpemidler: Godkjent kalkulator.
Karakterregel A-F.
Sensorordning
To interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Konteeksamen gjennomføres tidlig i påfølgende semester. Mer informasjon finner du her
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig, anonym sluttevaluering. Resultatene behandles iht høgskolens kvalitetssystem, https://www.hiof.no/om/utdanningskvalitet/systemdokumentasjon/.
Litteratur
Litteraturlista ble sist oppdatert 1.6.2021
Ahmed, N., Glencross, H. og Wang, Q. (red) (2016) Biomedical science practice. Experimental & professional skills. (2. utg) . Oxford: Oxford University Press
Husøy, A.M. (red.) (2018). Blodprøvetaking i praksis (3 utgave). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Braseth, T.A., Røsvik, A.S.,Satinovic, M., Aadland, E. (2018). Profesjonsetikk for bioingeniører og radiografer. Oslo: Det norske samlaget
Eide H. og Eide T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner (3. utg). Oslo: Gyldendal Akademisk (utvalgte kapitler)
NITO/Bioingeniørfaglig institutt. (2013). Etikk for bioingeniører (2.utg). Oslo: NITO/BFI (deles ut)
Diverse utdelt litteratur.
Støttelitteratur:
Bishop M.L., Fody E.P. og Schoeff L.E. (2017). Clinical Chemistry. Principles, Techniques and Correlations (8. utg). Burlington: Jones & Barlett Learning
Bolann, B. og Åsberg, A. (2020). Riktig svar på biokjemiske analyser. Praktisk veileder i kvalitetskontroll for medisinske laboratorier. Oslo: Cappelen Damm
Harris D.C. (2015). Quantitative Chemical Analysis (9. utg). London: Macmillan Higher Education
Rifai N. (2018). Tietz fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular diagnostics (8. utg). Philadelphia: Saunders.