HOVPAM20120 Kommunikasjon, etikk, helserett og kultur (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Camilla Hardeland
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudium i paramedisin.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om kommunikasjon og samhandling i team, herunder relevante perspektiver, teorier og modeller

  • har kunnskap om lover, forskrifter og regelverk relevant for yrkesutøvelsen

  • har kunnskap om etiske perspektiver og teorier som er relevant for yrkesutøvelsen

  • har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet

  • har kunnskap om og forholder seg til helse- og sosialpolitikk. Kandidaten skal også kjenne til samers rettigheter, og ha kunnskap om og forståelse for samenes status som urfolk

  • har kunnskap om spesielle kulturelle forhold i ulike befolkningsgrupper som er relevant for yrkesutøvelsen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon på en trygg, effektiv og relasjonsfremmende måte i møte med pasienter, pårørende og andre

  • kan reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i et flerkulturelt samfunn

  • kan reflektere om hvordan lovverket regulerer helsepersonellets plikter og rettigheter

Generell kompetanse

Studenten

  • *kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske og juridiske utfordringer i sin tjenesteutøvelse

  • *kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og samarbeidende personell ved bruk av relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse.

Læringsutbyttebeskrivelser som er merket * er hentet fra forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger.

Innhold

Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for velfungerende helsetjenester til nytte både for pasienten og samfunnet. Et spesielt fokus rettes mot kunnskap og ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og kommunikasjon.  I tillegg er praktisk trening i livreddende førstehjelp en del av emnet. Dette er grunnleggende ferdigheter i prehospitalt arbeid og er velegnet for utvikling av relasjonell kompetanse.

Aktuelle tema:

  • Sentrale begrep i etikk og kommunikasjon

  • Helsearbeid i et flerkulturelt perspektiv

  • Psykologi

  • Etikk og kommunikasjon

  • Kommunikasjon og samhandling i team

  • Konflikt, -eskalering og konflikthåndtering

  • Taushetsplikten

  • Aktuelle lover

  • Journaldokumentasjon

  • Inkludering, likestilling og ikke-diskriminering

  • Helse og sosialpolitikk og urfolks rettigheter

  • Kollegaveiledning

  • Ivaretagelse av kollegaer og seg selv

  • Nødrett og nødverge og grenseflate mot politi

Undervisnings- og læringsformer

Studiet bachelor i paramedisin er samlingsbasert, med læringsaktiviteter på nettbasert læringsplattform mellom samlingene. Undervisningen veksler mellom forelesninger, simulering- og ferdighetstrening, studiegrupper, seminar og selvstudier.

Arbeidsomfang

Det forventes en studieinnsats på gjennomsnittlig 30 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400-450 timer.

Praksis

Ingen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  •  Minimum 90% deltagelse i simulering- og ferdighetstrening. Godkjent/ ikke godkjent

  • Delta i obligatoriske aktiviteter på digital læringsplattform mellom samlingene. Godkjent/ ikke godkjent

Arbeidskrav beskrives nærmere i emnets undervisningsplan. Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe, 14 dager.

Maksimum tre (3) studenter per gruppe.

Alle hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: A-F

Sensorordning

To interne sensorer.

Evaluering av emnet

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 06.06.2021.

Bråten, O. A. (2011). Håndbok i konflikthåndtering: forebygging av trakassering, trusler og vold. Høyskoleforlaget.Kap.1 (25 s.).

Børslett E.H.A., Heilmann G., Lillemoen L. & Pedersen R. (2011). La etikken blomstre i praksis. Senter for medisinsk etikk. (60s.). https://www.med.uio.no/helsam/tjenester/kunnskap/etikk-helsetjenesten/praksis/systematisk-etikkarbeid/etikkbok-refleksjon2011.pdf

Eid, J., Johnsen., B.H. & Laberg J.C. (2018). Introduksjon til operativ psykologi. I J. Eid & B.H. Johnsen (red). Operativ psykologi (3. utg.s.11-29). Fagbokforlaget. (19 s.).

Eid, J. & Johnsen& B.H. (2018). Ivaretakelse av operativt personell. I J. Eid & B.H. Johnsen (red). Operativ psykologi (3. utg. s. 307-327). (21 s.).

Eid, J. & Johnsen, B.H. (2018). Persepsjon. I J. Eid & B.H. Johnsen (red). Operativ psykologi (3. utg.). Fagbokforlaget. S.93-114 (22 s.).

Eide. H & Eide, t. (2017) Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk (3.utg). Oslo Gyldendal akademisk. (Kap. 1, 4-9, 13) (170 s.).

Espevik R., Johnsen, B.H. & Eid J. (2018). Grupper og operative team. I J. Eid & B.H. Johnsen (red). Operativ psykologi (3. utg. s.93-114)Fagbokforlaget. 22 s. S. 227-245 (19 s.).

Grammeltvedt, G.A. (2020). Helserett: for helsepersonell og helsefagstudenter: en innføring og oversikt over sentrale helserettslige problemstillinger. Pedlex. (70 s.).

Hansen, A.L. (2018). Eksekutive funksjoner. I J. Eid & B.H. Johnsen (red). Operativ psykologi (3. utg). Fagbokforlaget. S.77-86 (10 s.).

Hanssen, I. (2019). Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn (3. utg.). Gyldendal akademisk. Kap.1, 3, 6, 7 (76 s.).

Haavik, M & Toven, S. (2020). Ivaretakelse av hjelpere. Er vi ikke betalt for å klare dette? Universitetsforlaget. Kap. 1 og 2 (26 s.).

Laberg J.C., Eid, J., Johnsen, B.H., Espevik R. & Eid J. (2018). Sosialpsykologi. I J. Eid & B.H. Johnsen (red). Operativ psykologi (3. utg.). Fagbokforlaget. S.195-220 (26 s.).

Nordby, H. (2014). Samhandling i prehospitalt arbeid (2. utg.). Gyldendal akademisk. Kap. 1 - 8 (152 s.).

Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L. V. & Reinar, L. M. (2021). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok. Akribe. Kap. 1-3 (58 s.).

NOU 2019: 14 (2019) Tvangsbegrensningsloven. Forslag til felles regler om tvang og inngrep uten samtykke i helse- og omsorgstjenesten. Helse- og omsorgsdepartementet. Kap. 18 og 23 (58 s.). https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2019-14/id2654803/

Prop.81 L (2016-2017) Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven. Barne- og likestillingsdepartementet. Kap 2, 4, 5, 11, 12, pkt 14.9, pkt. 15.10, pkt. 17.9, pkt. 18.9, kapittel 21 og pkt. 28.4 (75s.). https://www.regjeringen.no/contentassets/51354b713e3a4b17bf2c85f7dad51789/no/pdfs/prp201620170081000dddpdfs.pdf

Ruyter, K. W., Førde, R. & Solbakk, J. H. (2014). Medisinsk og helsefaglig etikk (3. utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 1 - 3 (177 s.).

Sterud, T., Hem, E., Ekeberg, Ø. & Lau, B. (2008). Occupational stressors and its organizational and individual correlates: A nationwide study of Norwegian ambulance personnel. BMC Emergency Medicine, 8(16), 1-11. (11 s.). https://doi.org/10.1186/1471-227X-8-16

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:55:06