HOVSPL10120 Grunnleggende sykepleie, generell patologi og mikrobiologi (Høst 2021–Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
18
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad og praksisfelt.
Emneansvarlig:
Eva-Linn Kaland
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår) for hele kullet.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om menneskets grunnleggende behov

  • har bred kunnskap om sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende, og lindrende funksjon, inkludert kjennskap til palliasjon

  • har kunnskap om generelle patologiske prosesser

  • har kunnskap om smittestoffer, smitterisiko og infeksjonsforebyggende tiltak

  • har kunnskap om mikrobiologi, antibiotikabruk og resistensutvikling

  • har kunnskap om personsentrert sykepleie

  • har bred kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie

  • har kunnskap om kommunikasjon

  • kjenner til sykepleiens historiske utvikling

  • kjenner til relevante veiledningsmetoder

  • har kunnskap om hvordan man kan oppdatere sin fagkunnskap

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap om helse å observere og vurdere hensiktsmessige sykepleietiltak for å ivareta grunnleggende behov

  • kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende tiltak

  • kan finne, vurdere og henvise til faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske og praktiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten:

  • kjenner til tiltak for å bevare liv og helse i krisesituasjoner

Innhold

Helse, sykdom og sykepleie

  • Menneskets grunnleggende behov i alle aldre: respirasjon, sirkulasjon, eliminasjon, væske og ernæring, aktivitet og hvile, søvn, kroppspleie, kroppstemperatur, seksualitet, sosial kontakt og det å være å alene, utvikle og bevare identitet, trygghet og noe å tro på. Aktuelle prosedyrer for ferdighetstrening kunngjøres ved emnets start.

  • Helse og sykdom

  • Kliniske vurderingsprosesser og sykepleieprosessen

  • Å bevare og styrke pasientens ressurser

  • Sykepleierens funksjonsområder - helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende, og lindrende funksjon ink. palliasjon

  • Personsentrert sykepleie

  • Livets avslutning

  • Mikrobiologi

  • Smittekjeden og håndhygiene

  • Sykdomsprosesser; Aterosklerose, hypoksi, betennelser, autoimmune sydommer, infeksjoner, svulster, traumer, arvelige sykdommer, metabolske forstyrrelser, forgiftninger, smerter.

 

Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling

  • Sentrale verdier i sykepleie: etisk teori, yrkesetiske retningslinjer, respekt, omsorg ogtaushetsplikt

  • Sykepleiens historiske utvikling

  • Grunnleggende elementer i kommunikasjon

  • Veiledning og tilbakemelding

Vitenskapsteori og forskningsmetode

  • Å søke etter fag- og forskningslitteratur

  • Å skrive akademiske tekster

  • Å referere til kilder

  • Kritisk vurdere informasjonskilder

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert i forhold til menneskets grunnleggende behov.

Aktuelle læringsformer: Formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, case- og litteraturstudier, ferdighetstrening/simulering, selvstudier, praksisstudier og arbeid med oppgaver og bruk av ikt. Studenten gis tilbud om en (1) individuell studiesamtale

Arbeidsomfang

Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 18 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 480 timer.

Praksis

Høst: Tre uker praksisstudier med fokus på grunnleggende sykepleie.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Skriftlig individuell oppgave. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides/gjennomføres på nytt to ganger.

  • Skriftlig individuell oppgave relatert til praksisstudier. Forutsetning for å levere oppgave er deltakelse i veiledning med hverandrevurdering etter nærmere retningslinjer. Ikke godkjent skriftlig arbeidskrav kan omarbeides to (2) ganger.

  • Deltakelse i obligatorisk undervisning. Se generell del av studieplanen.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i ett og et halvt år fra godkjenningstidspunktet.

Eksamen

Deleksamen 1, Mikrobiologi: Digital skriftlig eksamen under tilsyn (Multiple Choice).

  • Varighet: 1 time

  • Ingen hjelpemidler tillatt

  • Karakterregel: bestått/ikke bestått

Deleksamen 2: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

  • Varighet 4 timer

  • Ingen hjelpemidler tillatt

  • Karakterregel: A-F

For å få sluttkarakter i emnet, må begge deleksamener være vurdert til bestått.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering ved referansegruppe

  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i programutvalg.

Litteratur

Litteraturlista er oppdatert 03.08.2021

Helse, sykdom og sykepleie

Aagaard, H. (2021). Væske og ernæring. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (4. utg.). Gyldendal akademisk. S. 256-299. (43 s.) Minus om «Sondeernæring(enteral ernæring)» og «Intravenøs væske- og næringstilførsel (parenteral ernæring)».

Akselsen, P. E. (2018). Smittevern i helsetjenesten (3. utg.). Gyldendal. Kap. 2, 5 og 6 (25 s.)

Leonardsen A-C & Berntzen, H. (2021). Sykepleie til pasienter med forstyrrelser i kroppstemperaturen. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (4. utg.). Gyldendal akademisk. S. 232-251 (20 s.)

Blytt, K.M, Bastøe, L. K. H. & Frantsen, A.-M. (2016). Søvn og hvile. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (4. utg.). Gyldendal akademisk. S. 422-445 (24 s.)

Bjørk, I. T., Breievne, G. & Skaug, E.-A. (2021). Grunnleggende behov, kropp og velvære. I N.J. Kristoffersen S. A. Steindal & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (4. utg.). Gyldendal akademisk. S. 18-36 (19 s.)

Gamnes, S. (2021). Seksualitet og helse. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (4. utg.). Gyldendal akademisk. Side 512-514 og 518-542 (26 s.) Minus om seksualanatomi og -fysiologi.

Gjerland, A. (2021). Eliminasjon. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (4. utg.). Gyldendal akademisk. s. 310-373 (64 s.)

Helgesen A.K. (2021). Sosial kontakt. I N.J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2 (4. utg.). Gyldendal akademisk. s.486-506. (21 s.)

Johansen, E. (2021). Sirkulasjon. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (4. utg.). Gyldendal akademisk. (Minus «Arterielle sår», «Venøse sår», «Diabetiske fotsår», «Forebygging og behandling av sår og perifere ødemer»(s.214-218), «Sårbehandling», «Sårtilheling» og «Strukturerte vurderinger av sår» S. 192-225 (25 s.)

Kristoffersen, N.J. (2021). Helse og sykdom - utvikling og begreper. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 1. (4. utg.). Gyldendal akademisk. s. 83-109 , fra «Helse - en global utfordring» fram til «Sykdom- begreper og forklaringsmodeller». (27 s.)

Kristoffersen, N.J. (2021). Sykepleiefagets teoretiske utvikling - en historisk reise. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 1. (4. utg.). Gyldendal akademisk. S. 235– 239 (fra «Sykepleiemodeller med hovedvekt på menneskets grunnleggende behov» fram til «Dorothea Orems egenomsorgsmodell») og s. 250-258 (fra «Sykepleiemodeller med hovedvekt på samhandling» fram til «Sykepleie med hovedvekt på omsorg»). (13 s.)

Kristoffersen, N.J. (2021) Å styrke pasientens ressurser - sykepleierens helsefremmende og pedagogiske funksjon. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 3. (4. utg.). Gyldendal akademisk. S. 256-259 (fra «Empowerment, folkehelse og sykepleierens helsefremmende funksjon». (2s.)

Kristoffersen, N.J. & Breievne, G. (2021) Lidelse, mening og håp. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 3 (4. utg.). Gyldendal akademisk. S. 55-81. (27 s.)

Kristoffersen, N.J. & Nortvedt, P. (2021). Sykepleie- relasjoner, verdier og etikk. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 1. (4 utg.). Gyldendal akademisk. Side 32-40 (fra «Verdigrunnlaget og konsekvenser for utøvelse av sykepleie» fram til «Krav til sykepleierens samhandling») (8 s.)

Kristoffersen, N.J., Skaug, E.-A. Steindal, S. A., & Grimsbø, G. H. (2021). Introduksjon til sykepleie som fag og tjeneste. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 1. (4. utg.). Gyldendal akademisk. Side 16- 27(12 s.)

Lunde, P. (2011). Forflytningskunnskap: Aktivisering, hjelp og trening ved forflytning. (5. utg.). Gyldendal akademisk. S. 13-61 og s. 85-113. (76 s.)

Mathisen, J. & Steindal, S. A. (2021). Grunnleggende palliasjon og sykepleie ved livets avslutning. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 3. (4. utg.). Gyldendal akademisk. Side 104-125 (fram til «Når døden inntrer»). (22 s.)

McCormack, B. & McCance, T. (2010). Person-Centred Nursing. Theory and practice. Wiley-Blackwell, Oxford, UK. Kap 1-2 (21 s.)

Norsk sykepleierforbund (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler(rev. utg.), Norsk Sykepleierforbund. https://www.nsf.no/sykepleiefaget/yrkesetiske-retningslinjer (44 s.)

Skaug, E.-A. (2021). Aktivitet. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (4. utg.). Gyldendal akademisk. Side 380-413 (34s.)

Skaug, E.-A. & Berntzen, H. (2021). Respirasjon. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (4. utg.). Gyldendal akademisk. Side 147-184 (41 s.)

Skaug, E.-A. (2021). Personlig hygiene. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (4. utg.). Gyldendal akademisk. Side 110-142 (33 s.)

Skaug, E.-A. (2021). Kartlegging, vurdering og dokumentasjon i sykepleie. I N. J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (4. utg.). Gyldendal akademisk. Fra side 44- 49(Fram til «Rammer for journalføring») (6 s.)

Solvoll B-A (2021). Identitet og egenverd. I N.J. Kristoffersen, S. A. Steindal, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 3. (4. utg). Gyldendal akademisk. (s. 454-480). (27 s.)

VAR Healthcare https://www.varnett.no/portal/ Prosedyrebeskrivelser/kunnskapsstoff for prosedyrer nevnt under innhold, spesifiseres ved emnets oppstart.

Wyller, V. B. (2019): Syk: Mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin. 4.utg. Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2, 3, 4 (s. 141-157), 6 (s. 227-231) (113 s.)

 

Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling

Eide, T. & Eide, H. (2017). Kommunikasjon i relasjoner. (3. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. Kap 1, 4 og 13 (65 s.)

Førde R. (2020). Pasientinformasjonens og taushetspliktens dilemmaer. I M. Magelssen, R. Førde, L. Lillemoen & R. Pedersen (Red.), Etikk i helsetjenesten (1. utg.) Gyldendal Akademisk. S. 106-116 (10 s.)

Førde R. & Lillemoen L. (2020). Profesjonsetikk og verdigrunnlag. I M. Magelssen, R. Førde, L. Lillemoen & R. Pedersen (Red.), Etikk i helsetjenesten (1. utg.) Gyldendal Akademisk. S. 28-36 (9 s.)

Helgesen. L.A. (2021). Menneskets dimensjoner: Lærebok i psykologi. (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 14 (29 s.)

Magelssen M. & Pedersen R (2020). Hva er «etikk» i helsetjenesten? I M. Magelssen, R. Førde, L. Lillemoen & R. Pedersen (Red.), Etikk i helsetjenesten (1. utg.) Gyldendal Akademisk. S. 15-27 (12 s.)

Mathisen, J. (2006). Sykepleiehistorie (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 2, 3, 4: s. 89-99, s. 118-126 (70 s.)

Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven). (LOV-1999-07-02-64), kapittel 5. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5 

 

Vitenskapsteori og forskningsmetode

Kunnskapsbasert praksis. https://www.helsebiblioteket.no/kunnskapsbasert-praksis , 1 s. inkludert fire filmer på nettsiden, til sammen 6 min.

E-læring:

http://www.velkommentilbords.no/ : 23 filmer, til sammen 54:28 min

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:57:36