HOVSPL20120 Sykepleie, helse og sykdom II (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Renate Slang
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i 1. studieår.

Undervisningssemester

Undervisning gjennomføres 3. semester (tidlig høst) for hele kullet.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling

  • har kunnskap om psykisk helse og de vanligste psykiske lidelsene og sykdommer

  • har kunnskap om farmakologi relatert til sykepleierens funksjons- og ansvarsområde

  • har kunnskap om biokjemi, mikrobiologi, antibiotikabruk og resistensutvikling

  • har kunnskap om rus og avhengighet

  • har kunnskap om barn og unges normale utvikling og særegne behov, inkludert medvirkning og rettigheter

  • har bred kunnskap om kommunikasjon

  • har kunnskap om relevante undervisnings- og veiledningsmetoder

  • har kunnskap om hvordan man kan oppdatere sin fagkunnskap

  • har kunnskap om teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten

  • har kunnskap om informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelse

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om barn og unges behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske og praktiske problemstillinger, og kan treffe begrunnede valg i tråd med kunnskapsbasert praksis

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan gjennomføre forsvarlig legemiddelregning

  • har innsikt i sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer og kan identifisere og følge opp mennesker med slike utfordringer, samt kunne sette inn nødvendige tiltak og/eller behandling, eller henvise videre. Videre kan kandidaten samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep

  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlg og muntlig

Innhold

Helse, sykdom og sykepleie:

Sykdomslære og sykepleie ved:

- Hudsykdommer og brannskader (minus kroniske sår)

Revmatiske sykdommer

- Sykdommer i svangerskap og barseltid

- Pediatri

- Kreft

- Sykdommer i kvinnens kjønnsorganer

- Sykdommer i nyrer, urinveier og mannens kjønnsorganer

- Sykdommer i fordøyelsessystemet

- Infeksiøse systemsykdommer

- Sviktende infeksjonsforsvar

- Blodsykdommer

- Sykdommer og skader i bevegelsesapparatet (unntatt revmatiske sykdommer)

- Forberedelse til undersøkelser og operasjoner

- Psykoselidelser

- Personlighetsforstyrrelser

- Rus og avhengighet

- Spiseforstyrrelser

- Barns psykiske helse

- Vold og overgrep

- Farmakologi

  • Å møte det syke barnet

 

Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling:

  • Kommunikasjon – tilpasset kommunikasjon

  • Undervisning og veiledning

 

Teknologi og digital kompetanse:

  • Teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: Formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, case- og litteraturstudier, ferdighetstrening, simulering, selvstudier, praksisstudier og arbeid med oppgaver og bruk av ikt.

Arbeidsomfang

Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.

Praksis

Tre (3) uker praksisrettede studier knyttet til temaene svangerskap, barseltid, barns psykiske helse, pediatri og det syke barnet. Praksisrettede studier omfatter læringsaktiviteter som casestudier (praktiske og teoretiske), ferdighetstrening, simulering og refleksjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk studiedeltakelse. Se generell del av studieplanen.

  • Prøve i legemiddelregning. 2 timer - skoleprøve. Krav om 100 % riktig besvarelse. Studenten har tre (3) forsøk.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i ett og et halvt år fra godkjenningstidspunkt.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

• Varighet: 4 timer

• Ingen hjelpemidler tillatt

• Karakterregel: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering ved referansegruppe

  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i programutvalg.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 30.06.2021. Samt 26.08.2021 - markert utgått på tittel Reitan.

Helse, sykdom og sykepleie:

Andreassen, H.A. (2019) Sykepleie til pasienter med sykdom i sentralnervesystemet I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe, 2019 Intrakranielle svulster (s 583-585)

Borge, A.I.H. (2020). Resiliens og psykiske lidelser. I M.T Gonzalez (Red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 31, s. 295-303 (8s)

Bruserud,F. Ellingsen, M (2019) Sykepleie til pasienter med nyresykdom I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe, 2019 (s 471-509).

Børøsund,E. Melbye, L.V. (2019 Sykepleie til pasienter med infeksjonssykdom. I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe, 2019

Forskrift om barns opphold i helseinstitusjon. (2001). Forskrift om barns opphold i helseinstitusjon (FOR-2000-12-01-1217). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2000-12-01-1217 

Grønseth, R. & Markestad, T. (2017). Pediatri og pediatrisk sykepleie. Bergen: Fagbokforlaget. Kap.1, s.13-23; kap.2, s.25-32; kap.3, s.33-38; kap.5, s.50-62; kap.6, s.63-93; kap.11, s.165-177; kap.14, s.212-220; kap.15, 229-233; kap.17, s.249-256; kap.18, s.268-272; kap.20, s.286-289; kap.24, 315-319. (118 s.)

Hartberg, C.B. (2020) Psykoselidelser. I M.T Gonzalez (Red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 13, s. 121-132 (11 s)

Helgesen. L.A. (2017). Menneskets dimensjoner: Lærebok i psykologi. (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 6 og 7.

Holan, S. & Hagtvedt, H. (Red.). (2019). Det nye livet: Svangerskap, fødsel og barseltid. Bergen: Fagbokforlaget.

  • Kap. 7 Svangerskapsomsorgen (s 87-99)

  • Kap. 8 Bruk av tobakk og rusmidler i svangerskapet (s 103-11)

  • Kap. 18 Barseltiden (s196-201)

  • Kap. 21 Amming (s 221 -231)

  • Kap. 22 Psykiske reaksjoner under svangerskap og etter fødsel. (s 237 -241)

Holen, A. (2020). Posttraumatisk stressforstyrrelse. I M.T Gonzalez (Red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 16, s. 158-169 (11 s.)

Hummelvoll, J K. (2012). Helt - ikke stykkevis og delt: psykiatrisk sykepleie og psykisk helse. (7. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 11, s. 288-305 (17 s.), kap. 12, s. 317-337 (20 s.) kap. 13, s. 342-377 (35 s.) (72 s.)

Isdal, P. (2018). Meningen med volden (2. utg., p. 278). Kommuneforlaget.

  • Kap. 3 Hva er vold? (side 37-71 = 34 sider)

  • Kap. 5 Vold er avmakt (s 104-135 = 31 sider)

  • Kap. 9 Vold og sinne – utvikling og oppdragelse (side 262-275 = 13 sider)

Kvalstein, E. H. (2020). Forstyrrelser i personligheten. I M.T Gonzalez (Red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 14, s. 132-145 (12.s)

Lien, L. & Stensrud, B. (2020). Samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse- «ROP-lidelser». I M.T Gonzalez (Red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 18, s. 177-187 (10 s)

Oksholm, T. (2019) Sykepleie til pasienter med lungesykdom. I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe, 2019 Pasienter med lungekreft (s 259-261)

Reime Hegg, M., Opheim, R. (2019) Sykepleie til pasienter med fordøyelsessykdom I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe, 2019

UTGÅR (se melding gitt i Canvas): Reitan, A.m., Schjølberg, T.K. (2017) Kreftsykepleie: Pasient, Utfordring, Handling. Oslo: Cappelen Damm AS. (Korrigert i litteraturliste 26.08.2021).

Roy, B.V. (2020). Barn og unges psykiske helse. I M.T Gonzalez (Red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 21, s. 213-222 (11 s.)

Skårderud, F. (2020). Spiseforstyrrelser. I M.T Gonzalez (Red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 15, s. 145-158 (13 s)

Søftestad, S. (2018). Grunnbok i arbeid med seksuelle overgrep mot barn (p. 293). Universitetsforlaget.

  • Kap. 1 Sentrale spørsmål (s 21-39 = 12 sider)

  • Kap. 4 Skader og konsekvenser (s 74-94 = 20 sider)

  • Kap. 8 Kommunikasjon mellom voksen og barn (s 153-176)

  • Kap. 9 Arbeid med overgrepssaker: Du er ditt beste redskap (s 177-197 = 20 sider)

Tanum, L. (2020). Psykofarmakologi. I M.T Gonzalez (Red.). Psykiske lidelser - forståelser og terapeutisk tilnærming. Sykepleiefaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiver. Gyldendal akademisk. Kap. 41, s. 399-406 (7s)

Ulvund, I. (2019) Sykepleie til pasienter med gynekologiske lidelser. I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe, 2019

Utne, I., Nakken, E. (2019) Sykepleie i et kreftforløp. I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe, 2019

Wyller, V. B. (2019): Syk: Mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

  • Kap. 4.1.9 Cytostatika og stråleterapi

  • Kap. 5.2.1 Levkemi og 5.2.5 Lymfom

  • Kap. 8.7 Lungesvulster

  • Kap. 9 Sykdommer i fordøyelseskanalen, spyttkjertlene, bukspyttkjertelen og galleveiene

  • Kap. 10 Leversykdommer

  • Kap. 11 Sykdommer i nyer og urinveier

  • Kap. 13.5 Svulster i nervesystemet

  • Kap. 16 Sykdommer i bevegelsesapparatet

  • Kap. 17.1-17.5 og 17.7 Hudsykdommer, (unntatt kroniske sår)

  • Kap. 18 Sykdommer knyttet til infeksjonsforsvaret

  • Kap.19 Sykdommer i mannens kjønnsorganer

  • Kap. 20 Sykdommer i kvinnens kjønnsorganer

  • Kap. 21.2.4- 21.2.8, 21.2.15, 21.2.19, 21.3.1, 21.3.3, 21.3.5, 21.3.8, 21.4.1-21.4.4 Sykdommer knyttet til svangerskapet, fødselen og barselperioden (316 s.)

Zangi, H.A. (2019) Sykepleie til pasienter med revmatisk sykdom I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe, 2019

Østensvik,E. (2019) Sykepleie til pasienter med sykdom og skade i bevegelsesapparatet. I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe, 2019

Øverlie, M.A. (2019) Sykepleie til pasienter med kreft i fordøyelsesorganene I Knutstad, U. (red.) Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. 3. utg., Oslo, Akribe, 2019

Aasland, M. W. (2014). "-si det til noen-": en bok om seksuelle overgrep mot barn og unge. Kristiansand: Høgskoleforlaget. Kap.1,4,5,7 (56 s.)

 

Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling:

Bøckmann, K. & Kjellevold, A. (2015). Pårørende i helsetjenesten: En klinisk og juridisk innføring. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 8.

Eide, T. & Eide, H. (2017). Kommunikasjon i relasjoner. (3. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 11 (20s.)

Evensen, A. og Brattaas, H.V (2011) Læring og mestring ved kronisk sykdom. I H. Brataas (Red.). Sykepleiepedagogisk praksis. Pasientsentrert sykepleie på ulike arenaer. Oslo: Gyldendal akademisk.

Solholm, M. (2011) Kulturer, hensyn og kunnskaper i pedagogisk praksis. I H. Brataas (Red.). Sykepleiepedagogisk praksis. Pasientsentrert sykepleie på ulike arenaer. Oslo: Gyldendal akademisk.

Vågan, A., Eika, K. & Skirbekk, H (2016) https://sykepleien.no/forskning/2016/12/helsepedagogisk-kompetanse-laering-og-mestring

 

Teknologi og digital kompetanse:

Om e-helse

https://www.forskningsradet.no/contentassets/648682087bb5457295d9923519d48f15/digitaliseringens-konsekvenser-for-samhandlingen-og-kvaliteten-pa-helse--velferds-og-omsorgstjenestene.pdf

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:55:51