SSP11619 Spansk grammatikk 2 (Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert undervisning med mulighet til begrenset veiledning på studiested Halden.
- Undervisningsspråk:
- Spansk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Spansk årsstudium.
Obligatorisk emne i 60-studiepoengsenhet for sudenter i Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur (gjelder BSSK-kull 2018 og tidligere).
Undervisningssemester
Spansk årsstudium: 2. semester (vår).
Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur: 4. eller 6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
-
inngående kjennskap til den syntaktiske strukturen til enkle og komplekse setninger i spansk
-
oversikt over det spanske språkets tempus- og modussystem og kunnskap om hvordan det brukes
-
kjennskap til sentrale aspekter ved spansk ordstilling
-
kunnskap om kontrastive aspekter mellom spansk og norsk
Ferdigheter
Studenten kan
-
gjennomføre en grundig syntaktisk analyse av enkle og komplekse setninger i spansk
-
forklare bruken av det spanske språkets tempus- og modussystem og gi relevante eksempler
-
forklare forskjeller og likheter mellom den spanske og den norske grammatiske strukturen og gi relevante eksempler
-
peke på og forklare sentrale trekk ved spansk ordstilling
-
produsere sammenhengende muntlige og skriftlige tekster på spansk om sentrale emner innenfor spansk grammatikk
Generell kompetanse
Studenten kan
-
tilegne seg, formidle og reflektere over relevant fagstoff på egen hånd eller i samarbeid med andre
-
ta i bruk et relevant begrepsapparat om grammatiske temaer
-
forklare hvordan språk er bygd opp og fungerer
-
vedlikeholde og videreutvikle egen språkkompetanse i spansk
Innhold
Studentene skal tilegne seg omfattende kunnskap om det grammatiske systemet i spansk. De skal kjenne til både normativ og deskriptiv grammatikk og mestre setningsanalyse av enkle og komplekse setninger. De utvikler sin evne til å bruke språket på en grammatisk korrekt måte, og til å kritisk kunne vurdere spanske tekster fra et grammatisk perspektiv.
Undervisnings- og læringsformer
Det legges opp til forelesninger der studentene forventes å være aktive i gjennomgang av og samtaler om fagstoffet og i utviklingen av egen og andres språkllige og grammatiske forståelse. Studentene vil få en rekke oppgaver å løse underveis i emnet, bl.a. ulike grammatikkoppgaver, setningsanalyse og videreformidling av hvordan grammatiske strukturer anvendes i tekster. Studentene vil også bli trent i å kommentere språket i praktisk bruk.
Emnets innhold vil være tilgjengelig på digital læringsplattform og gjennom nettbasert undervisning og veiledning. Det vil også være mulighet for begrenset veiledning og undervisning i Halden hvis ønskelig og antall studenter er tilstrekkelig.
Selvstudium er en viktig del av studentenes arbeid, og det forutsettes derfor at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av det fagstoffet som hører med i emnet. Det forventes bl.a. at studentene selv danner kollokviegrupper, at de arbeider med de grammatiske temaene på egen hånd utenom undervisningen. I tillegg anbefales det å følge med på muntlige og skriftlige tekster i ulike spanskspråklige medier.
Undervisningsspråk er hovedsakelig spansk.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
En muntlig presentasjon i gruppe på 3-5 studenter om et grammatisk tema som velges av faglærer.
Presentasjonen holdes for de andre studentene i de siste undervisningstimene i semesteret.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen, 4 timer.
Tillatt hjelpemiddel: spansk-spansk ordbok.
Karakterregel: A-F.
Skriftlig eksamen avvikles som digital eksamen.
Som hovedregel avholdes skriftlig eksamen på campus. Det kan søkes på særskilt skjema om å få avlegge skriftlig eksamen på et annet godkjent sted, dersom blant annet tidsforskjell og mulighet for nødvendig kommunikasjon med eksternt eksamenssted tillater dette.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
-
Lærergruppe
-
Studieleder
-
Lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Litterturlisten er sist oppdatert 17. februar 2019 (korrektur innenfor en tittel pr 12.01.2021).
Leonardo Gómez Torrego (siste utg. 2011) Gramática didactica del español, Editorial SM, Madrid. ISBN: 978-84-675-4135-9
Leonardo Gómez Torrego (siste utg. 2011) Análisis sintáctico, Ediciones SM, Madrid. ISBN:978-84-675-4134-2
Maximino J. Ruiz Rufino & Berit Grønn (2015): Konjunktiv og andre spanske setningsmysterier. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN:9788245019483
Anbefalt tilleggslitteratur:
Chiquito, Ana Beatriz (2017): Spansk referansegrammatikk. Moderne språkbruk i Spania og Latin-Amerika. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245019902
Palencia del Burgo, Ramón og Aragonés Fernández, Luis (2014): Gramática de uso del Español. B1-B2, Grupo SM, ISBN-10: 8467521082, ISBN-13: 978-8467521085