SFB34420 Bacheloroppgave (Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlige:
-
- Marjo-Riitta Rynning
- Marjo-Riitta Rynning
- Undervisningsspråk:
- Norsk og engelsk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, profileringsretningene:
-
Økonomisk analyse
-
Internasjonal økonomi
-
Regnskapsfører (t.o.m. kull 2018)
Absolutte forkunnskaper
Alle emner i første studieår må være bestått for å starte på dette emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Bygger på alle obligatoriske emner i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, 1. til 4. semester, eller tilsvarende kurs ved andre universitet/høyskoler. Spesielt viktig er innholdet i metodekursene Matematikk og statistikk og Anvendt statistikk og metode.
Undervisningssemester
Vår (6. semester)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har:
• Videregående kunnskap om teorier og nyere forskningsarbeider som er relevante for et valgt utrednings- og analyseprosjekt.
• Kunnskap om relevante hovedalternativ til forskningsopplegg (design).
• Kunnskap om relevante alternative metoder for datainnsamling og dataanalyse.
• Kunnskap om kritisk litteratursøk av tidligere forskning i relevante litteratur- og datakilder samt vitenskapelig referanseteknikk i både løpende tekst og i lister.
Ferdigheter
Studenten kan:
• formulere en problemstilling som lar seg forske/utrede.
• gjennomføre kritisk litteratursøk og bygge på tidligere kunnskap fra andre forskere.
• sette opp et passende undersøkelsesopplegg (design).
• evaluere fordeler og ulemper som medfølger ulike analysemetoder.
• samle inn ulike typer data (for eks. arkiv-, panel-, survey-, intervju-, fokus gruppedata).
• gjennomføre en hel forskningsprosess i samsvar med akademiske standard og normer.
• planlegge og skrive en hel rapport.
• hente tilbakemeldinger gjennom å utsette halvferdig arbeid og preliminære funn for konstruktive tilbakemeldinger.
• ta hensyn til relevante tilbakemeldinger fra andre i egen oppgave.
Generell kompetanse
Studenten
• kan ta bevisste valg som er basert på både skriftlige kilder og argumenter fra intervjuobjekter, respondenter, medstudenter og veileder(e).
• kan ta til vane å vurdere pålitelighet av kilder og utsagn.
• kan lære og tenke på validitet og reliabilitet av egen og andres forskning og utredning.
• kjenner til konstruktiv samtaleføring både i smågrupper og større fora.
• kjenner til ulike måter å bidra til generering av ny kunnskap gjennom eget forskningsbidrag.
Innhold
Analyse og diskusjon av utvalgte problemstillinger og tema innenfor bedrifts- og samfunnsøkonomiske teorier og praksis. Det settes spesielt fokus på dagsaktuelle problemstillinger, på nyere teorier, modeller og hypoteser.
Seminaret er del av veiledningsprosessen. Gjennom denne prosessen lærer studentene å stille relevante spørsmål og filtrere svar de mottar i henhold til relevans og troverdighet. Det forutsettes enten kvalitativ eller kvantitativ datainnhenting i moderat skala. Mot slutten av semesteret presenterer studentene sine hovedfunn for andre seminardeltakere og henter tilbakemeldinger før sin siste revisjon og ferdigstillelse av den nesten ferdige oppgaven.
Undervisnings- og læringsformer
Selvstyrt aktivitet i grupper på to til tre studenter. Støtte fra emneansvarlig/veileder(e) gjennom hele semesteret. Felles for alle seminardeltakere, forelesninger/korte videoer av sentralt innhold. Diskusjoner og spørsmål-svar -sesjoner i plenum. Hyppige korte skriftlige oppgaver med raske tilbakemeldinger angående sentrale milepæler i oppgaveskrivingsprosessen av egne prosjekter. Temaspesifikk veiledning fra veilederen. Hver gruppe (eller student) skriver en bacheloroppgave om avtalt tema og presenterer hovedfunnene i slutten av semesteret.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker omlag 280 timer i alt på emnet.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskrav 1: 80% obligatorisk oppmøte i seminarsamlinger.
Arbeidskrav 2: Fire obligatoriske, godt forberedte møter med en tildelt veileder spredt over semesteret og innlevering av en loggbok over aktiviteten. Studenten skal levere inn en kortversjon av sin loggbok med et par oppsummerende refleksjoner over sin egen læringsprosess. Loggboken er del av arbeidskrav 2
Arbeidskrav 3: Muntlig presentasjon i plenum av nesten ferdig utkast til bacheloroppgaven.
Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan levere inn bacheloroppgaven.
Eksamen
Skriftlig bacheloroppgave, individuelt eller i gruppe med 2-3 deltagere.
Omfang for individuell oppgave: 10-12 sider.
Omfang for gruppeopppgave: 15-20 sider
Sensorordning
Minst to sensorer, hvorav minst én ekstern
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Jf Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold, §6-3:
(7) En student som har fått resultat ikke bestått på bacheloroppgave, masteroppgave eller annet større selvstendig arbeid, kan levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
(8) Ved ønske om forbedring av bestått resultat på bacheloroppgave, masteroppgave eller annet større selvstendig arbeid, kan ikke oppgaven omarbeides, men må skrives på nytt med ny problemstilling. Studenten har i dette tilfelle ikke krav på ny faglig veiledning.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering.
Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Lokalt utvalg for utdanningskvalitet (LUKU) følger opp studentevalueringene ved avdelingen.
Litteratur
Oppdatert pr januar 2019:
Norsk:
Ringdal K., Wiborg Ø. 2017. Lær deg Stata. Fagbokforlaget. 295s. eller en manual på en annen programvare for kvantitativ analyse som studentene har tilgang til gratis eller gjennom høgskolelisens.
Rognsaa Aa. 2015. Bacheloroppgaven. Skriveråd og regler for utformingen. Universitetsforlaget. 184 s.
Thagaard T. 2018. Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitative metoder. 5. utgave. Fagbokforlaget. 222 s.
eller
Engelsk:
A software/quantitative method manual in accordance with available statistical software during the semester.
Collis J., Hussey R. 2014. Business research: A practical guide for undergraduate and postgraduate students. 4. Ed. Palgrave MacMillan. 376 p.
Eriksson P., Kovalainen A. 2012. Qualitative methods in business research. Sage. 363 p.
Norsk/engelsk:
Temaspesifikk litteratur for hver gruppe anbefalt av veileder(e).