SFE42415 Språklig variasjon (Høst 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Fleksibelt emne bestående av nettbasert undervisning og fysiske samlinger i Halden.
Emneansvarlig:
Nazareth Amlesom Kifle
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet Fremmedspråk i skolen - engelsk.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om språklig variasjon generelt og om språkvariasjon i målspråkslandene spesielt, og har det nødvendige begrepsapparat for beskrivelsen av dette.
  • kjenner til forskjellige innfallsvinkler til arbeid med språklig variasjon i språklæring og har oppnådd en forståelse for hvilken stilling aspekter ved språklig variasjon kan ha i språkundervisning på forskjellige trinn, særlig sett i forhold til den språkvirkelighet som eksisterer i målspråksområdene.

Ferdigheter

Studenten

  • kan nyttiggjøre seg kunnskapene om språklig variasjon på en slik måte at de kan utarbeide, framstille og gjennomføre solid faglig fundamenterte undervisningsopplegg rettet mot forskjellige aspekter ved språklig variasjon og integrere dette på en naturlig måte i sin språkundervisning.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende metoder og digitale ferdigheter for å samarbeide om tilegnelse og framstilling av faglig og didaktisk kunnskap og om bruk av en slik basis i praksis.

Innhold

Emnet tar for seg språklig variasjon generelt og språkvariasjon i målspråksområdene spesielt og hvordan det arbeides med aspekter ved dette i språkundervisning. Det gås inn på standardspråklig, geografisk og sosial variasjon. I tillegg kan det tas opp forskjellige sider ved flerspråklighet.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert med en samling i begynnelsen av semesteret. Gjennom semesteret bearbeider studentene i arbeidsgrupper ved hjelp av samskrivingsverktøy inntil fire problemstillinger i form av et tilsvarende antall akademiske arbeider av mindre omfang. Samskrivingsverktøyet som velges er av en slik art at det tillater diskusjon blant studentene i direkte tilknytning til teksten og synliggjør den enkelte students bidrag til tekstens utforming.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen arbeidskrav i emnet.

Eksamen

Individuell prosessvurdering

Den individuelle prosessvurderingen foretas på grunnlag av bidrag ved utarbeidelse av skriftlige framstillinger og aktivitet knyttet til dette. Nærmere presisering i semesterplanen.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

To interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Dersom studenten ikke består eksamen kan bidragene bearbeides én gang. Ved forbedring av karakter må emnet tas på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering.

Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Programutvalget følger opp studentevalueringene ved avdelingen.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 1. desember 2019

Anbefalt litteratur:

Generell:

Bauer, L. (2002), An Introduction to International Varieties of English (Edinburgh University Press; Edinburgh).

Cruttenden (2014), Gimson's Pronunciation of English (8th edn., Routledge; London/New York),

especially chapter 7, 'Standard and Regional Accents'.

Davies, D. (2014) Varieties of Modern English an Introduction. London: Pearson and Longman.  

Kortmann, B. and Lunkenheimer, K. (2013) The Mouton World Atlas of Variation in English. De Gruyter Mouton.

Theil, Rolf. (2005), 'Språkvariasjon' in Kristoffersen, Kristian Emil/Simonsen, Hanne Gram/Sveen, Andreas (eds.), Språk. En grunnbok (Oslo), pp 464-501.

Britisk engelsk:

Trudgill, Peter. (1999), The Dialects of England (2nd edn., Blackwell; Oxford/Malden).

Amerikansk engelsk:

Wolfram, Walt & Schilling, Natalie. (2015), American English (3rd edn., John Wiley; New York).

Global Englishes textbooks (you might like to look at one of them):

Galloway, Nicola & Rose, Heath. (2015), Introducing Global Englishes (Routledge; Oxford/New York).

Jenkins, Jennifer. (2015), Global Englishes: a resource book for students (3rd edn., Routledge; London and New York).

Kirkpatrick, A. (2007). World Englishes: implications for International communication and English Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Chapter 13: "Implications to English language teaching"

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:57:14