SFF42415 Språklig variasjon (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Fleksibelt emne bestående av nettbasert undervisning og fysiske samlinger i Halden.
- Emneansvarlig:
- Anje Müller Gjesdal
- Undervisningsspråk:
- Fransk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i masterstudiet Fremmedspråk i skolen - fransk.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om språklig variasjon generelt og om språkvariasjon i målspråkslandene spesielt, og har det nødvendige begrepsapparat for beskrivelsen av dette.
- kjenner til forskjellige innfallsvinkler til arbeid med språklig variasjon i språklæring og har oppnådd en forståelse for hvilken stilling aspekter ved språklig variasjon kan ha i språkundervisning på forskjellige trinn, særlig sett i forhold til den språkvirkelighet som eksisterer i målspråksområdene.
Ferdigheter
Studenten
- kan nyttiggjøre seg kunnskapene om språklig variasjon på en slik måte at de kan utarbeide, framstille og gjennomføre solid faglig fundamenterte undervisningsopplegg rettet mot forskjellige aspekter ved språklig variasjon og integrere dette på en naturlig måte i sin språkundervisning.
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende metoder og digitale ferdigheter for å samarbeide om tilegnelse og framstilling av faglig og didaktisk kunnskap og om bruk av en slik basis i praksis.
Innhold
Emnet tar for seg språklig variasjon generelt og språkvariasjon i målspråksområdene spesielt og hvordan det arbeides med aspekter av dette i språkundervisning. Det gås inn på standardspråklig, geografisk og sosial variasjon. I tillegg kan det tas opp forskjellige sider ved flerspråklighet.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert med en samling i begynnelsen av semesteret. Gjennom semesteret bearbeider studentene i arbeidsgrupper ved hjelp av samskrivingsverktøy inntil fire problemstillinger i form av et tilsvarende antall akademiske arbeider av mindre omfang. Samskrivingsverktøyet som velges er av en slik art at det tillater diskusjon blant studentene i direkte tilknytning til teksten og synliggjør den enkelte students bidrag til tekstens utforming.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen arbeidskrav i emnet.
Eksamen
Individuell prosessvurdering Den individuelle prosessvurderingen foretas på grunnlag av bidrag ved utarbeidelse av skriftlige fremstillinger og aktivitet knyttet til dette. Nærmere presisering i semesterplanen.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
To interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Dersom studenten ikke består eksamen kan bidragene bearbeides én gang. Ved forbedring av karakter må emnet tas på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering.
Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Programutvalg følger opp studentevalueringene ved avdelingen.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 26.05.2020.
Bertucci, M. M. (2007). Enseignement du français et plurilinguisme. Le français aujourd'hui, (1), 49-56.
Combre, Dominique (2010). Les littératures francophones. Paris: PUF. (utdrag).
Detey, S. et al (2011). Les variétés du français parlé. Paris: Ophrys. (utdrag).
Gadet, F. (2007). La variation sociale en français. Paris: Ophrys. (utdrag).
Telep, S. (2018). "Moi je whitise jamais". Accent, subjectivité et processus d'accomodation langagiére en contexte migratoire et postcolonial. Langage et société, 165(3), 31-49. doi:10.3917/ls.165.0031.