SFB52414 Bacheloroppgave med arbeidspraksis eller bedriftsprosjekt (Vår 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Mari Hellum
- Varighet:
- ½ år
Absolutte forkunnskaper
For å starte på dette emnet må studenten ha bestått følgende emner i 5. semester:
-
SFB51516 Demokrati og kommunikasjon (10 studiepoeng)
-
SFB52214 PR og kommunikasjon (10 studiepoeng) / SFB52214 Kunsten å overbevise (10 studiepoeng)
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
-
har gode kunnskaper om kommunikasjonsarbeid i en bedrift/organisasjon
-
har kunnskap om å skrive en forskningsoppgave
Ferdigheter
-
er i stand til å skrive et større faglig arbeid
-
har deltatt i, eller blitt gjort kjent med de daglige såvel som de strategiske kommunikasjonsoppgavene i en virksomhet
Generell kompetanse
-
har praktisk innsikt i kommunikasjonsarbeid
-
har utviklet etisk forsvarlige holdninger til informasjonsarbeid og til relasjoner med organisasjonens interessenter og omgivelser.
Innhold
-
Arbeidspraksis i en kommunikasjonsfunksjon i en egnet bedrift/organisasjon eller arbeid med et prosjekt i samarbeid med en egnet bedrift/organisasjon
-
Skriving av bacheloroppgave tilknyttet den aktuelle virksomheten
Undervisnings- og læringsformer
Studentene gjennomfører ca. 3 måneders arbeidspraksis eller bedriftsprosjekt i januar-april, i eller tilknyttet en kommunikasjonsfunksjon i en bedrift/organisasjon. Studentene deltar i daglig kommunikasjonsarbeid så vel som strategisk planlegging. Både engelsk og norsk vil sannsynligvis benyttes.
Parallelt med og etter praksis/prosjekt skrives bacheloroppgaven med veiledning. Oppgaven har tema fra/tar utgangspunkt i virksomheten og i emnet SFB52214 PR og kommunikasjon (10 stp) / SFB52214 Kunsten å overbevise (10 stp). Veiledning gis fortløpende i inntil 15 timer per student.
Arbeidsomfang
Ca. 840 timer.
Praksis
Ca. 3 måneders fulltids arbeidspraksis i vårsemesteret, i PR- eller kommunikasjonsfunksjon i en bedrift/organisasjon som fortrinnsvis arbeider internasjonalt, alternativt: gjennomføring av et prosjekt.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Fullført praksis
-
Individuell innlevering av prosjektskisse til nærmere angitt frist.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig bacheloroppgave på 10 000 ord, med skriftstørrelse 12 og muntlig eksamen.
Bacheloroppgaven kan skrives på norsk eller engelsk. Bacheloroppgaven må være bestått før kandidaten fremstiller seg til muntlig eksamen. Muntlig eksamen (ca. 30 minutter) med utgangspunkt i bacheloroppgaven kan virke justerende opp eller ned ett trinn på karakterskala A - F. Muntlig presentasjon og eksaminering foregår på det av de to språkene som ikke er valgt for den skriftlige oppgaven.
Det gjennomføres elektronisk plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått skriftlig arbeid har kandidaten anledning til å levere omarbeidet utgave av oppgaven til sensur én gang.
Ved ønske om forbedring av karakter kan ikke oppgaven omarbeides, men ny oppgave med ny problemstilling må leveres. Studenten har i dette tilfellet ikke krav på faglig veiledning. Klageadgang: ved klage på sensur skal det skriftlige arbeidet vurderes på nytt. Ved eventuell endring av karakter, skal det arrangeres ny muntlig eksamen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres som sluttevaluering.
Litteratur
Det kan bli aktuelt med spesialpensum for bacheloroppgaven, avhengig av temavalg.
Litteratur for øvrig er den pensumlitteraturen som er benyttet i emnet PR og kommunikasjon / Kunsten å overbevise, og i andre emner i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.