SSP11719 Spansk og latinamerikansk kultur 2 (Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert undervisning med mulighet til begrenset veiledning på studiested Halden.
- Emneansvarlig:
- Annette Maria Myre Jørgensen
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Undervisnings- og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i spansk årsstudium.
Obligatorisk emne i 60-studiepoengsenhet for studenter i Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur (gjelder BSSK-kull 2018 og tidligere).
Undervisningssemester
Spansk årsstudium: 2. semester (vår).
Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur: 4. eller 6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har tilgang til diskursive strategier for å lage skriftlige og muntlige tekster av både formell og uformell art
-
har gode kunnskaper om nyere spansk og latinamerikansk kultur og samfunn
-
har god innsikt i sentrale historiske hendelser og prosesser, samt dagsaktuelle temaer og fenomener i spanskspråklige områder
-
kjenner til ulike metoder for informasjonsinnhenting innen historiske temaer
Ferdigheter
Studenten kan
-
forstå muntlige og skriftlige tekster av en viss kompleksitet på spansk og gjøre rede for hovedinnhold og detaljopplysninger
-
sette seg inn i og redegjøre for sentrale historiske hendelser og prosesser samt kultur samt dagsaktuelle temaer i spanskspråklige områder
-
innhente informasjon fra ulike kilder og anvende denne på en reflektert og kritisk måte i egne fremstillinger om de ulike historiske temaene som inngår i emnet
-
bruke spansk i ulike formelle og uformelle kommunikasjonssituasjoner
Generell kompetanse
Studenten
-
har generell kompetanse i å kommunisere faglig innhold og å reflektere over ulike former for kulturhistoriske og samfunnsmessige framstillinger
Innhold
I dette emnet gjennomgås sentrale hendelser og utviklingslinjer i spansk og latinamerikansk kultur og samfunnsutvikling, men hovedvekten ligger på nyere tid. Man vil gå dypere inn i utvalgte samfunnsspørsmål, begivenheter og fenomener med vekt på språk, i samsvar med det språklige pensumet i grammatikk.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt i nettmøter og frivillige samlinger på campus (minst 5 studenter). Læringsplattform brukes til distribusjon av fagstoff, relevant informasjon, kilder om emnet og oppgaveløsning.
Temaene innen historie- og kulturkunnskap presenteres delvis i form av forelesninger og forberedte innlegg fra studentene i spontane diskusjoner mellom studenter og foreleser i samsvar med den grammatikken det er undervist i. Videre vil det bli vist en del filmer knyttet til de dagsaktuelle temaene. Disse danner grunnlag for diskusjoner omkring det spanske og latinamerikanske samfunnet i et nåtidig og historisk kulturelt perspektiv. Det legges stor vekt på studentdeltakelse i undervisningen.
Undervisningsspråk vil være norsk og spansk.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Eksamen
Individuell mappevurdering
Vurdering skjer på grunnlag av ei mappe med tekster som studenten skriver i løpet av semesteret. Mappa består av to oppgaver: Hver av oppgavene skal omfatte 4000-5000 tegn med mellomrom, ekskludert fotnoter og litteraturlistet. Eventuelle illustrasjoner kommer i tillegg.
Oppgavene skal være tekstdokumenter (1 1/2 linjeavstand), inneholde kildehenvisninger og korrekt noteapparat. Oppgavene skal leveres til avtalt tidspunkt. Studenten får individuell underveisveiledning. Nærmere informasjon om oppgavene gis i undervisninga. Ved bedømmelsen blir det tatt hensyn til tekstforståelse, sjølstendighet, kunnskapsnivå og formuleringsevne.
Karakterskala A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter på mappen, kan mappens innhold omarbeides én gang for ny vurdering.
Ved forbedring av bestått karakter, må alle mappebidragene leveres på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Midtsemesterevaluerieng og løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
-
Lærergruppe
-
Studieleder
-
Lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Litteraturlisten er lagt til 17. februar 2019
Álvarez-Solar, María y Elisabeth Fonseca (eds.) Sociedad y cultura en América Latina. Bergen: Fagbokforl. 2006.
López Moreno, C. (2014). España contemporánea. Madrid: Editorial SGEL.