SSP20519 Spansk og latinamerikansk litteratur og multimodale tekster (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert undervisning med mulighet for begrenset veiledning på studiested Halden.
- Emneansvarlig:
- Berit Grønn
- Undervisningsspråk:
- Spansk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Spansk påbyggingsstudium (30 studiepoeng).
Obligatorisk emne i 30-studiepoengsenhet for studenter i Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur (gjelder kull 2018 og tidligere).
Undervisningssemester
Spansk påbyggingsstudium: 1. semester (høst).
Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur: 5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
har kjennskap til noen sentrale verk og tekster fra ulike litterære epoker og i spanskspråklig samtidslitteratur.
har kunnskap om hvordan man analyserer litterære og multimodale tekster.
har innsikt i litterære tradisjoner og nye litterære uttrykkformer i den spanskspråklige verden
har god kjennskap til relevant skjønn- og faglitteratur.
Ferdigheter
Studenten
kan plassere tekstene i sin historiske, kulturelle, sosiale og politiske kontekst.
kan anvende hensiktsmessige modeller og analyseverktøy i sin tilnærming til og tolkning av litterære og multimodale tekster.
kan uttrykke seg skriftlig og muntlig om tekstenes innhold, struktur og deres forskjellige virkemidler
kan finne og anvende relevant faglitteratur og bruke faglige begreper i tilknytning til tekstanalyse og for å drøfte ulike tolkningsmuligheter.
Generell kompetanse
Studenten
kan reflektere over egne analyser og fremstillinger og justere disse i samarbeid med andre studenter og i forbindelse med veiledning
kan videreformidle noen karakteristiske kjennetegn ved spanskspråklige litterære og multimodale tekster.
Innhold
I undervisningen belyses noen sentrale utviklingstrekk innen spanskspråklig litteratur og multimodale uttrykksformer. Studentene tilegner seg kunnskaper om litteraturhistorie, litteraturteori, litterære sjangere og multimodale teksttyper i tilknytning til arbeid med et utvalg tekster i ulike sjangere og medier. De utvikler sine ferdigheter i å analysere og kontekstualisere litterære verk (som romaner og noveller) og multimodale tekster (som billedbøker, tegneserier, grafiske romaner og videoer) ved å komme med egne bidrag som diskuteres i fellesskap og som knyttes til relevant faglitteratur. Studentene gis også anledning til å fordype seg i enkelte temaer og verk/tekster på egen hånd.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er nettbasert og foregår på spansk. Studentene kan følge forelesninger i sanntid, samtale om faglitteratur og samarbeide om tolkning- og analyseoppgaver via digitale verktøy. Deltakelse i undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med tekstene i tilknytning til emnet og setter seg inn i fagstoff som legges ut på læringsplattformen Canvas. Studentene anbefales å bruke digitale verktøy for å diskutere faglige spørsmål. Det forventes at studentene bidrar aktivt, blant annet som ledd i å styrke deres muntlige og skriftlige uttrykksevne, kommunikasjons- og formidlingskompetanse. Det kan tilbys inntil to frivillige samlinger (minimum fem studenter) på studiested Halden, der fagstoff bearbeides og utdypes. Dette avtales med foreleser.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen arbeidskrav knyttet til emnet.
Eksamen
Mappevurdering
Vurdering skjer på grunnlag av ei mappe med tekster som studentene skriver i løpet av semesteret. Mappa består av to oppgaver av mindre omfang (ca. 700-1000 ord) og én oppgave av større omfang (ca. 1200-2000 ord), eksklusive fotnoter, litteraturliste og eventuelle illustrasjoner.
Oppgavene skal være tekstdokumenter (1 1/2 linjeavstand), inneholde kildehenvisninger og korrekt noteapparat. Oppgavene skal leveres til avtalt tidspunkt. Studentene får individuell underveisveiledning. Nærmere informasjon om oppgavene gis i undervisninga. Ved bedømmelsen blir det tatt hensyn til tekstforståelse, selvstendighet, kunnskapsnivå og formuleringsevne.
Karakterskala A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen kan studenten levere forbedret mappe.
Ved forbedring av karakter i emnet, må studenten levere ny mappe.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
-Lærergruppe
-Studieleder
-Programutvalg
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 05.06.2020
-
Hernández, Claudia. Mediodía de Frontera. (utdrag).
-
Poniatowska, Elena: Hasta no verte Jesús Mío. (kapitlene 1, 2 15,16, 28, 29)
-
Quiroga, Horacio: “A la deriva” (novelle). https://ciudadseva.com/texto/a-la-deriva/
-
Quiroga, Horacio: “El almohadón de plumas” (novelle).
http://scalar.usc.edu/works/literalia/el-amohadn-de-plumas -
Martín Gaite, Carmen: “Lo que queda enterrado” (novelle).
https://studylib.es/doc/6236034/lo-que-queda-enterrado--de-carmen-mart%C3%ADn-gaite-la-niña-se... -
Matute, Ana María: “Pecado de omisión”(novelle).
https://ciudadseva.com/texto/pecado-de-omision/ -
Hernández, Miguel: “Nanas de la cebolla” (dikt). http://dispoetica.com/miguel-hernandez-nanas-la-cebolla/
-
Hernández, Miguel: “ “El herido II” (dikt).
https://www.poemas-del-alma.com/miguel-hernandez-el-herido.htm -
Machado, Antonio: “Orillas del Duero” (dikt).
http://scalar.usc.edu/works/literalia/orillas-del-duero og https://people.clas.ufl.edu/lacastro/files/98.pdf -
Jiménez, Juan Ramón: “La primavera amarilla” (dikt).
https://www.grijalvo.com/Juan_Ramon_Jimenez/Primavera_amarilla.htm -
Pardo Bazán, Emilia: “El revólver”. https://ciudadseva.com/texto/el-revolver/
-
Darío, Rubén: “Sonatina”: https://poemario.org/sonatina-ruben-dario/
-
Hadad, Astrid: (performance/kabaret). Web: https://www.astridhadad.com/index.html
“El calcetín” (video): https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=LCgeFWqaXJ4
“El calcetín” (tekst): https://www.musixmatch.com/es/letras/Astrid-Hadad/El-Calcetin
-
Kingsley, Patrick: “‘Naciones’ o ‘nacionalidades’ La palabra que sembró la crisis en España”. (Artikkel hentet fra New York Times).
https://www.nytimes.com/es/2019/03/05/espana-cataluna-constitucion/?rref=collection%2Fsectioncollection%2Fnyt-es&action=click&contentCollection=cataluna®ion=stream&module=stream_unit&version=latest&contentPlacement=2&pgtype=collection
Studenten velger ett verk (tre alternativer):
Gómez Bárcena, Juan El cielo de Lima. Madrid. Salto de Página. 2014. (Roman)
ISBN-10: 8416148031
ISBN-13: 978-8416148035
eller
Enríquez, Mariana: Los peligros de fumar en la cama. Barcelona. Anagrama. 2017. (Novellesamling)
ISBN-10: 8433998242
ISBN-13: 978-8433998248
eller
Morales, Cristina: Lectura fácil. Barcelona. Anagrama. 2018. (Roman)
ISBN-10: 8433998641
ISBN-13: 978-8433998644