SFF21312 Frankofone tekster (Vår 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert undervisning med mulighet til veiledning på studiested Halden.
Emneansvarlig:
Hélène Celdran
Undervisningsspråk:
Fransk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emne i Fransk påbyggingsstudium. Del av 90 poengsenhet som kan inngå i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur (gjelder kull 2018 og tidligere).

Undervisningssemester

  • Fransk påbygging: 2. semester (vår)

  • Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur: 6. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap:

Studenten har

- kunnskap om frankofone forfattere og deres verk, samt kunnskap om spredning av det franske språket i verden.

- kunnskap om sentrale teorier innenfor narratologi og sjangeranalyse. Det tematiske ses i sammenheng med kulturelle og politiske faktorer. Det fokuseres på betydningen av ulike aspekter av den historisk-geografiske konteksten.

Ferdigheter:

Studenten kan

- arbeide konkret med de aktuelle verkene på fransk og legge vekt på hendelsesforløp, sentrale      aktører og fler-/tverrkulturelle forhold i tekster og kontekster.

- presentere form og innhold på fransk muntlig og skriftlig.

Generell kompetanse:

Studenten kan

- bruke oppslagsverk og kilder på en selvstendig og reflektert måte.

- finne frem til relevant stoff i ulike medier og ved hjelp av IKT.

Innhold

Det vil bli fokusert på noen utvalgte land og forfattere hvert semester på grunnlag av et avgrenset tekstutvalg. I tillegg vil emnet inneholde relevant faglitteratur. Våren 2021 gis det en innføring i Algeries historie med vekt på kolonitiden og det som førte til krig. Videre vil emnet presentere hendelsesforløpet og de viktigste aktørene i krigen, samt Frankrikes håndtering av konflikten.

Studentene analyserer verk om kolonitiden og Algerie-tiden i ulike sjangre. De velger selv om de vil fordype seg i et hovedtema eller det historiske og politiske bakteppet. Videre vil man se på formidlingsteknikk i faglitteratur og på hvordan ulike verk (fiksjon og andre sjangeruttrykk) framstiller kolonitiden og selve krigen. 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i nettmøter med mulighet for individuell veiledning etter avtale. Høgskolens læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt studiemateriell og oppgaver, veiledning, samt annen relevant informasjon om emnet. Undervisningsplattform brukes til nettmøter i form av undervisningstimer og veiledning. Selvstudium inngår i læringsformene.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

En skriftlig oppgave (ca. 3-4 sider) og en muntlig presentasjon (ca. 15 min) valgt i samråd med faglærer.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, 4 timer.

Tillatt hjelpemiddel: Fransk-fransk ordbok.

Karakterskala A-F.

Som hovedregel avholdes skriftlig eksamen på campus. Det må søkes på særskilt skjema om å få avlegge skriftlig eksamen på et annet godkjent sted.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

- Lærergruppe

- Studieleder

- Programutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 16.12.2020.

Benjamin Stora: La guerre d'Algérie expliquée à tous Seuil, 2012 (Essai, 125 pages), ISBN 2020812436

Benjamin Stora, Histoire de la guerre d’Algérie (1954 - 1962) Repères -La Découverte (Essai, 128 pages) ISBN 270714293X (utdrag som legges ut i Canvas)

Joël Alessandra, Petit-fils d'Algérie, Casterman, 2015 (roman graphique,120 sider), ISBN 2203093994

Addelkader Djemaï, Une ville en temps de guerre, Seuil, 2013 (150 sider), ISBN 2021081273

Utvalgte tekster fra Une enfance algérienne, (textes établis par Leïla Sebbar), Haute Enfance, Gallimard, 1997, ISBN 2070407276

La Bataille d'Alger (1957) Gillo Pontecorvo (film).

 

Litteraturteori

John Kristian Sanaker, Karin Holter, Ingse Skattum, La Francophonie – Une introduction critique, Unipub forlag Oslo Academic Press 2006, ISBN 82-7477-220-2. (utdrag som publiseres i Canvas).

Denise Brahimi, Langues et littératures francophones, Ellipses, 2001 (Essai, 112 pages),ISBN 2729805761

Yves Reuter, L’analyse du récit, Armand Colin, 2016 (3e édition) ISBN 220061389X

Aktuelle tilleggsartikler vil publiseres i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:55:02